söndag 21 mars 2010

Kajsas dröm om spindel

Igår natt drömde jag att jag höll på att vakna och när jag öppnade ögonen i drömmen såg jag en spindel som sprang omkring längs mitt rums väggar, men den var bara hela tiden i ögonvrån och kunde inte fånga blicken på den och såg mer ut som en svart klump än en spindel ändå så förstod jag att det var en spindel. Jag kommer nästan aldrig ihåg drömmar men det här är en återkommande, nästan så att jag kan säga att jag får den lite då och då. Vad kan detta kan betyda?



Drömmen har att göra med ett problem med din mamma eller en modersgestalt i ditt liv, något som du anar är på gång eller som du tänkt att du borde ta upp. Jag förstår om du upplevde drömmen som hotande, men drömmar är bara "hotande" om det är viktigt att du uppmärksammar dem(Du vet själv hur många drömmar du drömt om saker som hänt under dagen, hur många drömmar som man fattar direkt vad de betyder och man kanske bara tycker är nonsens, och jämför dem med drömmar som verkligen får en att vakna upp!)just då. Att ha spindlar i drömmen är vanligt och står för urmodern, ens egna grund i livet, en slags urkvinnlighet samt för ens egen mamma eller ens förmåga att vara mamma själv. Så fundera på om det är något som har med dessa saker att göra som du känt att du borde uppmärksammat men inte gjort.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag har två drömmar som jag skulle vilja veta vad dom kan betyda.

Dröm 1
Jag drömde ett antal gånger att jag springer bort mot tågspåret som ligger i närheten av där jag bor. Jag hoppar över trästaketet, som sitter runt spåret och när jag kommit över slutar drömmen.

Dröm 2
En annan dröm jag har haft är att en flicka/ung kvinna med rött, långt, lockigt hår med en bestämd röst om och om igen säger:
- Kom då? Men Amanda, kom då!

Efter varje gång tjejen sagt "Kom då!" så vaknade jag och var vaken i ett par sekunder. (Eller drömde jag kanske att jag vaknade?)
Aja, efter att jag hade "vaknat" somnade jag iallafall om, och hennes "tjat" fortsatte..

Bakgrunden bakom flickan var iallafall dimmigt vit.
Det enda jag fick se av flickan var hennes fötter och smalben halvvägs upp till knäna. Jag såg även att hon var klädd i en beige klänning.
Det var som ihopklippta bilder av någon som ville mig något.

Denna dröm drömde jag endast 1-2 gånger, men det var faktiskt ganska obehagligt..

Anonym sa...

Hej!
Jag har en återkommande dröm, den kan ibland vara flera nätter i rad och plötsligt vara borta i några månader för att sedan komma och störa igen.
I drömmen är jag alltid med ett ex från 2 år tillbaka. Han är alltid väldigt snäll och trevlig och vi kommer alltid överens och tom blir tillsammans igen.
Drömmen stör mig, för jag har inga känslor för honom idag men blir väldigt förvirrad av att drömma såhär. Vad betyder det?

Becka sa...

Hej!

Jag har en dröm som har återkommit då och då under flera år.
Den kan se lite olika ut men har samma grundprincip: Jag upptäcker att jag har kvar mina kaniner som jag trott att jag inte hade. De har förökat sig och är undernärda eftersom jag glömt bort dem. Jag får otroligt dåligt samvete och mår dåligt och skyndar mig att mata dem.

Till saken hör att jag hade kaniner för flera år sedan, som jag ibland fick dåligt samvete över, för att jag inte hade tillräckligt med tid för dem. (jag vet inte om det är väsentligt för tydningen, det kanske representerar något helt annat...)

Det vore jättekul om ni tror ni kan tolka detta! Tack i alla fall! :)

Anonym sa...

Hej, i förrgår natt drömde jag en ganska konstig dröm.
Såhär var det;

Det var mitt ute i en öken och jag såg massor människor stå på en rad brevid varandra med ca en meters mellanrum. Alla stod helt stilla och ca 15 framför dom stod min mamma. Hon höll i ett gevär och sedan skjöt hon en efter en i hjärtat så alla dog och föll raklånga bakåt.
Sedan blev det en ny scen och nu stod jag, min pappa och massor andra 'suddiga' personer på en rad och mamma några meter framför oss. Denna gång stod det en väldigt smal vagga bakom varje person. Den var så smal att man inte kunde lägga sig i den utan man la sig som ett lock över.
Jag var jättenervös och undrade varför mamma skulle skjuta mig, men pappa bara stod och babblade på om att "Detta är som i antikens Egypten". Han verkade inte bry sig om att hans fru snart skulle döda honom.
Sedan började mamma skjuta alla, en efter en men denna gång skjöt hon inte i hjärtat utan ca 1 dm från naveln. Hon skjöt mig och jag föll baklänges och hamnade som ett lock på vaggan. Jag lade min vänstra arm över magen (bara för att det var bekvämt) och då råkade ena mitt finger snudda vid kanten till skotthålet. Det var verkligen som ett runt hål rakt in i magen.

Sedan vaknade jag, med vänster arm över magen... ^^
Bör kanske tillägga att man aldrig såg något blod eller lidande.

Camilla sa...

Hej jag har nu under en tid börja drömma om min pojkvän som gick bort för två år sedan, kanske borde tilägga att vi har barn ihop... drömmarna är alltid olika..

1.ibland så kommer han till mig sen när jag ska ta tag i honom så försvinner han, jag ser han men han är för långt borta men ändå så nära..

2. drömmen jag drömmde inatt vi är tillsammans igen han kommer tillbaka efter att ha varit långt borta jag har saknat honom men är fortfarande jättearg på honom sen säger han att han måste åka iväg så vi bråkar sen vaknar jag.

Jag vaknar alltid upp och tror att han lever vilket gör att när jag drömmer om honom så funkar inte mitt riktiga liv så bra måste intala mig själv att han är död hela tiden för drömmarna är så verkliga.. snälla tyd mina drömmar får panik snart...

Foxears sa...

Hej!

Ni har en jätteintressant blogg. Synd att den inte uppdaterats på ett tag nu.

Jag är medlem på en sida där man skriver upp sina drömmar för skojs skull. Den har ingenting med att tyda drömmar att göra. Några har dock kommit och velat få hjälp med att tyda sina drömmar. Vad jag vet så är ingen av de aktiva medlemmarna duktig på drömtydning.

Jag tänkte fråga om ni kunde hjälpa dessa vilsna själar. Jag länkar till de drömmar som det gäller:
http://dlogg.se/medlem/Delixa <- Den här medlemmen har två drömmar som den vill ha hjälp att tyda.
http://dlogg.se/drom/visa/sn <- här är en annan dröm.
Det behöver inte vara något ingående antar jag. Skulle bara vara kul för de som skrivit drömmarna att få svar eftersom de ber om det :)

vandrarvild sa...

förlåt allihopa att jag varit såååå långsam med att uppdatera bloggen, men jag sätter igång genast!


Foxears: jag har läst dem, inte så svårtydda, så jag ska försöka :)

//vandrarvild

Petra sa...

drömde härom natten att ja var i ett garage tror ja det var, och helt plötsligt så kom de ner en super stor spindel som var kanske ca 5-10 sm stor.. med en enormt fet bakdel/kropp med rött som dominerande färg, den hänge framför huvudet på mig i sin tråd ja blev livrädd(har spindelfobi) å vände direkt, därefter var de en himla massa spindlar som kom emot mig en åt gången, alla kom i spendelnät ovanifrån.