tisdag 28 oktober 2008

tänder och telefon

Anonym sa...
Hej. För flera nätter sen drömde jag att jag såg mig själv i spegeln hur mina tänder plötsligt ruttnade och möglade, mitt tandkött förstördes också. Jag fick panik och trodde att detta berodde på att jag slarvat med tandborstningen i drömmen, men det är väl ngt mer som ligger bakom?

Samt inatt drömde jag att jag fick ett telefonsamtal från en som inte hört av sig på över en månad men som jag väntat på och saknat. Han sa att han saknade mig, och att jag hade misstolkat allt (att han undvikit mig) men så plötsligt avbröts samtalet och jag vaknade. Hör dessa drömmar ihop? Jag brukar i övrigt inte komma ihåg mina drömmar. Tack på förhand /Natascha



Hejhej!
Att tappa tänder betyder att man förlorar kraft på något sätt, kraft genom arbete(man kanske blir arbetslös)eller utseende(utan tänder vill man inte le eller visa sig). Dåliga tänder betyder ju i vår civilisation att man har dåligt med pengar, bra tänder= mycket pengar. Kanske har du sett dig själv - som i en spegel - hur du agerat på sätt som fått dig att förlora kraft, hur bilden av dig själv tappat kraft.
Så du har rätt i att det inte handlar om tandborstning men man kan ju vara nogrann med tandskötseln även i förebyggande syfte ;)

Den andra drömmen låter mer som en dröm: det är något du vill ska hända. Någon du tycker om har undvikit dig men i drömmen ringer han och säger allt det där du vill ska hända. Men i drömmen avbryts samtalet: du har inte fått ett avslut på det hela. Du vill nog helst veta varför han undvek dig och varför, vad du gjorde för fel.
Men jag tror det är bäst att du bara går vidare; han kommer antagligen inte att ringa och att han undvek dig är svar nog. Det är inte personligt egentligen; det har inte med dig som person att göra utan med hans förväntningar, det är så jag menar.
Så lämna honom bakom dig och gå vidare.

Jag tycker inte drömmarna har något samband, om det inte handlar om att du känner att du förlorat ansiktet eller förlorat kraft genom honom som person, men jag tror tanddrömmen handlar om något helt annat.

Hoppas du blir hjälpt av detta!
//Lena

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag och några tjejkompisar var på fest, sen kom det typ 30 killar som slog oss sönder och samman, polisen kommer dit och skrattar åt oss. Vi springer iväg och så kommer en stor drake/ett monster och äter upp 2 av mina tjejkompisar. Vi springer och gömmer oss i ett höghus men monstret följer efter. Ni vet när man försöker springa i en mardröm, man tar i allt vad man har men ändå kommer man ingen vart.


vad betyder den?

vandrarvild sa...

det här är en lite rolig dröm och jag ska tyda den så snart jag bara hinner.

Anonym sa...

Hej!

Jag har haft en återkommande dröm nu i ett halvår ungefär. Den börjar oftast på olika sätt men går alltid ut på att jag letar efter en lägenhet/hus som jag av någon anledning glömt bort att jag har. Det är oftast ett stort fint radhus med stor altan eller en stor ljus lägenhet. Orsaken till att jag kommer på att jag har det där extra hemmet är oftast att jag letar efter någon sak (nästan alltid någon gammal leksak som jag hade när jag var liten) och tänker "just det, jag har ju grejer i det där huset också!" Jag har vid några tillfällen drömt att jag åkt till denna lägenhet/hus men väl där så har jag bara gått en sväng och kollat så allt ser ok ut och sedan åkt igen. Själva känslan av att komma på att jag "har ju faktiskt ett till hem, som är finare och större än det jag har nu!" är så stark att jag nästan känner mig besviken när jag vaknar och inser att jag bara har just ett hem.

Huset/lägenheten är helt tom när jag är där, bortsett från de ouppackade flyttkartonger som står lite här och var, mat i kylen och fina växter på altanen. Det är alltid mina föräldrar som följer med mig när jag åker dit. En ganska stor grej i det hela är när vi kommer fram och jag ska hitta nyckeln, som alltid ligger längst ner i väskan, och jag blir orolig över att jag bara fantiserat ihop att jag har den här extra lägenheten. När vi åker därifrån låser jag alltid dörren.

Vet inte om det har något med saken att göra, men drömmarna började ett tag efter jag flyttat till en ny lägenhet, som jag trivs väldigt bra i (tror jag?). Jag har innan dess bott i studentkorridor, och delat kök med "främlingar", i två år.

Skulle vara hemskt intressant att veta vad detta syftar på. Om det går. Mvh Helena