onsdag 12 november 2008

Helenas lägenhetsdröm

Hej! Jag har haft en återkommande dröm nu i ett halvår ungefär. Den börjar oftast på olika sätt men går alltid ut på att jag letar efter en lägenhet/hus som jag av någon anledning glömt bort att jag har. Det är oftast ett stort fint radhus med stor altan eller en stor ljus lägenhet. Orsaken till att jag kommer på att jag har det där extra hemmet är oftast att jag letar efter någon sak (nästan alltid någon gammal leksak som jag hade när jag var liten) och tänker "just det, jag har ju grejer i det där huset också!" Jag har vid några tillfällen drömt att jag åkt till denna lägenhet/hus men väl där så har jag bara gått en sväng och kollat så allt ser ok ut och sedan åkt igen. Själva känslan av att komma på att jag "har ju faktiskt ett till hem, som är finare och större än det jag har nu!" är så stark att jag nästan känner mig besviken när jag vaknar och inser att jag bara har just ett hem.

Huset/lägenheten är helt tom när jag är där, bortsett från de ouppackade flyttkartonger som står lite här och var, mat i kylen och fina växter på altanen. Det är alltid mina föräldrar som följer med mig när jag åker dit. En ganska stor grej i det hela är när vi kommer fram och jag ska hitta nyckeln, som alltid ligger längst ner i väskan, och jag blir orolig över att jag bara fantiserat ihop att jag har den här extra lägenheten. När vi åker därifrån låser jag alltid dörren.

Vet inte om det har något med saken att göra, men drömmarna började ett tag efter jag flyttat till en ny lägenhet, som jag trivs väldigt bra i (tror jag?). Jag har innan dess bott i studentkorridor, och delat kök med "främlingar", i två år.

Skulle vara hemskt intressant att veta vad detta syftar på. Om det går. Mvh Helena


Hej Helena!

Känner igen temat här i mina egna drömmar, men i mina handlar det om att jag bor hemma hos föräldrarna och ett stående inslag är att jag någonstans i drömmen kommer på att jag faktiskt har en egen lägenhet och att jag längtar efter att flytta dit osv. etc... Nåja, ska inte gå in djupare på det men tyckte ändå att parallellen kunde dras, i synnerhet när dina föräldrar figurerar i din dröm också. Men de två drömmarna skiljer sig åt markant, dock.

Jag tror att din dröm tyder på att du har massor med inre resurser, som du VET finns där men ändå inte riktigt connectat riktigt än med. Eller något som du egentligen kanske påbörjat men som du sedan inte fortsatt med (eftersom du har ouppackade flyttkartonger där). På något vis är dessa resurser kopplade till din barndom eftersom du upptäcker lägenheten/radhuset när du letar efter gamla leksaker. Jag tror att om du går tillbaka och tänker på vad du älskade att göra som barn, vad du gillade att leka med så kommer du få någon slags hint om vad du vill göra nu eller i framtiden. Det kanske handlar om en ny inriktning på dina studier, ditt yrke eller någon hobby. Det borde dock handla om något du kanske redan funderat över ett tag och velat ha svar på. Och ditt undermedvetna vill här hjälpa dig och verkar vilja säga åt dig att det är dags att försöka sätta fingret på det där elementet i dig själv som du kanske tar alldeles för givet, det som du verkligen gillar att göra för då kommer nya dörrar att öppnas för dig. Där finns redan mat i kylen och växter frodas och växer. Det betyder att det grundläggande ”näringen” redan finns där och att det finns mer än nog med potential för att få det här projektet eller återupptäckandet av en gammal talang eller vad det nu kan vara att växa. Då dina föräldrar alltid följer med dig till lägenheten betyder det att du innerst inne vet att de helhjärtat stödjer dig i detta och att de kan vara ett instrument på vägen för att få dig att förstå vad det kan handla om och att få igång det hela. Det ser helt enkelt ljust ut. Se till att hitta det där, komma på vad det är, vad det nu är :)

/SoulEvolver

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag har nu drömt om ett trapphus. Det fanns en lägenhet och den var längst upp. Den tillhörde honom jag älskar.(vi är inte ihop eller något) Han hade bråttom och jag rökte hela tiden. Jag pratade knappt med honom. Han sa åt mig att skynda mig, för han skulle skjutsa hem mig. Men jag ville inte hem. Jag segade ut tiden allt jag kunde när han gått ner till bilen. Jag gick in på toaletten och granskade teckningar och tavlor jag gjort åt honom. Jag tänkte "då har han inte glömt mig iaf", när jag såg tavlorna inne på toalettväggen. Jag sminkar mig hur länge som helst, det känns som flera timmar. Jag sminkar och sminkar tills det kommer två flickor och nästan drar ut mig ur lägenheten ofrvilligt. Jag börjar gå ner i den jätte jätte långa trappan, det går ganska snabbt.. I mitten av trapphuset möts jag upp av en medelålders kvinna som bara flänger och röker. Hon står vid ett fönster och får syn på mig. Hon säger - "Tycker du om att dansa?" Jag svarar inte. Hon tittar på mig argt säger åt mig att följa med in i hissen, att jag kan åka både upp eller ner och att det är upp till mig. Jag har inte sett hissen förut och blir förundrad över att den är där. Jag följer kvinnan mot hissen och hon går in. Inne i hissen börjar hon dansa och jag känner mig illa till mods. Som att allt är ett hån, så jag följer inte med i hissen.. Utan går ut ur trapphuset till den lortiga bilen han jag älskar sitter i. Han sitter där med tio andra och om jag hoppade in i bilen är oklart.

Anonym sa...

Hej en av världens bästa bloggar!

Katja Fjäril här igen!
Jag har en ny dröm som min kompis drömde igår natt som jag skulle önska att ni hjälper mig med.
Min kompis drömde att han högg ihjäl sin 4 åriga son med en manchete. Han gjorde det för att han var tvungen, av något/någon. Men pojken dog inte utan sprang om kring och plockade upp huvudet och satte på det. Det händer ofta att han drömmer att han orsakar barnen skada. Han mår dåligt över dessa dömmar eftersom han älskar sina barn och skulle aldrig göra något för att skada dem. Han och hand fru har det lite jobbigt i sitt äktenskap, kan det bidra till drömmen? Problemen har funnits där i tolv år då det e inga nya problem. Jag skulle vilja lugna honom genom att finna en förklaring till drömmen.

Kram Katja~