tisdag 28 oktober 2008

Sockers dröm

socker sa...
Jag har haft en väldigt obehaglig dröm som jag behöver hjälp med men ska kanske ta med bakgrundsfakta.

För några år sen, minns inte riktigt, var jag hos tandläkaren. När denne gjorde något annat passade jag på att titta lite i min journal som fanns uppe på datorskärmen. Skummar igenom förbi alla lagningar till texten " Flickan vet inte om att hon är sjuk och föräldrarna har inte berättat". Jag frågar dem om det och de blir lika förvånade som jag.

Drömmen. Jag är hemma och frågar mamma och pappa om journalen. Mamma suckar djupt och tittar sådär på pappa som bara föräldrar kan och så ser jag att hon samlar mod och kraft för att prata. Hon säger : Du har Alzheimer, vi har inte velat berätta det förut men nu eftersom att du frågar så måste jag vara ärlig och svara. Jag blir alldeles bestört och frågar hur länge de vetat om det så säger hon att de har vetat det sen jag va liten men att de skulle vänta tills jag var 18 innan de berättade om det.
Resten av drömmen är jag som instängd i mitt egna huvud och den ända jag tänker på är att jag har alzheimer. Tillslut vaknar jag och skriker ut frågan om jag har alzherimer varpå jag får ett nej till svar.

Hela morgonen sen kände jag en stor lättnad inom mig men ändå lite rädd för jag känner på mig att det måste vara något annat.

Vad betyder detta?




Hejhej! Jag förstår inte första delen: det hände på riktigt????

Jag tycker det låter som om du är rädd för att något är fel på dig; som om du bär på en osäkerhet och kanske utanförskap som du på något sätt vill ha bekräftad för att du vill sluta undra.

Frågan är väl snarare: Hur mår du? Om du bortser från allt det där i början som jag faktiskt inte förstår om det är på riktigt eller inte.

Men om vi bortser från allt det där och bara ser på själva drömmen så säger jag såhär:
Dina föräldrar är ju grunden i din tillvaro när du växer upp och plötsligt avslöjas att något som du trott på inte är sant.
Att det där man tagit för givet kanske inte kommer finnas där i all framtid.
Ligger dina föräldrar i skilsmässa eller har de börjat gräla oftare eller har något annat hänt i familjen som gjort att du känner dig osäker och lite rädd?

Det kanske inte handlar om familjen heller utan att du upptäckt något om dig själv som du står rädd och obeslutsam inför och inte vet vad du ska tro om.
Alzeimers är ju en sjukdom som påverkar minnet. Som gör en förvirrad. En del äldre börjar tro att de är barn igen och frågar efter sin mamma och vaknar och är på väg till skolan som om de vore sju år när de i själva verket är närmare 100. Att det just är Alzheimers du drömmer om kanske är för att något gammalt minne dykt upp hos dig, något som du förträngt. Det kan även vara ett namn som du hörde dagen innan drömmen och som bara fastnade men det tror jag inte.

Hoppas det här hjälper dig.
//Lena

1 kommentar:

Anonym sa...

Snälla kan du ta bort mitt nick Dubbelörnen fr inlägget ovan?? Vill gärna vara mer anonym...

Tack!

kram o tack för svaren