onsdag 5 september 2007

Syrranos drömmar

"Hej Jag är 17 år. Jag har inte mått bra den senaste månaden. Särskilt i tre dagar har jag drömt vidriga mardrömmar om allt möjligt. Sånt som jag lixom aldrig har drömt om förut. Bland annat att min farmor skär sig i armarna och att jag tagit på mig ett halsband som jag inte har tänkt på under jätte länge. Och den första drörmmen då jag drömde att en konstig läkare tog kort på mig, och på kortet var jag helt grå i ansiktet, och en orm ringlade sig ut ur min mun. Drömmarna känns väldigt obehaglig och jag känner lixom ond svart död och maktlöshet i dom. Det gör mig jätterädd. Även under dagarna känner mig orolig. Vad betyder dehär drömmarna??"

Hej Syrrano. Vad tråkigt att du mår dåligt just nu. Jag vill först påminna om något väldigt självklart som man så lätt glömmer bort när man mår dåligt: Det är en tillfällig fas och den är övergående och har ett slut. Det kanske inte är mycket till tröst men det är ändå bra att komma ihåg att det finns ljus i slutet på tunneln även om man inte alltid kan se det när det är som mörkast. Jag hoppas du börjar må bättre snart. Sen undrar jag om du kanske tar sömntabletter? Jag har märkt på mig själv och på människor i min omgivning som tagit sömntabletter att de inte bara får rätt vidriga mardrömmar utan även mår sämre i vaket tillstånd. Sömntabletter ger mig grym ångest, nästan så att jag föredrar att vara sömnlös än helt paj i nerverna på grund av tabletter som stjälper mer än hjälper.

Din dröm om farmor som skär sig i armarna är rätt talande. Jag vet ju inte vad du har för förhållande till din farmor, men jag tippar på att du kanske ser din farmor som en varm famn, en trygghet i kaoset, någon som du litar på och i vars sällskap du känner dig säker. Att hon skär sig i din dröm är bara ett oerhört tydligt sätt av ditt undermedvetna att måla upp en bild av hur otrygg du egentligen känner dig nu. Du är så otrygg så att t.o.m. farmor som annars är en klippa av trygghet skär sig i armarna i dina drömmar. Förstår du hur jag menar? Just nu känner du förmodligen att din trygghetskänsla slagits i spillror, och då visar det sig så här tydligt i drömmen. Om din farmor är ungefär så som jag beskrivit henne så kanske du kan tänka medvetet på henne på det viset; som en trygg famn, för att hålla kvar lite av din trygghetskänsla som du ju behöver så mycket just nu.

Det där med halsbandet är lite svårt att uttala sig definitivt om eftersom jag inte riktigt vet vad halsbandet betyder för dig och vilka associationer du har kring det. Är det ett halsband som du haft länge, kanske en gåva av någon du tycker om eller bara ett halsband, vilket som helst? Jag tänker i alla fall att halsbandet betonar din hals och ditt halschakra. Halschakrat står för kommunikation, att prata och att vilja uttrycka. Kanske är det just det drömmen försöker säga, att du behöver prata, någon att prata med. Gör det, sök upp någon, vem som helst som du litar på, Prata med den som kommer först till dig i tanken. Jag kan nästan lova dig att den du väljer att prata med kommer att vara glad att du ville prata om det som kanske trycker dig med just henne/honom. Människor runt omkring oss vill så gärna lyssna och vill förstå, men bara om man är tydlig och signalerar att det är just det man vill. Man vill ju så gärna att andra ska läsa ens tankar och förstå ens behov utan att man säger något men så funkar det ju bara inte. Ta kontakt med någon och visa att du vill prata. Även om du inte vet vad som gör att du mår dåligt så kan jag nästan lova (igen :) att det blir klarare bara du börjar pratar om det.

Drömmen om den konstiga läkaren som tog kort på dig låter verkligen läskig. Jag kan nästan känna de ångestladdade känslorna du upplevde. Ormen som kommer ur munnen kan också symbolisera samma sak som halsbandet. D.v.s. att du behöver prata och uttrycka det som du upplever som ont, det som trycker dig, din ångest (ormen kommer ut ur munnen, ser du tydligheten i symboliken?). I drömmen är du också grå i ansiktet. Kanske får du tillbaks färgen i ansiktet och börjar känna dig mer levande då ormen kommit ut, då du fått prata av dig allt mörker? Jag tror faktiskt det.

Samtidigt så kan jag tycka att symboliken med ormen som ringlar sig ur ur munnen är vacker och ett väldigt gott omen. Det som får mig att säga så är att ormen i mytologin ses som ett djur som symboliserar kunskap och djup visdom (av någon anledning har ormen på senare tid degraderats och associeras nu mer med negativa egenskaper). Sen tänker jag också på kundaliniormen som enligt österländska visdomstraditioner har sitt säte i vårt rotchakra. Ihopringlad ligger den där och vilar, latent. Det bästa som kan hända en människa (om man nu har andliga aspirationer) är att kundaliniormen vaknar och ringlar sig upp genom ryggraden. På sin väg upp och ut ur kronchakrat (högst upp på hjässan) väcker den och öppnar upp alla andra chakran så att den som upplever ormens uppstigning blir helt upplyst. De gamla egyptiska faraonerna som sågs som solens söner och högt utvecklade andliga varelser avbildades med en orm som ringlade ut ur det tredje ögat i deras pannor. Ormens uppstigande är alltså en symbolik för visdom och andlig utveckling.

Du säger också att du känner dödens närvaro i dina drömmar. Ormen står ju också för transformation, d.v.s. något som dör för att återfödas som något annat. Ormen ömsar skinn. Kundaliniormen stiger och väcker den andliga utvecklingen; ormen förvandlar en lägre energi till en högre. Är du med? Vi ser traditionellt på döden som något ont och hemskt men ser vi det med en viss distans och ser döden som en naturlag och naturlig princip så ser vi att döden inte behöver vara något vi ska vara rädda för. Tvärtom så är döden en stor del av livscykeln. Utan död föds inget på nytt. Döden finns latent i allt liv i hela naturen, i växter, djur och människor, t.o.m. i årstidernas cykel. Vintern är den årstid då allt går i träda och dör för att återfödas på nytt till våren. Döden är bara andra sidan på myntet; den ena sidan är liv, den andra död. Existensen skulle inte finnas om dess motsats inte fanns

Så av den anledningen så ser jag mycket vacker symbolik i din dröm, om man då skalar bort den där ångestladdade känslan du upplevde i samband med drömmen. Men ibland kan vi faktiskt känna ångestkänslor inför det okända fastän det okända egentligen inte är ångestladdat i sig, eller innebär något ont. Den rädsla och ångest vi kan känna vid vissa upplevelser och drömmar behöver alltså inte vara kopplade till drömmen i sig. Tänk dig att det är ungefär samma princip som den skräck eller ångest man skulle känna ifall man skulle se ett spöke (om man nu tror på dem). Det är liksom inte spöket eller anden i sig som är ont och sänder över skräck-känslan utan vår skräck kan vara helt sprungen ur vår egen medvetenhet om att vi upplever något som strider mot det ”naturliga”, eller det som vi upplever som naturligt.

Och vet du vad, jag är en av dem som tror på att det förmodligen inte skulle vara möjligt med andlig utveckling om vi inte utmanas lite i det här livet. Det vill säga vi växer många gånger mest under de stunder då vi mår dåligt. Det är liksom gravitationskraften (den kraft som pressar ner oss) som får oss att utveckla en ryggrad så att vi kan stå upprätt, för att dra en liknelse. Om vi bara simmade runt i en lycksalig soppa utan att möta hinder och motstånd skulle vi vara ryggradslösa amöbor hela bunten. Hoppas jag inte blev för flummig nu (hehe). Och den styrka vi får av att veta att vi kan hantera livets upp och nedgångar är det som ger oss kraft och självkänsla och en sorts kärlek till livet trots alla problem som livet ställer oss inför.

Det jag skriver kanske inte låter som annat än klyschor i dina öron just nu, men jag menar verkligen vartenda ord och jag hoppas du kan hitta den där styrkan i dig själv och att du kommer ur det mörka starkare än du var innan.

En varm kram till dig

/SoulEvolver

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, här är en dröm jag gärna vill ha tolkad då jag ofta drömmer om att jag är gravid. Vad betyder det egentligen? I den här drömmen var det inte självklart att den skulle handla om graviditet för att jag var gravid kom jag på precis samtidigt som jag satt hemma i mina föräldrars vardagsrum och käkade godis. Det var påsk eller något sådant, en mindre högtid. Det var lördag, jag satt där i vardagsrummen, mina föräldrar låg och vilade i sovrummet. Just då kommer jag på att jag är gravid och att jag ska till MVC (mödrarvårdscentralen). Jag kan inte vara långt gången, det syntes inte på mig. Just då får jag en väldig ångest eftersom jag på fredagen varit ute och druckit sprit (precis som i verkliga livet - jag var på de ställen och på det sätt jag var på under denna fredagen i drömmen). Jag mådde väldigt dåligt över att jag hade druckit så mycket alkohol med en bebis i min mage. Iaf så var projektet att ta sig till MVC. Jag låg där och käkade godis och tiden tar sig långsamt framåt. Jag skulle vara på MVC kl 17.15. Klockan 17.10 springer jag upp till mina föräldrar och ber min mamma skjutsa mig dit. Jag säger att det är bråttom! Och från och med här går allt i slowmotion och allt tar extra lång tid. Mamma säger att hon måste fixa en massa saker innan - som att hon ska göra en massa ärenden på vägen till MVC. Jag försöker förklara för henne att det är bråttom. Vi åker iväg, i en volvo kombi. Och hamnar vid ett dagis. (Allt går fortfarande i slowmotion - eller väldigt segt). Där hittar vi två katter - en röd och en svart som är mellanstora, inte färdigvuxna eller så. De verkar ha sprungit bort och vi hittar ett nummer som vi ska ringa. Katterna bar med sig en väldigt lång och informativ lapp om vart de bodde och hur man skulle nå ägarna. Jag blir jättefäst vid katterna, kelar med dem i bilen och vill inte lämna tillbaka dem. Men vi åker till ägarna med dem och lämnar dem där. Sedan fortsätter allt i slowmoation, vi tar oss till MVC, jag får känslan av att jag är stressad och har ångest i drömmen. Stressad över att jag inte kommer någon vart när allt går i slowmotion, att jag måste passa en tid. Och så att det där med alkoholen och graviditeten ligger och gnager i bakhuvudet och ger mig ångest. Jag minns inte riktigt hur den slutar, jag tror att jag kommer till MVC. Detta är vad jag minns. Enjoy tolka! Tack! /Ida

Anonym sa...

Jag är på personalfest. Det hela är väldigt bisarrt eftersom vi har festen till en bortgången arbetskamrats ära. Den döde ligger liksom framme där, i centrum av festen så att säga, och själva festen hålls i en bastu med tillhörande relax. Jag vet hela tiden vem den döde är. Det är en arbetskamrat som hastigt dog i vintras, väldigt ung. I arbetslaget har vi dessutom en annan som har cancer med mycket dålig prognos.

Vi sitter och pratar, som man gör, och har av naturliga skäl inte mycket kläder på oss. Stämningen är trevlig. Plötsligt upptäcker jag att det sitter vita larver, typ likmaskar, på min rygg; de kryper liksom inifrån och ut, som likmaskar gör. Det låter ju väldigt obehagligt, men förklaras i drömmen med att det "smittat" från den döde. Det här måste betyda något. Vad? Snälla, hjälp!

syrrano sa...

Tusen tack att du tog dig tid att tyda mina drömmar. Det känns mycket bättre nu. Och så slipper jag oroa mig. Nu har det gått ett tag och drömmarna har inte kommit tillbaka. Det var nog som du sa: Det behövde bara lite tid. Kram //Syrrano

SoulEvolver sa...

Så lite så - det var ett nöje. Skönt att höra att det känns bättre nu.

Kram!

vandrarvild sa...

Åh, hjärligt att det finns TVÅ drömmar att tyda! jag satt just och konstaterade att jag hade lite småtråkigt på jobbet.

Anonym sa...

Hejsan, jag hittade er sida efter att jag vaknat upp efter en hemsk hemsk dröm. Tycker att sidan är väldigt intressant och ni ger bra och fina svar. Jag såg att någon av er skrivit till en tjej att sömntabletter ofta kunde ge mardrömmar. Så uppfattade jag det iallafall. Jag vill berätta att det nog stämmer, igår och förrgår tog jag sömntablett och i natt så drömde jag denna dröm. Tror inte jag drömt så här sedan i sex års åldern med deformerade människor och en kvinna som steg upp från att ha legat under en bil, överkörd. Jag såg en bebis med en stor deformerad fot och jag blev våldtagen och skuren på öppen gata. Det var smärtan jag till slut vaknade av och jag kände smärtan ett tag efter att jag vaknat. För visst måste väl detta ha berott på tabletterna eller är det normalt att drömma drömmar som denna? Tack tack