tisdag 16 september 2008

Katja Fjärils dröm

Jag har en dröm som jag drömde för ett par år sedan och som jag fortfarande tänker på. Jag drömde att jag återvände till ett radhus som jag och mina föräldrar och min lillasyster bodde i när jag var liten. Jag var 13 år när vi flyttade. När jag går in i huset ser allting ut som det gjorde när vi bodde där. Men ett starkt obehag kommer över mig när jag går in i huset. Persiennerna är nerdragna trots att det är dag ute. Luften är unken och när jag går runt i huset känner jag att något är fel. Jag går upp på vinden och där ser jag mig själv och min lillasyster ligga i var sin säng och vi är döda. Det ser ut som vi sover men jag förstår direkt att vi är döda. Sen börjar det slå i persiennerna och jag inser at det spökar i huset. Då vaknar jag. Bilden av oss liggande i sängarna ger en sådan obehaglig känsla att den etsat sig fast på min näthinna.

Är det någon som kan hjälpa mig tyda den?

Jag kanske ska tillägga att jag aldrig har blivit sexuellt utnyttjad, våldtagen, lämnad eller negligerad av mina föräldrar. Jag är i dag 30 år och mår bra psykiskt. Jag pluggar till socionom och har egen familj.



Hej Katja!

Jag tycker att det låter som att du helt enkelt har lämnat det förflutna bakom dig (det gamla huset är dunkelt och de flickor du och din syster en gång var ligger döda) och gått vidare med ditt liv på ett sunt sätt (du har familj och ett ”välanpassat” liv).

Eller… ska man välja att problematisera kring drömmen? Jag vet inte, vad tror du? Du gjorde ju ändå den ansträngningen att skriva till oss.

Nu spånar jag bara men om jag skulle välja att problematisera kring drömmen så skulle jag nog ändå tippa på att det ligger något oförlöst i barndomen, någonting som kanske inte riktigt medvetandegjorts för att det kanske inte varit något handikappande problem. Det spökar ju ändå där i det gamla barndomshemmet, något vill ut, något behöver uppmärksammas. Det behöver ju inte alltid vara särskilt traumatiska händelser som vill fram utan kanske bara en svag känsla av brist i barndomen. Tycker du t.ex. att du och din syster fick vara era egna individer i familjen eller var det så att ni skulle passa in i och leva upp till en mall som era föräldrar satt upp? I så fall kan det ju hända att du tyckte att ni inte var särskilt ”levande”, inte fick leva ut, inte uppmuntrades till att vara era egna unika personligheter fullt ut… Kanske därför du såg er som döda i drömmen? Kom gärna med feedback om det här väcker tankar hos dig…

/SoulEvolver

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för ett snabbt svar!
Ja, det kan mycket väl vara så. Föräldrar försöker ju ofta forma sina barn och växer man upp i ett religiöst präglat hem formas man väldigt mycket efter föräldrarnas övertygelse. Det var en väldigt bra analys, jag fick en hel del att tänka på. Tack för det!

/Katja

vandrarvild sa...

jag tycker det låter som om katja fortfarande är kvar i det gamla, att hon fortfarande besöker den del av sig själv som huset representerar. Att det spökar i ett hus i en dröm är att man inte tagit itu med saker som man borde. Det spökade genom att det slog i persiennerna; var det något som försökte ta sig in i huset; d v s in hos dig, eller var det redan inne? Spöket är ditt undermedvetna som försöker göra dig uppmärksam på att något är fel.

Att huset är dunkelt kan vara för att du helt enkelt inte ser på det med ljus, utan för att känslan är hotfull och oklar. Luften är gammal och när du går upp på vinden, som är ditt övermedvetna så ser du att ni är döda: Förmodligen är det något som du tror(trodde) att du lämnat bakom dig men som ändå ligger och skaver.


MEN Om drömmen är flera år gammal är det ju dock möjligt att det är något som du tagit dig förbi redan.

Matilda sa...

Hej!
Jag undrar bara om ni svarar till alla som vill få sina drömmar tolkade. Och hur många är ni? Eller är det bara Katja?

SoulEvolver sa...

Hej Matilda, vi svarar alla så gott vi kan, vartefter vi upptäcker drömförfrågningarna. Däremot kan tiden för svar variera. Vi är två på den här bloggen - jag/SoulEvolver och Lena/Vandrarvild som gör det här helt på frivillig basis när tid och lust finns...

MVH

SoulEvolver

SoulEvolver sa...

Katja: Hej! Vad bra att tolkningen gav dig lite att tänka på och hoppas det kan hjälpa dig i din medvetenhet om dig själv och din positiva utveckling framåt...Sköt om dig.


Urban: Hej drömtydarbroder, kul att du också hittade hit :)

CYANESSA sa...

Hejsan,

vaknade precis och började febrilt googla efter någon som kan/vill tyda drömmar. Det var så jag hittade hit.
Drömde nämligen en otroligt obehaglig och sorglig dröm nyss.
ursäkta om det blir hoppigt, kommer inte ihåg allt.

Drömmen:
Jag och min pojkvän får veta att vi väntar barn och blir överlyckliga. Bebisen föds och det är en flicka. Hon blir plötsligt akutsjuk på BB och massor av läkare springer överallt och är stressade och ingen vet vad det är.
Det slutar med att vår älskade dotter dör. Jag får känslan av att jag o sambon kunde påverkat det på något sätt.

Sambon blir totalt knäckt och går runt med den döda babyn i famnen och hon är helt blodig av någon anledning. Allt är stressigt och konstigt.
Sen får vi prata med en massa läkare som typ håller "förhör" med oss, bla högsta läkaren som ställer frågorna och jag kände mig sådär liten inför honom. Och jag får svara på hur min uppväxt var, om jag någonsin blivit sexuellt utnyttjad, vad jag gick för linje på gymnasiet osv. Typ gå igenom hela mitt liv. Och jag har hela tiden känslan av att min sambo får bättre betyg i deras ögon.
Jag är också rädd att det ska komma fram att jag ljugit om vissa delar för min pojkvän.

Jag vaknar av att jag gråter. Det var en sådan stark dröm! Både känslan av dottern som dog, och pojkvännen som var så ledsen
Tilläggas bör kanske att jag o pojkvännen är tillsammans på riktigt men jag har funderingar på att bryta upp. Jag har inga barn.

Skulle bli så tacksam om denna dröm kan nystas lite i då jag fortfarande mår konstigt av den.

Med vänlig hälsning
Linda.

Freja Rico sa...

Hej! För ca 2 år sedan drömde jag mycket om skit, dvs. avföring, att jag gick in på toaletter i exempelvis en skola där det finns flera toaletter i ett damrum (s.k toabås). I dessa toaletter var det jämt överfullt med avföring, även på golvet och på toasitsarna, vilket gjorde att man ibland fick stå när man skulle göra sina behov. Nu hade jag en dröm igen om att jag skulle gå på toa i såna toaletter igen, men det var inte överfullt utan det var jag som var "jättenödig" men jag fick inte ur mig något, samtidigt smög det folk på mig, vilket gjorde att jag inte kunde antar jag. Kommer ihåg att det i drömmen satt en tant utanför min toa på en stol och hade klätt ut sig med en massa granris för att jag inte skulle se henne och spionerade på mig. Vore jättesnällt om ni kunde tyda vad detta betyder, även varför jag drömde om toaletter överfyllda med avföring. Tack på förhand!!
Ann-sofie