onsdag 26 november 2008

Spindeldröm

Hejsan,

Jag drömde inatt om att jag hittade en spindel i sängen som jag bad min bror ta bort. Han tar bort men kommer sedan igen i mitt rum igen med en orange stor skål och föser ner något från min hylla. Detta visar sig vara en stor spindel till. Medan han jagar denna i rummet så poppar det bara upp fler och fler spindlar överallt. Till slut är vi båda omringade av dem och min bror försöker att fånga dem. Jag kan tillochmed minnas spindelns form om det kan ha något betydelse. Det påminner om de spindlar man hittar ute, stora, höga, tunna ben och en ganska kraftig kropp. Det sista jag minns i drömmen är att jag sitter på sängen (har gjort det hela tiden) Och studsar lite bara för att de inte ska komma i närheten av mig. Sedan vaknar jag och kan inte somna om.

Jag är extremt rädd för spindlar i verkligheten, kvittar storlek.

Tack!


Hejhej!

Jag tycker det låter som om du ska vara uppmärksam på något speciellt. Eftersom du är rädd för spindlar i verkligheten så drömmer du om dem för att du ska vakna till inför det här andra: inte spindlar men något som har med naturkraft att göra, grundkraft, tid. Du har antingen lagt märke till det redan men inte tagit det på allvar och det är därför du drömmer det här nu. I mytologin är spindeln knuten till tid, urmodern och kreativiteten. Kanske handlar det om något som du tänkt göra länge men inte kommit dig för att göra: då är det dags nu: Vakna. Att du drömmer om spindlar som man mest ser i naturen stärker bara min övertygelse om att drömmen har med en naturkraft och (ur-)styrka att göra. Du hittar den första spindeln i sängen, vilket tyder på att du blivit obehagligt överraskad av det här, att det rubbat din trygghet och säkerthet på något sätt genom att plötsligt bara dyka upp(sådär som spindlar ju tenderar att göra)och kommit lite för nära än av du vill veta om. Men eftersom de fortsätter komma så vill ditt undermedvetna nu tala om för dig att vara uppmärksam, vakna, lägg märke till mönster som upprepar sig.


I drömmen ber du först din bror om hjälp, han står för den maskulina delen av dig(jag vil inte skriva "handlingskraftiga" men något åt det hållet)som får saken gjord och gör det en gång till genom att ha en orange skål: Orange är färgen för kreativitet och skålen står för bevarande och förvaring, men så snart han fått saken gjord så kommer det mycket mer från alla håll.

Jag skulle tro att du känner dig pressad och inte vet vart du ska börja ta itu med det här i verkliga livet men jag säger: Börja där du befinner dig.


Hoppas du blir hjälpt av detta.
//Lena

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jag har drömt att jag var i ett hus. Där fanns det en ugn och i ugnen brändes en kropp. Jag stod och tittade på när skinnet frättes upp av eldlågorna, men jag blev inte rädd eller kände att det var obehagligt över att både se och känna lukten av det brända skinnet.
Senare i drömmen, eller det kanske var en ny dröm. Så befann jag mig i ett hus. Jag var med en oviss person och plötsligt börjar denne säga att vi måste ut, för det är en bomb i huset. Jag bryr mig inte så värst. Jag är bara likgiltig inför detta. Jag går iallafall ut ur huset, springer och går runt det för att se vad som pågår. Det är massa män som ska försöka desarmera bomben inne i huset. Jag hör hur bomben tickar och männen verkar ha lite svårt för att gå in i huset. Och det enda jag får veta är att det inte är säkert att dom kan desarmera bomben.

I en liknande dröm var jag också i ett hus. Jag satt på middag och runt bordet var det bara dementa. Dom upprepade saker hela tiden och frågade mig vart jag var fast jag satt där. Jag skämdes lite när dom frågade efter mig. Det var väldigt grått, mörkt och ledsamt.. Särkilt av alla dom glömska, gamla människorna. Jag ställer mig upp och en oviss skepnad drar förbi mig. Jag hör orden "Det brinner" när skuggan passerar, men bryr mig inte så mycket. Tillslut får alla dom gamla människorna bråttom och nästan springer ut. Dom drar i sina handväskor och jag följer efter strömmen. Jag känner ingen röklukt eller ens tror att det brinner, men ett steg utanför dörren så blir det en kraftig eldexplosion och jag känner hettan och trycket mot ryggen. Det är som att huset spyr ut eldflammorna och med dom och eldexplosionen spys också min mamma ut, jag tror hon skadar sig, hon kanske tillochmed dör.