söndag 23 september 2007

Komodos kvävningsdrömmar

”Hej har flera drömmar som ofta återkommer nästan likadana... ofta drömmer jag att jag satt något i halsen och inte kan andas vilket känns jag inte kan heller... ofta är det att jag satt potatismos i halsen som jag har i drömmen, jag har vid flera tillfällen o vaknat o ej andats heller då jag tror jag ska svälja min tungpiercing och sprungit upp o skruvar ur den o då först börjar förstå vad som sker... lika så tror jag ofta i drömmen att jag satt snus i halsen...vore intr veta vad detta säger. Drömmer ofta onda drömmar om den jag älskar att hon ska döda mig osv... hoppas man kan få svar på dessa.”
Till att börja med verkar det som om du lider av sömnapné, d.v.s. andningsuppehåll i sömnen. Det verkar rätt vanligt så vitt jag förstår. Jag är ju ingen läkare och kan självklart inte ställa någon fysiologisk diagnos men du säger ju själv att du ofta vaknar av att inte kunna andas. Hursomhelst så tror jag att sömnapnén är primär i de där kvävningsdrömmarna — d.v.s. sömnapnén kommer först och drömmarna kommer som en konsekvens av att du rent fysiskt känner att du inte kan andas. Du blir medveten om och registrerar kvävningskänslan undermedvetet i sömnen, vilket sipprar in i drömmarna. Du kanske skulle kolla upp din eventuella sömnapné hos en läkare?

Sedan det där med att du drömmer att din älskade ska döda dig är ju rätt tydligt vad det handlar om tycker jag. Det är ju så att i varje relation man ingår så finns en potentiell risk att få sitt stackars hjärta krossat. Och jag tror att det är en sådan rädsla du går och bär på; det i sin tur visar sig så där symboliskt i drömmen då du drömmer att hon tar livet av dig. Att bli lämnad och övergiven av någon man älskar är ju bland det svåraste som kan hända oss och ibland känns det ju som att självaste vår existens är hotad då det händer. Jag tror att du bär på den där otryggheten och att du kanske behöver jobba lite på att lita mer på henne.

/SoulEvolver

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en återkommande dröm om att jag är otrogen mot min man med en annan. Det är alltid samma man. Jag har dömmt dessa drömmar i många år nu. varför?

SoulEvolver sa...

Anonym: Kan det vara en sån enkel förklaring som att du kanske är lite tänd på den här mannen?

vandrarvild sa...

jag är benägen att hålla med. Nu handlar ju inte alla drömmar om andra människor om att man är tänd på dem eller nått, men den där mannen kanske har egenskaper som du är lite kär i och om du inte vill erkänna de känslorna för dig själv återkommer drömmen tills du erkänner dem. Men det betyder ju inte att du måste agera för det, eller att du älskar din man mindre.

vandrarvild sa...

SoulEvolver: fan så aktiv du varit här!underbart! Har inget att tillägga på drömtydningarna annars, håller med dig helt :)
kramkram

SoulEvolver sa...

Vandrarvild: Ja, man har ju inget liv. Eller så gör man gärna sånt man tycker är kul helt enkelt :)

Kram kram!

Anonym sa...

Min kompis drömde att jag var död. Att jag hade begått självmord och min mamma hittade mig i mitt rum. Hon sade att det var jättesorgligt.
Vad kan det betyda?

SoulEvolver sa...

benas: Jag tror att din kompis tycker om dig väldigt mycket och måhända bekymrar sig lite över dig, helst om du kanske mått lite dåligt sista tiden... bara en bekymrad vän som bryr sig jättemycket, alltså, och då visar det sig i hennes drömmar på det här sättet. Inte mer än så :)