tisdag 7 oktober 2008

Tonys konflikt

Hej! Har haft en återkommande dröm ett vid ett par sömntillfällen, faktiskt 3 ggr, senaste natten nu! Kommer ihåg drömmarna mkt tydligt och kan med detaljrikedom t.o.m. beskriva vad folk runt omkring har på sig!

I drömmen är jag i ett klassrum där elever i åldrarna 14-18 år befinner sig uppradade, påminner om en fotografering, men om jag är fotograf eller lärare vet jag inte! Mitt i allt säger "Bert" (från filmen Bert den siste oskulden) någonting väldigt tyst, man kan inte höra vad han säger och alla skrattar, och plötsligt flyger en stor kille i skinnjacka och palistina-sjal (passar bra in på beskrivningen om mig själv) på en tjej verbalt och hon svarar med att sparka honom mellan benen för att sedan ta hans halsduk (palistina-sjalen har förvandlats!) och börjar strypa honom! I nästa ögonblick biter han henne i näsan och tar tag om ett skosnöre hon har runt halsen och börjar strypa henne! De faller ner på knä och innan de svimmar så säger tjejen att vi ska lossa på skosnöret då hon svimmat, sen svimmar de båda två och vi lossnar "snarorna", sen vaknar jag!

Vad kan detta betyda? En egen tolkning är att jag känner att jag "kväver" min fru och hennes drömmar, och att hon samtidigt "kväver" mig och mina drömmar!

/Tony


Hej Tony!
Hmm, lustig dröm. Det som först bör noteras här är ju miljön, ett klassrum. Det borde peka på ett tema som innebär vidareutveckling, inte nödvändigtvis utbildning. Eller så poängterar klassrumsmiljön kanske att konflikten grundar sig i något lite pubertalt, omoget och barnsligt. Att ”Bert” figurerar i drömmen verkar ju bekräfta det senare antagandet.

Du har ju redan en egen tolkning och känner du så, så är det väl så. Kanske ska du och din fru försöka vara lite mer mogna ge varandra lite mer stöd, rörelseutrymme och frihet?

Men den här killen i palestinasjal och tjejen med skosnöre kan ju också vara olika delar av dig som hamnat i konflikt. Att de bråkar så våldsamt och sen ramlar avsvimmade skulle då tyda på att din inre konflikt är så stark att den paralyserar dig och istället för att gå åt endera hållet så blir du rådvill och fryser fast. Sen att du inte vet om du är fotograf (passiv iakttagare) eller lärare (aktiv i skeendet) är ganska talande. Inom dig finns ett tvivel angående om du ska ta kontroll och ta aktiva beslut eller låta saker bero.

Det som också är värt att notera är att de här två stridande krafterna använder varandras attribut som ”vapen”. Killen blir strypt med sin egen palestinasjal och tjejen med sitt skosnöre. Det vill säga de tar inte ut varandra med sin egen inneboende kraft utan vänder den andres kraft mot densamme. Det tyder kanske på att ett ganska invecklat resonemang pågår i ditt huvud kring det här. Det bästa sättet att komma ur konflikten är att istället för att fokusera på de negativa aspekterna av de två stridande krafterna och deras potentiella negativa resultat att fokusera på deras innebonde positiva potential.

Så mitt råd är att rannsaka dig själv. Har du någon konflikt mellan två motverkande krafter i ditt inre som gör att du inte kommer vidare i din utveckling? Vilka krafter är det? Försök identifiera dem. Och istället för att försöka resonera och ställa det ena mot det andra kan du tänka på de positiva aspekterna av de två respektive krafterna och vilka positiva potentiella resultat som de skulle kunna frambringa. Då kanske det blir enklare att välja vilken kraft du ska följa, vilken väg du ska gå.

Värt att tänka på när du ska identifiera aktörerna i konflikten är vad killen med palestinasjal respektive vad tjejen med skosnöre runt halsen står för. Är det "tänkaren" i dig som bråkar med "göraren" eller är det något frihetstörstande rebelliskt i dig som strider mot något trygghetssökande och konventionellt? Behöver det ena strypa det andra eller går de rentav att kombinera? Det är upp till dig att analysera.

Är du med? :)

/SoulEvolver

1 kommentar:

Unknown sa...

Tack för svaret!
Det är faktiskt så att jag står inför en massa val, frivilliga som ofrivilliga, ska snart bli pappa och oroar mig därför mkt för framtiden, pengar, jobb, etc, och just med jobb ligger det till som så att jag vill öpnna eget inom en väldigt snar framtid, bryta helt med vad jag sysslar med nu och det kan ju resultera i år av dålig ekonomi istället för en saftig och stabil månadslön som nu! Huruvida jag vet om detta är min "konflikt" eller inte kan jag inte svara på, tvivlar på det själv då jag är fullt medveten om risken jag tar som egen företagare (tatuerare/piercare), men det är ju det jag vill, brinner verkligen för det, skulle kunna göra det gratis om det inte vore som så att jag då gick back istället!

/Tony