tisdag 2 september 2008

Helenas dröm

""Helena sa...
Jag och en vän är någonstans på en offentlig plats när vi plötsligt hamnar mitt i en dramatisk livräddningsscen. En man håller på att dö och någon av oss måste ge första hjälpen. Min vän vägrar och springer därifrån. Jag har inget annat val än att sätta igång med hjärtlungräddning. Plötsligt är kroppen jag försöker rädda helt genomskinnlig och man ser att det forsar blod inuti. Mannen dör och jag raglar därifrån, med blod över hela mig. Jag hamnar i något sorts chocktillstånd och blir hysterisk och skriker och sparkar och slår om någon kommer nära. Jag slår till och med ner okända människor på stan om jag minns det rätt. Jag låser in mig i en stuga någonstans och sitter där och vaggar fram och tillbaks och många av mina vänner (dock inte den vännen som sprang i början, denne dyker inte upp igen) försöker ta sig in i stugan men jag blir helt ursinnig på dem för att de vill ha något att göra med mig, jag som "dödat" den där mannen. Till slut stormas stugan av en kyrkokör. Tio pers tränger sig in och ställer sig runt mig och sjunger psalmer och då brister allt. Jag börjar gråta hysteriskt och väcks till slut ur drömmen av att jag ligger och skakar av gråt och kudden är helt blöt.""
den 23 augusti 2008 16:56



Hej Helena!
Jag tycker det låter som om du redan fått din frid efter vad som hänt i å med att drömmen slutar med att det kommer en kyrkokör, men hur som helst har du varit med om något som skakat dig en del.

Att hamna mitt i en livräddarscen handlar om att du plötsligt insett att något hos dig är döende. Din flyende vän är den räddare delen av dig som inte riktigt kan ta det utan som flyr men du som stannar är den starkare medvetna delen av ditt Jag och du hjälper den döende mannen. Den döende mannen är givetvis en del av dig han med; någon sida hos dig som du försöker rädda men inte kan, istället blir mannen genomskinlig(d v s du ser igenom det)får du hans blod på dig:Om du tänker på uttrycket att ha någon annans blod på sina händer så kanske du förstår lite mer: Drömmen handlar om något som du fått ge upp fastän du inte ville, du försökte få det att hålla in i det sista och sen har du dess blod på dina händer: man går ta konsekvenserna av det man gjort, orsak och verkan.
Och i drömmen hamnar du i chock, jag liknar det med att du gör det i livet med, du blir stillastående och stel, litar inte på dig själv och släpper ingen nära. Att du i drömmen slår okända(andra delar av dig själv, du straffar dig själv) och sen stänger in dig i en stuga(stugan är du, ditt livsrum) låter som tecken på dåligt samvete från din sida. Till slut får du ändå tröst från kyrkokören som tränger sig in i stugan; du släppte ändå in trösten til slut, kanske kom du till insikt och släppte taget om det hela.

Hoppas du blir hjälpt av det här och ge gärna lite feedback!

//Lena

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jisses vad klockrent! Stämmer nästan faktiskt precis in på saker som händer med mig just nu. Tack för att allt blev lite ljusare! / Helena

vandrarvild sa...

Åh, härligt med feedback! Härligt att jag tydde det rätt med :)

och varsågod, du är givetvis välkommen tillbaka med drömmar eller för läsning när som helst :)
//Lena