fredag 28 november 2008

Katastrofdrömmar

Hej! Jag har drömt att jag var i ett hus. Där fanns det en ugn och i ugnen brändes en kropp. Jag stod och tittade på när skinnet frättes upp av eldlågorna, men jag blev inte rädd eller kände att det var obehagligt över att både se och känna lukten av det brända skinnet.

Senare i drömmen, eller det kanske var en ny dröm. Så befann jag mig i ett hus. Jag var med en oviss person och plötsligt börjar denne säga att vi måste ut, för det är en bomb i huset. Jag bryr mig inte så värst. Jag är bara likgiltig inför detta. Jag går iallafall ut ur huset, springer och går runt det för att se vad som pågår. Det är massa män som ska försöka desarmera bomben inne i huset. Jag hör hur bomben tickar och männen verkar ha lite svårt för att gå in i huset. Och det enda jag får veta är att det inte är säkert att dom kan desarmera bomben.

I en liknande dröm var jag också i ett hus. Jag satt på middag och runt bordet var det bara dementa. Dom upprepade saker hela tiden och frågade mig vart jag var fast jag satt där. Jag skämdes lite när dom frågade efter mig. Det var väldigt grått, mörkt och ledsamt.. Särkilt av alla dom glömska, gamla människorna. Jag ställer mig upp och en oviss skepnad drar förbi mig. Jag hör orden "Det brinner" när skuggan passerar, men bryr mig inte så mycket. Tillslut får alla dom gamla människorna bråttom och nästan springer ut. Dom drar i sina handväskor och jag följer efter strömmen. Jag känner ingen röklukt eller ens tror att det brinner, men ett steg utanför dörren så blir det en kraftig eldexplosion och jag känner hettan och trycket mot ryggen. Det är som att huset spyr ut eldflammorna och med dom och eldexplosionen spys också min mamma ut, jag tror hon skadar sig, hon kanske tillochmed dör.



Det första som slår mig som jag tycker är genomgående i dessa drömmar är din känsla av avskurenhet och avtrubbning. Du bevittnar de värsta katastroferna men reagerar knappt. Jag tror dina drömmar försöker tala om för dig att du ska ”reconnecta” med ditt känsloliv. Att du ska sluta ”stänga av”.

Kanske har du varit med om en massa jobbiga händelser under livet eller till och med blivit traumatiserad på ett eller annat sätt och någonstans i allt detta kaos har någon slags försvarsmekanism satt in, för att underlätta din psykologiska överlevnad har du distanserat dig och stängt av känslorna vilket trubbar av dina emotionella och mentala reaktioner på det som händer.

Sen om vi ska gå in i detaljer i drömmen så är den brinnande människan, bomben i huset, och de dementa gamlingarna väldigt symboliskt för ditt inre liv. Bomben: Du behöver lätta på trycket, låta det komma ut. Den brinnande människan: Det smärtar, du lider och har ont men låtsas inte om det. De dementa människorna som frågar efter dig: Pekar verkligen på att du har disconnectat med en aspekt av dig själv. Du behöver återupprätta kontakt med en del av dig själv som du tappat kontakten med och jag tror att det kan handla om ditt känsloliv och att du behöver bearbeta jobbiga händelser som du har varit med om för att åter kunna börja känna och reagera fullt ut.

Gemensamt för alla drömmarna är och dessa katastrofscenarier är att det handlar om ditt inre liv. Jag tror du har undertyckt en massa känslor som nu hotar att komma ut och explodera. Och det är BRA. Du behöver förmodligen någon slags rening, känslomässig katharsis. Kanske är det nu dags att medvetet försöka ta dig igenom det du undertryckt och förträngt? Ta tag i smärtan och lidandet för att kunna ta dig ut på andra sidan som en helare människa, som inte stänger av utan tillåter sig känna och reagera. Det är inte katastrof att känna smärta och mörka jobbiga känslor, det tillhör det att vara mänsklig. Har dina jobbiga känslor med din mamma att göra?

Hoppas att det här kan hjälpa något och att jag är på rätt spår…

/SoulEvolver

1 kommentar:

Anonym sa...

I natt drömde jag att jag satt i ett flygplan, men kunde inte spänna fast säkerhetsbältet. Jag försökte ett bra tag innan jag till slut hittade en väldigt liten hak, samtidigt ändrade säkerhetsbältet form och plötsligt gick det. Jag hade tidigare letat efter min man för att säga hejdå, men hittade honom inte. Samtidigt som jag kunde spänna fast bältet fick jag ett sms där han berättade att han älskade mig. Piloten styrde då planet mot den plats han sist sågs, men han var inte där. Kvar var bara en kompis till honom. Han undrade var jag skulle och jag pekar uppåt!? Han säger då på ett konstigt språk att han förstår och säger till mig att jag är på väg till en annan värld. Jag nickar instämmande men hittar fortfarande inte min man.

Den andra drömmen är att min man är ledsen över sin förre detta. Jag ger honom min mobil och ber honom ringa henne och prata lite så att det känns bättre. Istället börjar han gråta hejdlöst och försvinner. Jag letar, men ger upp och han kommer gråtandes tillbaka och säger att hon inte vill prata för att hon är gravid. Jag försöker trösta honom.

Nästa dröm är om min väninna som kopierade allt jag gjorde och ville följa med på vår smekmånad, när jag sa till henne att vi kunde umgås hemma blev hon överaggressiv och hatisk. Hon började skicka gulliga brev till min mamma och min man, men när min mamma inte gav henne uppmärksamhet blev hon aggressiv mot henne med. Min man var mer diplomatisk och tror gott om folk. Försökte berätta för honom i drömmen att vara försiktig, men han lyssnade inte och träffade henne som vän bakom ryggen på mig.