onsdag 12 september 2007

Anonym på personalfest

"Jag är på personalfest. Det hela är väldigt bisarrt eftersom vi har festen till en bortgången arbetskamrats ära. Den döde ligger liksom framme där, i centrum av festen så att säga, och själva festen hålls i en bastu med tillhörande relax. Jag vet hela tiden vem den döde är. Det är en arbetskamrat som hastigt dog i vintras, väldigt ung. I arbetslaget har vi dessutom en annan som har cancer med mycket dålig prognos. Vi sitter och pratar, som man gör, och har av naturliga skäl inte mycket kläder på oss. Stämningen är trevlig. Plötsligt upptäcker jag att det sitter vita larver, typ likmaskar, på min rygg; de kryper liksom inifrån och ut, som likmaskar gör. Det låter ju väldigt obehagligt, men förklaras i drömmen med att det "smittat" från den döde. Det här måste betyda något. Vad? Snälla, hjälp!"


Ja, det är klart det betyder något :) Ingen fara!
Den döde står helt enkelt för något som du trots att du lämnat det ändå håller kvar vid eller hela tiden blir påmind om, som när man bestämt sig för att ändra sig men ens vänner eller arbetskompisar liksom trugar på att man ska vara ens gamla Jag för att de inte tror man kan förändras eller inte vill att man ändrar sig. Så det här gamla döda har du fest för även om du tycker det är måttligt skumt. Att ni dessutom har festen i en bastu betyder att det ändå är en avslappnad stämning över det hela; en bastu är ett ställe där man svettas ut gammalt skit i kroppen och dit går man för att slappna av i muskler och ta det lugnt efter en stressig vecka eller för att värma sig mitt i vintern. Men mitt i avslappningen har ni fest för gamla döda ting.

Det är något som du inte släpper taget om även om du vet bättre; rent logiskt har du släppt taget men inte känslomässigt, och det är det du nu betraktar med dig själv: det motstridiga i att veta bättre men ändå inte agera efter det.
Hänger du med?

Att den döde är ung och ännu en arbetskamrat har cancer är för att du känner att hela tillvaron är en smula infekterad. Kanske till och med på jobbet men inte nödvändigtvis. Att det är så infekterat som det är märker du när likmaskarna börjar kräla ut ur din kropp. Ingen trevlig dröm men det är bara ditt undermedvetnas sätt att tala om att det är dags att gå vidare på riktigt och att skaka av dig och göra dig av med allt det där gamla som håller sig fast, och att sluta skapa bisarra festligheter kring det dessutom för det är förfluten tid och ska så vara.

Hoppas det här hjälper dig!

//Lena

5 kommentarer:

Kristina Bergdahl sa...

Hej och tack för tolkningen av drömmen om den (minst sagt) bisarra personalfesten! Man blir ju lite nervös när man drömmer sådana konstiga saker och lite skraj över att man sitter där -i drömmen- och inte alls tycker att det är bisarrt!

Många drömmar är ju konstiga men vissa konstigare än andra. Det är nog sant att vissa saker ska man släppa och inte fastna i "för det är förfluten tid och ska så vara". Bra citat där, tycker jag.

Tack igen,
MVH
Malin

vandrarvild sa...

så du tyckte inte tolkningen stämde alls, m a o?

Anonym sa...

Min Dröm är.

Jag är hemma hos ett par kompisar och hänger upp deras tvätt.

Ner kommer en kvinna med långt mörkt hår.Hon säger hur länge har du varit intreserad av denna person?nåra år svarar jag.Ja vi har märkt det svarar hon.men det har aldrig hänt nåt han är väl inte intreserad då svarar jag.jo det är han svarar hon.det är nu du ska prata med honom svarar hon.sen vakna jag(L)

jag får tacka på förhand för era drömtydningar och hoppas på att ni kan svara på detta
Mvh
Lena

SoulEvolver sa...

Kristina: Jag tycker att det rätt upp och ner verkar handla om något slags medvetandegörande hos dig, om att sjukdomar och döden finns mitt ibland oss, som ett naturligt moment i livet. Det tycker jag framkommer av att han/hon ligger där helt öppet och att ni dessutom firar det som den naturligaste saken i världen(som det ju egentligen är om man ser det på ett opersonligt och objektivt sätt - människor dör).

Men sen är det som att du blir medveten om vad det egentligen är ni gör; "i verkliga livet firar man ju inte döden på det här viset!" Och då kommer vändningen med mer läskiga associationer till döden, likmask, som här symboliserar rädsla inför döden och kanske insikten om att det faktiskt kommer drabba en själv en dag. Kontrasten mellan firandet och upptäckandet av likmaskarna verkar vara central här.

Det är helt enkelt ett bearbetande av att du mött döden på så nära håll flera ggr under kort tid och det verkar som om du undermedvetet försöker ta ställning till vilken inställning du ska ha till döden nu när du upplevt den på så nära håll. Ska man acceptera den som något naturligt och t.o.m. värt att fira (firandet behöver egentligen inte alls vara en konstig tanke för oss som tror på reinkarnation) eller falla tillbaka i någon sorts överciviliserad rädsla och en bisarr fascination över dödens biologiska detaljer? (Som ju är så vanligt i västvärlden. Vi har gjort döden till något onaturligt, vilket gör det svårt för oss att föreställa oss döden utan associationer till teman á la CSI eller någon billig skräckfilm.)

SoulEvolver sa...

Kristina: Jag menar naturligtvis inte att man måste ta ställning för antingen det ena eller det andra, att man måste välja. Utan jag menar helt enkelt att drömmarna visar på att man undermedvetet försöker orientera sig i förhållande till döden. Att man bearbetar det och upplever döden på flera olika sätt i drömmen är ju ett bra sätt att för det undermedvetna att öppna upp och bredda vårt medvetande och vår förståelse vad gäller sådana här existentiella teman, som vi ju alla förr eller senare måste möta. Det är ett tema som jag tagit upp även förut, att man i drömmarna gärna bearbetar sådant som man inte riktigt vill eller kan titta på medvetet. Och det undermedvetna jobbar ofta med kontraster för att bearbeta saker, som jag upplever det.