onsdag 12 september 2007

Idas dröm

"Hej, här är en dröm jag gärna vill ha tolkad då jag ofta drömmer om att jag är gravid. Vad betyder det egentligen? I den här drömmen var det inte självklart att den skulle handla om graviditet för att jag var gravid kom jag på precis samtidigt som jag satt hemma i mina föräldrars vardagsrum och käkade godis. Det var påsk eller något sådant, en mindre högtid. Det var lördag, jag satt där i vardagsrummen, mina föräldrar låg och vilade i sovrummet. Just då kommer jag på att jag är gravid och att jag ska till MVC (mödrarvårdscentralen). Jag kan inte vara långt gången, det syntes inte på mig. Just då får jag en väldig ångest eftersom jag på fredagen varit ute och druckit sprit (precis som i verkliga livet - jag var på de ställen och på det sätt jag var på under denna fredagen i drömmen). Jag mådde väldigt dåligt över att jag hade druckit så mycket alkohol med en bebis i min mage. Iaf så var projektet att ta sig till MVC. Jag låg där och käkade godis och tiden tar sig långsamt framåt. Jag skulle vara på MVC kl 17.15. Klockan 17.10 springer jag upp till mina föräldrar och ber min mamma skjutsa mig dit. Jag säger att det är bråttom! Och från och med här går allt i slowmotion och allt tar extra lång tid. Mamma säger att hon måste fixa en massa saker innan - som att hon ska göra en massa ärenden på vägen till MVC. Jag försöker förklara för henne att det är bråttom. Vi åker iväg, i en volvo kombi. Och hamnar vid ett dagis. (Allt går fortfarande i slowmotion - eller väldigt segt). Där hittar vi två katter - en röd och en svart som är mellanstora, inte färdigvuxna eller så. De verkar ha sprungit bort och vi hittar ett nummer som vi ska ringa. Katterna bar med sig en väldigt lång och informativ lapp om vart de bodde och hur man skulle nå ägarna. Jag blir jättefäst vid katterna, kelar med dem i bilen och vill inte lämna tillbaka dem. Men vi åker till ägarna med dem och lämnar dem där. Sedan fortsätter allt i slowmoation, vi tar oss till MVC, jag får känslan av att jag är stressad och har ångest i drömmen. Stressad över att jag inte kommer någon vart när allt går i slowmotion, att jag måste passa en tid. Och så att det där med alkoholen och graviditeten ligger och gnager i bakhuvudet och ger mig ångest. Jag minns inte riktigt hur den slutar, jag tror att jag kommer till MVC. Detta är vad jag minns. Enjoy tolka! Tack! /Ida"

Hej Ida!
Att drömma att man är gravid är nog rätt vanligt, jag drömmer det med jämna mellanrum och brukar alltid ta det som att man bär på något som kommer att födas, även om det är en idé eller om man är på väg att få jobb eller annan slags förändring. Har du börjat plugga nyligen?

Och visst är det drygt när man drömmer att man har bråttom och allt går i slow motion! Själv tänker jag alltid att det är för att jag är stressad, och det tänker jag med dig med:
Är det så att du är på gång med något nytt projekt och det inte går så snabbt som du kanske vill? Du sitter hos dina föräldrar: en trygg plats, du käkar godis som en slags... som en bonus ungefär, och mitt i allt inser du att du är gravid och börjar stressa för att komma ifrån tryggheten till det där nya men allt tar låååååång tid och det stör dig.

I stort tycker jag det låter som om du ska ha lite mer tålamod och låta saker ta den tid det tar, för annars blir du bara stressad och sånt gör en sjuk.
Sen blir du nojjig i drömmen för att du druckit sprit och kanske skadat barnet: du tycker att du kanske inte gjort det bästa du kan med det här nya kreativa som ska födas (hänger du med?) och att något du gjort kanske förstört allt. Men du stressar vidare och träffar två katter vid ett dagis.
Personligen drömmer jag mycket sällan om katter(men väldigt ofta om hundar och vargar). De kan stå för det övernaturliga likväl som överlevnad("katter har nio liv", "katter ramlar alltid på fötterna" o s v) beroende lite på vad DU tycker om katter. Länge har de ansetts vara olycksbringande men det beror nog på att de kan se på en sådär som katter alltid tycks göra. *Haha* Så om du gillar katter tycker du ju att det är underbara livsgivande djur och då står de för liv. Eftersom du gosar med dem i drömmen och inte vill lämna iväg dem så tar jag för givet att du älskar katter. En svart katt betyder inte otur alls, snarare skulle jag säga att de två katterna som inte är fullvuxna är en förlängning på graviditeten i drömmen: något levande du tycker om och inte vill göra dig av med men du måste göra det för att det här nya(graviditeten) ska kunna födas, och ibland är det svårt att släppa taget om saker men ibland måste man göra det för att andra nya saker ska kunna födas fram. Färgen svart är ju en blandning av alla färger och kan stå för grund och jordande, den röda färgen är även den jordens färg, att vara grundad till motsats att vara uppe i det blå och flyga. Så du är med andra ord ganska klarsynt och ser nyktert på det här nya(och då kan fyllan du nojjar över vara något ur det förflutna som du tror kan påverka det här nya men det ska du sluta oroa dig för nu)

Eftersom du upplever stress i drömmen så tycker jag du ska vara noga med att sova och äta ordentligt; skriv ner allt du har i skallen innan du somnar och skriv upp dina drömmar för att jämföra om du känner annorlunda när du vaknar om det du skrev kvällen innan. Drömmar är ofantliga talande men man måste komma fram till sin egen symbolik när det gäller vinklar och betydelser.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, jag har drömt nu i två nätter att jag är gravid. Den första natten hade jag inte fått någon mage men andra natten hade jag fått en liten mage och jag hade verkligen kollat upp hos doktor att jag var gravid.
Men det konstiga är att min bästaväns storebror är pappan till det här barnet. Så jag undrar; vad kan allt det här betyda? Kram