tisdag 26 juni 2007

Niklas tredje dröm

”En vän är mördare. Han band fast en tjej i botten av en urholkad vikingabåt. När hon vaknade höll båten på att sjunka, så hon slet sig loss och började klättra över kanten, hon lyckades och ramlande ner i vattnet, hyfsat nära land. Hon såg att hon hade en sån där fyrtiometers allätarval med ett extra gott öga åt människor, ni vet vilka jag menar va? Dom man tycker är världens vanligaste och minst konstiga djur av alla, när man drömmer. Jaja, det var den mördarvalen som simmade under henne och ville äta henne, sen var det två delfiner som var hennes kompisar. Delfinerna lyckades distrahera mördarvalen till hon kom i land. Där klev hon upp för någon slags vattentrappa, bara för att mötas av sin nemesis. Mördaren, min vän. Han kastar i henne i vattnet igen. Och nu har delfinerna ingen chans…”

I det här fallet verkar det befogat att använda en drömtolkningsteknik där man tolkar alla drömkaraktärer som delar av en själv. Alltså både mördaren och tjejen är alltså helt enkelt aspekter av dig själv eller snarare representationer av de känsloteman som du bearbetade då du hade drömmen.

Känslorna som det här scenariot framkallar rör sig kring utsatthet, offerkänsla, hopplöshet, av att vara jagad och att känna sig som måltavla för en rätt odefinierbar och omotiverad ondska som representeras av en mördare och en mördarval som slukar allt i sin väg. Men där finns ju också ljusa krafter då tjejen får hjälp och vägledning av goda varelser (delfiner som hjälpare) som vill rädda henne. Efter ett par pendlingar mellan hopp och förtvivlan slutar drömmen med att tjejen och delfinerna är hjälplösa mot mördarens ondska. Det undermedvetna låter de mörka krafterna segra men det betyder inte att ondskan i dig vunnit och att du har en mördare i dig (haha) utan rätt och slätt att du bearbetar dessa olika arketyper, emotioner, energier och teman i drömmen via ditt undermedvetna och just denna gång var det de mörka krafterna du behövde lära känna lite bättre. Som människor identifierar vi oss faktiskt (mer eller mindre medvetet) med både gott och ont. Vi kan alltså relatera både till att vara offer och förövare då vårt känsloregister kan spänna över båda lägren.

Jag skulle också vilja säga rent allmänt, bara som en parentes till de teman drömmen berör, att om vi medvetandegör oss om de mindre vackra mänskliga sidorna, om vi lär känna även det mörka i människans natur så det inte enbart visar sig i det undermedvetna, manifesteras på omedvetna sätt eller helt enkelt förträngs så kan vi också av egen kraft välja vilka energier vi vill identifiera oss med i olika situationer som vi faktiskt ställs inför i det dagliga livet. Att kunna skilja mellan gott och ont och att välja vilket man faktiskt vill representera kan handla om så enkla saker som att ha guts att stå upp för mobboffret i fikarummet, att säga stopp och belägg då mobbarna sätter igång sitt högst omedvetna ”mörkerbeteende”. Då har man åtminstone gjort ett medvetet val som man med gott samvete kan stå för och samtidigt statuerat ett bättre exempel åt de andra.

Jag vill alltså bara med ovanstående exempel belysa att gott och ont är något vi möter i miniformat varje dag och handlar sällan som i sagor, filmer eller drömmar om monster och mördare som tar död på vithyllta oskulder. Men det undermedvetna gör ibland de här sakerna synliga på ett riktigt dramatiskt vis så att vi hajar till och blir medvetna om vilka krafter vi identifierar oss med. Om vi kan se med öppna ögon och urskilja det ena från det andra så kan vi också mer medvetet välja. Men kanske måste vi prova oss fram först, många provar kanske på att vara mobbaren innan de kan ta ställning till att inte vilja vara det. Och det är där som drömmarna kommer in. Det som är riktigt fint med drömmar är att de vågar ta i känslor och tankar som vi inte riktigt vill kännas vid i vaket tillstånd. I drömmarna har vi privilegiet att prova på att vara både mördare och offer.

Ja, det här var i alla fall mina tankar kring det hela. Hoppas du kan relatera till det på ett eller annat vis.

/SoulEvolver

7 kommentarer:

Niklas sa...

Tack så mycket för tolkningen! En lite svårare tolkning än på den andra drömmen, men minst lika tankvärd och välgjord!

Tack så mycket!

SoulEvolver sa...

Tack själv! Det är väldigt kul att folk faktiskt skriver hit och vill få sina drömmar tolkade :)

Och är det något i tolkningen som du undrar över eller vill prata om så är vi absolut öppna för diskussioner med.

Anonym sa...

hejhej. jag drömde nått skumt inatt, ni kanske kan hjälpa mig med det?jag drömde att jag var lärarinna på en skola men slutade och blev elev istället. När jag var lärare var det nån mes som var lite kär i mig, en elev, och jag stod naken i ett omklädningsrum där väggen mellan killarnas och tjejernas var en brädvägg där varannan bräda fattades så man såg rakt igenom men ingen verkade bry sig alls. Och sen blev jag elev där och hade en bagagevagn jag körde mina grejer i.
nån elev, i nte samma som innan, blev kär i mig men sa det aldrig även om jag visste det, även om alla visste att vi var kära i varandra. Han sa att det var för sent för allt men jag sa sa "säg det bara igen" och han sa det och så var vi ihop. Han var blond med höknäsa, rätt runt och med mage, hårig, inte alls en kille jag skulle gilla annars.
sen skulle jag gifta mig, fast inte med honom, jag visste inte vem jag skulle gifta mig med men på vägen dit hade jag bråttom och det var halv vinter ute. jag skulle gå med bagabevagnen till skolan från nån annan plats och vagnen fastnade lite i lerspår och jag hade bråttom.
Jag hade gympaskor och vit tunika som bröllopskläder och satte den ena strumpan utanpå högerskon först och när jag ändrade det visade en gubbe/vän att han inte hade nån strumpa på ena foten alls. jag var hela tiden osäker på om det var honom jag skulle gifta mig med men kom sen, något lugnad, fram till att han nog var bara en vän som dessutom skulle fotografera allt.
och medan jag ändrar skon tänker jag också på att syrran måste skunda sig om hon vill hinna till mitt bröllop. Sen vaknade jag.
Och jag vet firtfarande inte vem det var jag skulle gifta mig med, bara att det hade blivit hastigt bestämt och att jag gjorde det för att det var behövligt snarare än av kärlek.

hoppas ni kan hjälpa mig, för jag fattar inget alls.

//Linda

k. sa...

Hej, jag har också en dröm som jag skulle vilja ha hjälp med att tyda.

Jag drömde att jag var gravid för några nätter sen. Kommer inte riktigt ihåg alla detaljer, men jag blödde väldigt mycket efter att jag hade fött henne. Hon var så liten när jag höll i henne, 10 cm kankse.
Jag var väldigt fort med att gå upp och röra på mig igen. var uppe efter 20-30 minuter. Sen såg en barndomskompis (som jag inte längre har kontakt med) mig och berättade att hennes storasyster hade precis fött ett barn, en pojke, och när jag skulle visa henne mitt barn som låg i bäbisvagnen så var det fel namn på vagnen. Det var inte min flicka. Jag letade efter rätt bäbisvagn med min dotters namn på men jag hittade henne inte. sen vaknade jag.

Kan ni hjälpa mig med tydningen?
tack katten

Anonym sa...

Hej! jag drömde nåt skumt... Hade massor med söta tjocka fjuniga fågelungar i trånga burar som jag matade. Därefter dog de stackarna. Känns som om den här drömmen betyder något fasligt dåligt...

vandrarvild sa...

Kalla mig katten: jag ska göra ett försök att tyda din dröm så snart jag bara hinner! Om inte SoulEvolver hinner före, för då skriver jag bara en kommentar efter inlägget.

Anonym sa...

Hej! Hade en fruktansvärd mardröm i natt. Vaknade upp med ett ryck, andades häftigt och hade en puls på 150. Jag var livrädd!!

Jag drömde att det fanns en odefinierbar kraft, en ondskefull kraft, som jag visste att jag var tvungen att gå emot. Jag var inne i en lägenhet och där fanns också en liten åsna, ett gosedjur som var levande. Han var livrädd men jag tog honom i famnen. Han var så rädd så han låg och darrade. Jag gick och öppnade en dörr, och fast jag visste att bakom den dörren fanns ondskan, ville jag möta den. Jag gick genom dörren, och allt var rött. Det fanns ingen mark eller några saker, bara rött. Och en enorm känsla utan ondska som slog emot mig. Då skrek jag. Jag skrek allt jag orkade; jag är inte rädd för dig!!! Men min röst drunknade helt och hållet i ett högt ljud. Det var ingen röst, bara ett väldigt högt ljud, men jag fick känslan att "du kan inte vinna över mig". Då vaknade jag.