tisdag 7 oktober 2008

Dröm om Öst

Hej min fd drömmde detta och jag har försökt att tolka, men kommer ingen vart. Han drömde om 100-1000 tals själar, som flög mot öst. Dom var sorgsna och han upplevde stark oro,ångest och nedstämdhet. Han hade känslan av att något hänt eller skulle hända. Snälla hjälp mig med detta då jag ej kan hjälpa honom med det.Det var en sån otroligt stark dröm att han var lite skakad och orolig när han ringde igår och bad om hjälp.

Det här låter ju lite som en profetisk dröm - det kan det vara, men behöver inte. Vare sig det är profetiskt eller inte så tycker jag att det verkar båda gott. Tusentals själar som flyger mot öster kan ju symbolisera ett mänskligt massuppvaknande, kanske ett möte med den ursprungliga livskällan. Rafael är ärkeängeln av luft och av öst. Rafael (betyder ”Gud helar”) förknippas med healing och förbinds även med guden Merkurius, som är den bevingade budbäraren. Planeten Merkurius representerar i astrologin vår mentala, tänkande och resonerande sida. Kom ihåg att också solen går upp i öst. Ärkeängeln Rafael styr även den första timmen efter soluppgången på sin egen dag som är onsdag, enligt Cassandra Eason.

Drömmen kan också tyda på att din före detta kille genomgår något slags eget ”andligt” uppvaknande eller har nått ett genombrott i vidareutvecklandet av sin egen andlighet. I Tony Crisps drömlexikon står det så här om väderstrecket Öster: ”Personlig förbindelse med livskällan; födelse; den mystiska eller religiösa sidan av jaget.” Det kan också vara något annat undermedvetet element hos honom som kommit upp till ytan och som nu medvetandegörs då öst traditionellt också står för introspektion och inåtgående, det undermedvetna och det inre livet.

Hermann Hesse skriver i sin bok ”The Journey to the East”: "To my great pleasure, immediately on admission to the League, we novitiates were given insight to our prospects … I realized that I had joined a pilgrimage to the East … this expedition to the East was not only mine and now; this procession of believers and disciples had always and incessantly been moving towards the East, towards the Home of Light. Throughout the centuries it had been on the way, towards light and wonder, and each member … was only a wave in the eternal stream of human beings, of the eternal strivings of the human spirit towards the East, towards Home."

Ja, som du ser så finns det en rik symbolik förknippad med öst men hoppas det här kan hjälpa något i er tolkning av hans dröm. Ni kan läsa mer om öst- och västsymbolik på:

http://www.symbolism.org/writing/books/bs/traditional/home.html

/SoulEvolver

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,

Jag har haft 3 isande skrämmande mardrömmar de senaste 2 månaderna. Drömmarna har varit väldigt lika varandra så nu undrar jag förstås vad de kan betyda. Skräck-känslan har varit så intensiv att jag vaknar helt stel och darrande och känslan vill inte släppa mig.

Första drömmen: Den här drömmen minns jag inte så väl, men i grova drag så var jag ensam i mina föräldrars hus och flera män/killar försöker ta sig in i huset. Jag är otroligt arg och rädd och det är nästan omöjligt att hålla dom ute då dörrar jag låst helt plötsligt är öppna. Jag skriker åt dom och är otroligt arg och rädd och känner mig väldigt hotad.

Andra drömmen: Jag är i mina föräldrars hus, denna gång är det dagtid och mina föräldrar är hemma. Jag har varit i pannrummet med mina föräldrar och lämnar dom där för att gå till övervåningen. När jag går genom hallen ser jag att ytterdörren är vidöppen trots att vi vanligtvis alltid har den låst. Jag stänger dörren och plötsligt är jag fasthållen av en främmande mansfigur som gömt sig bakom dörren (han har alltså gjort en fälla kan man säga). Den förlamande skräcken griper mig helt, jag försöker skrika men bara ett väsande ljud kommer ur mig. Sen vaknar jag, fortfarande stel av skräck.

Tredje drömmen: I den tredje drömmen är jag själv i mina föräldrars hus och det är kväll. Jag ska sova där ensam. Då det blir mörkt utomhus sänker jag TV-ljudet för att höra om någon försöker ta sig in. Då hör jag höga buller ifrån köket. I köket är en främmande man som rotar i skåpen och inte ens försöker dölja sin närvaro. Jag blir otroligt rädd och känner mig hotad. Jag skriker och springer ut till hallen på övervåningen. Där finns ett stort panoramafönster som jag börjar banka på för att slå sönder det. Fönstret vill inte gå sönder, jag bankar och slår. Jag hittar en ljuststake att slå med men fönster är så segt och tåligt. Mannen från köket kommer och sätter sig och tittar på och verkar road av mina försök. Detta ger mig inget lugn utan skräcken är lika intensiv och känslan av att han kommer döda mig om jag inte kommer ut. Tillslut hittar jag en vass nödhammare för att krossa rutor. Då går rutan sönder och jag hänger mig ut genom det lilla hål som blev i rutan och skriker till människorna jag ser. Jag vet inte om de kan höra mina skrik då de är långt borta. (Vårt hus ser ut som det gör på riktigt men det är på en höjd och det är långt ner till alla människor som jag ser nere på gatan och fältet längre bort). Tillslut ser jag hur ett tränande fotbollslag börjar springa åt mitt håll. Jag fortsätter skrika. Fotbollslaget syns inte till, de kan vara på väg eller så hörde de mig trots allt inte tänker jag. Jag börjar bestämma mig för att hoppa ut genom fönster. Men innan jag gör det kommer jag på att jag egentligen ligger brevid min pojkvän (som jag gjorde på riktgit) och jag lyckas vakna.

De här drömmarna har känts extremt verkliga och jag har aldrig varit så rädd som av de här drömmarna tror jag. Vad kan de betyda?

/Elin