lördag 23 juni 2007

Susannas dröm

"Min kropp och mitt medvetande var separerade. Min kropp var bara en kropp. Och mitt medvetande, som är mitt jag, var osynligt. Jag svävade ner för en källartrappa med kroppen gåendes vid min sida. Väl nere hänger jag upp kroppen i taket av någon anledning. Kanske för att den inte ska vara i vägen. Vänder mig om för en stund och när jag tittar tillbaka ser jag att jag har hängt mig själv i en snara runt halsen. Det var inte alls så jag mindes att jag hängde upp kroppen. Jag skulle inte döda den utan bara...ja, hänga upp den. Ögonen är slutna och kroppen håller på att dö. Mitt medvetande får också allt mindre energi. Knuten är omöjlig för medvetandet att få upp och jag minns att det finns en kniv i resväskan. Mina krafter håller på att försvinna och det är ju min kropp som kan utföra det fysiska inte mitt medvetande. Med en kraftansträngning ska medvetandet ändå kunna svinga en kniv över repet. Men kniven finns inte i källaren som jag först tror utan i ett rum på övervåningen. Jag kommer inte att hinna dit. Sedan vaknar jag med ett ryck."


Åh, så spännande! Blir lite till mig av den här drömmen för den tangerar en ut-ur-kroppen-upplevelse och jag tror också att det var en sådan du hade trots att du upplevde den i drömform. De som har haft många UKUer, som de kallas, kan vittna om att de kan upplevas på lite olika plan. Ibland upplever man sig och sitt medvetandet som klarvaket och man är den som bestämmer och styr och då kan man se sin närmiljö ungefär så som det ser ut i vaket tillstånd och ibland har man mer drömliknande upplevelser där omgivningen är vagare med olika dröminslag och ibland känns upplevelserna rätt och slätt som drömmar. Man skulle kunna säga att UKUer kan spänna över ett varierande kontinuum från mer medvetna tydliga upplevelser till regelrätta drömmar. Ibland kan UKUn också vara en blandad upplevelse; en väldigt medveten och klar ut-ur-kroppen-resa kan övergå i en dröm osv. Jag talar av egen erfarenhet samt med stöd av den litteratur som jag läst rörande ämnet. Jag tänker inte spekulera i vad som egentligen händer under en sån här upplevelse, men vad det än är så är det oftast väldigt fascinerande att ha varit med om och det känns verkligen som om medvetandet är självständigt och helt separerat från kroppen. Det känns lite som bevis på det som faktiskt är min fulla övertygelse: att själen är sin egen och lever vidare efter kroppens död. Oj, nu spekulerade jag visst lite iaf… ;)

Så, det var lite bakgrundsinfo om ut-ur-kroppen-upplevelser, nu till din dröm:

Det som är lite ovanligt i den här drömmen är att du har din kropp med dig vid din sida. Jag har själv aldrig haft en upplevelse där jag kunnat se min kropp, utan den har liksom varit helt ur fokus, inte viktig i sammanhanget liksom, men jag vet att andra har sett sina kroppar ligga kvar i sängen och liknande. Nu är ju din upplevelse med största förmodan till övervägande del just en dröm så då är det mer öppet för lite mer halvbisarra inslag. Hela drömmen präglas ju av det här lite bisarra, den här rädslan för att något ska gå fel och jag kan verkligen tänka mig graden av ångest du kände när du vaknade ur den här drömmen. Oftast brukar sådana här upplevelser vara så otroligt medtagande och energidränerande, och ganska mycket ångestframkallande när man inte är van att hantera dem och helst när de som i ditt fall genomgående genomsyras av rädsla och panik. Jag tror som sagt att du hade en UKU av en mindre medveten grad (mer på drömbildsstadiet) och att din rädsla och osäkerhet för upplevelsen sipprade in i drömmen och manifesterade sig som dessa drömbilder av vad du gjorde med din kropp. Det är ju inte alls konstigt att tänka sig att man kan uppleva rädsla för att för alltid bli separerad från sin kropp (och i förlängningen dö) när man har en UKU. Jag tror dock risken för det är lika med noll men det är ju ändå naturligt med den rädslan menar jag. Och jag tycker att hela den här drömmen speglar den rädslan: att inte hinna tillbaks eller hitta tillbaks till kroppen och därmed dö.


MEN! Det är en annan sak som är lite förvånande i den här drömmen och det är det här kopplingen du gör mellan kroppens liv och medvetandets vakenhet. När din kropp blir svagare och tappar livsgnistan så upplever du även att ditt medvetande blir svagare… Det där visar ju visserligen på sambandet mellan kropp och själ och det är ju inte konstigt att du upplever någon sort fenomen i medvetandet när kroppen försvagas och är på väg att dö, men att medvetandet försvagas (och också det håller på att dö?) det strider ändå lite grann mot den här principen som jag tror benhårt på: att medvetandet/själen överlever kroppens död. Så jag tror faktiskt den här drömmen väldigt mycket speglar dina rädslor inför hela det här fenomenet: rädslan inför en UKU och de risker man tror att man utsätter sig för när själen är på utflykt från kroppen. Jag måste nog starkt poängtera att, även om jag tror att din dröm tangerade en UKU, inte på något vis tror att du var på väg att dö (ibland måste man vara övertydlig, det är nära till missförstånd när man pratar om mindre konventionella och kända ämnen. Det är inte öppet för tolkning utan jag försöker vara väldigt specifik med vad jag menar, fast det är svårt), utan att hela upplevelsen av den här faran för ditt liv vid separationen av kropp och medvetande handlade om dina rädslor kring detta och att de visade sig som drömbilder.

Att drömma om UKU eller att uppleva UKUer på drömstadiet är kanske är ett sätt för själen att lite smått införa hela tanken och idén med UKUer för oss (för de flesta som haft dem har haft spontana sådana, dvs det är inget man planerar att utföra utan något som bara kommer av sig självt) och vi går nog alla igenom ett inledande stadium då de här upplevelserna bara präglas av fruktansvärd skräck och betongångest. Men är man fascinerad av företeelsen som sådan så tror jag inte man låter sig skrämmas så lätt utan man arbetar sig igenom denna fas för att sen kunna känna sig lite säkrare och tryggare då upplevelserna behagar komma. Jag tror det handlar jättemycket om ”mind control” här, att kunna kontrollera sitt sinne, att jobba mot att kunna vara medveten i upplevelsen då den kommer och medvetet motverka obehaget genom att intala sig att det inte är något att vara rädd för, först då kan vi ta kontrollen över upplevelsen och göra en mer medveten experimentell resa i det inre, att kunna styra upplevelsen lite milt (styra bort från rädslan), men ändå vara öppen för vart den kan föra en. Fast paradoxen i det här är, åtminstone har jag upplevt det så, att de gånger jag har försökt upprätthålla någon sorts medveten dialog med mig själv, dvs börjat tänka och resonera mitt i en UKU så har upplevelsen klingat av…. Jag tror man ska sträva efter en medvetenhet och klarhet som inte innefattar vänstra hjärnhalvans logiska tänkande, helt enkelt: att bara vara ren och klar vakenhet och öppenhet, utan rädsla. Men det är en lång och utdragen process och det kan ju ta år, beroende på hur ofta man upplever UKUer, innan man kan inta en mer orädd och öppen inställning då man får upplevelserna. UKUerna kan vara riktigt sporadiska, med år emellan, eller komma intensivt under vissa perioder för att sen helt försvinna. Jag hade frekventa upplevelser under en period för många år sen men kan inte minnas många alls från de sista tio åren t.ex. Sen finns det ju en del människor som försöker sig på att medvetet framkalla dessa upplevelser. Ja, det finns t.o.m. workshops rörande UKUer där man med hjälp av olika avslappnings- och visualiseringsövningar försöker försätta sig i ett sinnesstadie där UKUer kan uppstå.


Nu vet jag ju inte om du skulle hålla med om att det var en UKU du hade och om du haft liknande upplevelser/drömmar tidigare, men som sagt, om du skulle försöka släppa rädslan kring det här så tror jag faktiskt du skulle kunna få uppleva mer tydliga och mer ”vakna” UKUer.

Det finns massor med läsning att tillgå i ämnet, inte minst på nätet. Bara att googla på ”UKU” och ”astrala resor” etc. Det finns numer även drivor med böcker. Jag skulle vilja tipsa om en bok som jag läste för en himla massa år sen, då nätet inte fanns, som gav mig en massa tröst och igenkännande och stöd då jag upplevde en ganska intensiv ”astral” period med många UKUer. Hade aldrig ens hört talas om fenomenet när jag började få dem och jag kände mig rätt ensam om det och teg om det o.s.v. så den boken satte liksom ord på det jag själv också upplevt och det var riktigt befriande. Nu många år senare har jag pratat med många som också haft dem så det verkar inte vara helt ovanligt. Hursomhelst, boken är skriven av en svenska som är bosatt i England. Agneta Uppman heter hon och boken heter rätt och slätt ”Ut ur kroppen”. Googlade på henne och fick även upp den här länken: http://www.vf.se/vf/docs/showArtikel.asp?nyhetsID=9cf01de385214cc08f104fcaadcc0e40

Besök gärna också Torbjörn Sassersons nättidning: http://www.soultravel.se/, där man kan läsa om lite allt möjligt rörande UKUer, han har ju t.o.m. deltagit i "forskningsförsök" kring det här, plus att där också finns en massa andra spännande ”övernaturliga” (ogillar ordet) fenomen att läsa om. Även om sidan ser lite flashig och oseriös ut i sin numer väldigt kommersiella utformning så finns det en massa matnyttigt att finna där. Det finns bl.a. en uppsjö av länkar som kan leda vidare...



/SoulEvolver

5 kommentarer:

vandrarvild sa...

jag tyder det som en UKU men även som en separation mellan två medvetandet: det fysiska och det psykiska/själsliga, kanske en splittring av ngt slag. Att du går ner i källaren tyder på ett undermedvetet och att du hänger upp kroppen för förvaring är för att du strävar efter att på något sätt vara mer själ än kropp, men du känner det som om det själsliga stryper/hänger det kroppsliga, som om du är i obalans. Att du sedan märker att kroppen dör och du inte kan göra något som själ kanske du ska se som ett tecken på att du borde bli mer balanserad?
För mycket kroppsligt eller för mycket själsligt slår alltid över på ett sätt, och du kanske ska försöka blanda det lite mer i vardagslivet; att göra yoga är ett bra sätt att komma i balans, att ta promenader och låta tankarna flyta iväg är ett annat. De som tenderar att bli FÖR själsliga - de som nyss upptäckt det andliga brukar alltid bli extatiska och kan inte prata om nått annat t ex- brukar glömma kroppen medan de som upptäckt en träningsform de gillar tränar sönder ett knä i all sin iver för att glömma själen. Ja, du förstår.
Att dina kroppsliga krafter sedan håller på att försvinna och du känner det även som själ/medvetande tyder ju ändå på att du är medveten om kopplingarna där emellan. Kniven som finns i en resväska i ett rum på övervåningen är räddningen men du hinner inte dit. Knivar är en enkel symbol; de skär sönder saker, delar. Du måste skära sönder repet(d v s det som håller din kropp fången och får ditt Jag att förlora energi)men du tror dig inte hinna i tid upp till övervåningen för att hämta den. Här ändrar du vinkel: du tror att du som själ kan hämta kniven även om du just innan konstaterat att du inte kan lösa upp knuten utan kropp. Symbolist sett är övervåningen överjaget, det övermedvetna. Du står antagligen inför något där du känner dig splittrad och du vet att du måste vara lite mer själ/ande än kropp. Så, räddningen ligger i det övermedvetna i en resväska. Varför i en resväska? Hade du just kommit till huset? Är du på väg någonstans och det är vad som får dig att tveka inför kropp-/själsplittringen?

Att tappa energi i en dröm; energiförluster kommer alltid av att man står inför saker som man inte tycker känns rätt, eller människor i ens omgivning som tar kraft av en , jobb som känns fel.
Och du vet i drömmen att medvetandet kan svinga en kniv(d vs rädda dig) med en kraftansträngning. Om du hade haft energi. ¨
Så frågan är väl: vad är det som egentligen tar energi av dig. Vad är det som får dig så splittrad? Du kanske ska se över det, avsluta saker som inte känns bra, ta upp nya saker som känns mer själsligt kroppsliga än för mkt själ-själ eller kropp-kropp?

SoulEvolver sa...

I min iver över en eventuell UKU så glömde jag bort andra öppningar till mer symboliska tolkningar men det kompletterade ju Vandrarvild med så fint :) Håller med om det ovanstående på alla plan!

Susanna sa...

Tack så mycket för hjälpen! Drömmen var så stark och det känns bra att jag fick så snabb hjälp att tyda den.

Niklas sa...

Hej!
Jag har ett par drömmar jag funderat en hel del över, har ni möjlighet att hjälpa mig att tyda en eller ett par av dem?

Dröm 1:
Blond kille, lika gammal som jag. Vi står i en lägenhet på Östgötagatan. Vi packar ihop lägenheten, det står minst en till man nere på gatan, och en bil. Det är som ett studenthus, korridorer och massa dörrar på varje våning. Det ekar. Vår dörr står öppen.

Början av drömmen: Vi har varit i Gamla Stan, i någonting som mest kan liknas vid Lustiga Huset på Gröna Lund. Där är det massa konstiga trappor och speglar. Här är vi tre, minst. Denna blonda kille, en tjej och jag. När vi går därifrån går jag sist. Lustiga huset i Gamla Stan avslutas med att man lägger sig platt på rygg i något som mest kan liknas vid en våningssäng i metall. I hårt metallnät, nästan som sådant som är vid dörrarna till en tunnelbanestation, som samlar upp slask ifrån folks skor på vintrarna. Man lägger sig på nedervåningen, för på övervåningen sitter det en ur personalen och styr själva apparaten. Man ligger mjukt på en madrass inklädd i vit galon.

När alla vi tre åkt klart så ses vi där utanför, i något som ser ut som en ljushall/cafeteria. Där börjar jag prata med den blonda, brunbrända och väldigt muskulösa tjej som skötte apparaten jag nyss legat i. Hon har tydligen hand om bodypumpen också. Det verkar som det hus vi är i är som en aktivitetspark eller något sådant, fast inomhus. Hon säger även att det inte är någon som är ansvarig för maten, så det vill hon bli.

Ny miljö: Jag är själv, jag har precis spelat in ”Du kommer aldrig andas”, jag är hemma. Ingenting av inspelningen, eller någonting från hur den kvällen verkligen var är med här. Jag får ett samtal ifrån den blonda killen, han är i en stuga i Dalarna, håller på att skriva musik. Han har lånat både min banjo (konstigt nog eftersom det är banjo på ”Du kommer aldrig andas” och då måste jag ju ha haft den själv denna kväll) och min Magnus, ett brunt elektriskt dragspelsaktigt instrument.

Han börjar berätta om massa våldsamma saker som han skrivit ner i sina texter. Hur han mördade någon tjej i sin lägenhet i Göteborg, hur nära han var att mörda den tjejen som var med honom och mig i Gamla Stan och massa liknande saker. Jag blir väldigt illa till mods, och det är först här jag märker att det är en mardröm jag drömmer. Men jag blir kvar i drömmen.

I lägenheten på Östgötagatan: I lägenheten är allt nästan nedpackat nu. Jag står på vänster sida av en byrå som står lutat mot dubbelfönstret som ser ut mot Östgötagatan. Bredvid mig, lutade mot byrån står två hagelgevär. Efter byrån står den blonda killen, strategiskt täckandes dörren.

Han börjar berätta en historia om hur han och en kompis köpte sex av en prostituerad i Göteborg, de tog hem henne till hans lägenhet och mördade henne. Historien han berättade var rätt detaljerad, och han avslutade med att säga att hon hann kasta ut ett par nycklar utanför lägenhetsdörren. Och de nycklarna hittade hans mamma strax därpå. Mamman gick in i lägenheten och.. Här tar han ett hagelgevär och höjer dess kolv upp mot sin axel och siktar mynningen mot mig. Jag mår jättedåligt och är hur rädd som helst. Kort därefter tar han ner det igen och säger ”Du, jag skojjade bara, det förstod du väl? Jag har inte mördat någon och jag tänkte in skjuta dig.” Jag skrattar lite förvirrat och säger ”Nej, så klart jag vet. Jag gillar dina skämt.”

Dröm 2:
Jag drömde att jag var en motorcykelpolis och jag var ute och åkte bredvid en kollega som åkte bil.

Det var vinter, och vi fick för oss att åka upp för en superbrant backe, som låg i anslutning till Hammarbybacken, fast den låg vid Dalen, mellan Sandsborg och Blåsut ungefär. Alltså inte alls som det är i verkligheten.

Det var en vansinnigt brant backe med en liten rondellaktig sak där uppe, allt i grus. Jag åkte först upp, låg först på treans växel men var snabbt tvungen att växla ner till ettan för att jag skulle kunna komma upp, så brant var den!

Väl uppe ser jag tre andra motorcyklar, och dess förare sitter där uppe och grillar vid den fasta grillplatsen. Jag kör förbi dem lite smidigt och ska vända min motorcykel om, så den står med framhjulet ner mot backen igen. Då, när jag svänger runt, åker mitt bakhjul ner över kanten och vi ramlar, jag och min motorcykel.
Som tur är får jag tag med ena handen i kanten och andra handen i motorcykeln. Märk här nu, jag hänger ut från ett stup i en hand, inte nog med att jag ska orka hålla min egen vikt i en hand, jag håller en tung polismotorcykel i andra handen, och inget av detta stör mig. Tur det iochförsig, hade det varit för tungt hade det gjort ont och jag hade säkert ramlat.

Min kollega kommer upp men ingen av de, nu fyra, personerna på plats bryr sig. De fortsätter grilla..

Jag ber dem om hjälp, och de engagerar sig. Jag kommer med supersmarta förslag, men de lyssnar inte. De börjar såga ner träd och ska bygga någon sorts ställning för att lyfta upp mig eller något sånt.. Jag fattar aldrig riktigt..

Själv börjar jag oroa mig för att de vill försöka få upp min motorcykel först, sen att de ska putta ner min kollega. Då har de ju helt plötsligt en polismotorcykel och en polisbil att leka med.

Dröm 3:
En vän är mördare. Han band fast en tjej i botten av en urholkad vikingabåt. När hon vaknade höll båten på att sjunka, så hon slet sig loss och började klättra över kanten, hon lyckades och ramlande ner i vattnet, hyfsat nära land.

Hon såg att hon hade en sån där fyrtiometers allätarval med ett extra gott öga åt människor, ni vet vilka jag menar va? Dom man tycker är världens vanligaste och minst konstiga djur av alla, när man drömmer. Jaja, det var den mördarvalen som simmade under henne och ville äta henne, sen var det två delfiner som var hennes kompisar.

Delfinerna lyckades distrahera mördarvalen till hon kom i land. Där klev hon upp för någon slags vattentrappa, bara för att mötas av sin nemesis. Mördaren, min vän. Han kastar i henne i vattnet igen. Och nu har delfinerna ingen chans..

Oerhört konstiga drömar, om man frågar mig, och jag kan inte alls relatera till mörkret i dem. Mitt vakna liv är inte så mörkt.

Tack på förhand!
/Niklas

vandrarvild sa...

Niklas. Oj, jävlar. Vi tar en dröm i taget. Ge oss någon dag så :)