lördag 22 september 2007

Lufins dröm

”Det är så att denna dröm har kommit och gått ända sedan jag var liten ca 6år är idag 23 år. Drömmen:

Jag går på en stig som leder till ett torp, ser övergivet och förfallet ut. När jag kommer fram och går in slår en stark lukt emot mig, när jag tänker vända mig om för att gå så springer en katt i torpet och jag går efter den. Den går från ena rummet till de andra. Verkar som rummen ligger som en cirkel i huset.. I varje rum så finns någon ur min familj mördad..Kallblodigt och brutalt. Det är skymning ute och det står ljus tända på golvet i alla rum. Eftersom att jag haft drömmen så pass länge så börjar det bli riktigt obehagligt och jag har svårt att sova. Kommer den upp så somnar jag inte gärna om igen utan sitter då vaken. Så är hemst tacksam för svar då denna plågar mig.”

Hej Lufin! Jag förstår att du tycker att det här är obehagligt, eftersom drömmen envist återkommer hela tiden. Jag tror dock inte att du ska låta dig skrämmas av det här. Min teori är att du, när du först såg den när du var 6 år, blev så djupt tagen av denna hemska dröm att den sedan på något sätt fått grepp om dig psykologiskt. Det här kanske låter jättekonstigt men som 6-åring är detta en ganska naturlig dröm att ha då det är helt naturligt att man är rädd att mista den trygghet och den grund för ens existens som en familj utgör. Drömmen är alltså väldigt tydlig i sin symbolik - den uttrycker en grundläggande och fullt naturlig rädsla att mista det man värdesätter som mest när man är barn. Sedan tror jag att den här drömmen, som jag redan sagt, återkommit på grund av att den gjorde ett så djupt intryck. Jag kan tänka mig att du tycker drömmen är jättehemsk och att du därför vänder ryggen till den, alltså förtränger känslan den ger och det gör att drömmen återkommer just bara för att du är rädd att den ska återkomma. Jag tror att bästa sättet att bearbeta det här med drömmen och faktiskt den rädsla som den ger uttryck för är att på ett bra och medvetet sätt medvetandegöra dig om att döden existerar helt naturligt ibland oss. Vi kommer alla dö och det finns egentligen inget som är bisarrt, läskigt eller skräckfyllt kring det. Det jag försöker säga är att döden inte är någon onaturlig morbid sak, utan hör till livet och naturen. Förstår du vad jag vill komma åt? Om du kan tänka dig döden på ett sådant sätt och avdramatisera det hela så kanske rädslan - och i förlängningen den här drömmen - släpper sitt tag om dig.

/SoulEvolver

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! jo jag försår vad du menar. Är en ganska logisk handling när man väl läste svaret. Är väl det att man blivit för skärrad varje gång så man har missat vad den handlar om. Men känns bättre nu då man kanske är lugnare om den återkommer.. hoppas inte =) Stort tack

SoulEvolver sa...

Jag hoppas också du slipper drömmen hädanefter. Ärligt talat tror faktiskt inte att den kommer återkomma eftersom du ju faktiskt bearbetat det hela lite grann genom att ta upp det här. Vi får i alla fall hoppas det och hålla tummarna! :)

Anonym sa...

Hej har flera drömmar som ofta återkommer nästsn likadana...
ofta drömmer jag att jag satt något i halsen och inte kan andas vilket känns jag inte kan heller...
ofta är det att jag satt potatismos i halsen som jag har i drömmen, jag har vid flera tillfällen o vaknat o ej andats heller då jag tror jag ska svälja min tungpiercing och sprungit upp o skruvar ur den o då först börjar förstå vad som sker...lika så tror jag ofta i drömmen att jag satt snus i hal´sen...vore intr veta vad detta säger

drömmer ofta onda drömmar om den jag älskar att hon ska döda mig osv...

hoppas man kan få svar på dessa

Anonym sa...

Jag har också drömt en och samma dröm sedan jag var typ 7, 8 år. den har bara förekommit 5 ggr men vid olika tillfällen sedan dess.

Jag sitter i min säng i mitt rum mitt i natten på övervåningen(vi bodde i villa) Jag får för mig att jag ska gå ner till nedervåningen och gör det. Går sakta ner för trappan och in till det mörka köket. Öppnar dörren in till tvättstugan och ser ett skelett kika fram ur mörkret. Det jagar mig och jag kutar allt vad jag har upp för trappan, han får tag i mitt ben o drar. då kommer en ängel fram och tar tag i min hand och drar mig upp för trappan. så springer vi båda in i mitt rum och upp i sängen och pustar ut medan vi tittar på varandra. sen vaknar jag.

Jätteobehaglig dröm då jag var liten men ännu sjukare att den kom om och om igen.