måndag 25 juni 2007

Niklas andra dröm

Jag drömde att jag var en motorcykelpolis och jag var ute och åkte bredvid en kollega som åkte bil. Det var vinter, och vi fick för oss att åka upp för en superbrant backe, som låg i anslutning till Hammarbybacken, fast den låg vid Dalen, mellan Sandsborg och Blåsut ungefär. Alltså inte alls som det är i verkligheten. Det var en vansinnigt brant backe med en liten rondellaktig sak där uppe, allt i grus. Jag åkte först upp, låg först på treans växel men var snabbt tvungen att växla ner till ettan för att jag skulle kunna komma upp, så brant var den!Väl uppe ser jag tre andra motorcyklar, och dess förare sitter där uppe och grillar vid den fasta grillplatsen. Jag kör förbi dem lite smidigt och ska vända min motorcykel om, så den står med framhjulet ner mot backen igen. Då, när jag svänger runt, åker mitt bakhjul ner över kanten och vi ramlar, jag och min motorcykel. Som tur är får jag tag med ena handen i kanten och andra handen i motorcykeln. Märk här nu, jag hänger ut från ett stup i en hand, inte nog med att jag ska orka hålla min egen vikt i en hand, jag håller en tung polismotorcykel i andra handen, och inget av detta stör mig. Tur det iochförsig, hade det varit för tungt hade det gjort ont och jag hade säkert ramlat. Min kollega kommer upp men ingen av de, nu fyra, personerna på plats bryr sig. De fortsätter grilla.. Jag ber dem om hjälp, och de engagerar sig. Jag kommer med supersmarta förslag, men de lyssnar inte. De börjar såga ner träd och ska bygga någon sorts ställning för att lyfta upp mig eller något sånt.. Jag fattar aldrig riktigt.. Själv börjar jag oroa mig för att de vill försöka få upp min motorcykel först, sen att de ska putta ner min kollega. Då har de ju helt plötsligt en polismotorcykel och en polisbil att leka med.



Okej, Niklas. Den här drömmen är inte så skum som den verkar. Du åker i en uppförsbacke med grus. Uppförsbacken behöver väl ingen större tolkning, det gick lite trögt i livet när du drömde den här drömmen. Grus är ett opålitligt underlag och åker man MC är det ännu värre: Då måste man ha lite mer koll, köra lite försiktigare för att inte bakhjulet ska glida undan, o s v. När du drömde den här drömmen var du helt enkelt inte säker på vägen du gick, att den höll. Du kanske kände dig lite fel ute, lite osäker på om det var rätt. Att du sedan faller över kanten är väl ännu ett tecken på att det inte kändes bra. Du var rädd för att falla.

MEN: MC-n får man väl se som ett kraftverktyg, en styrka, och du håller fast i både den styrkan och i marken för att du inte ska falla vilket tyder på att du faktiskt klarade av det du stod inför när du drömde den här drömmen, och visste om det undermedvetet även om du kanske tvekade. Men du tyckte inte det gick så snabbt som du ville, du tyckte inte att de inblandande kanske var så engagerade innan du bad om hjälp som du hade trott? De bygger nått konstigt medan du väntar på att de ska hjälpa dig; det tar tid och de är onödigt struliga: det tar tid och du hänger där och väntar och väntar. Att du var polis är, beroende på vad du tycker om poliser, en symbol för kontroll och ordning.

Så: drömmen visar att du är starkare än du tror. Att du klarar dig bra även om det känns som om du ska falla.
Hoppas du blir hjälpt av det här.
Min vän SoulEvolver fyller på i kommentaren om hon tycker de behövs.

3 kommentarer:

Niklas sa...

Tack så mycket för denna drömtydning! Den vänder ju någonting som var underligt, konstigt och jobbigt just då, till någonting positivt!

Och det där med att jag vill att saker och ting ska gå fort har ni helt rätt i! Jag har inget tålamod att skryta med...

Tack igen! Ser fram emot era tydningar på de andra drömmarna.

SoulEvolver sa...

Hej Niklas!

Vill först bara säga till Vandrarvild att det var en bra tolkning på den drömmen och så skulle jag vilja sammanfatta och avsluta tolkningen med att peka ut de dominerande temana: det handlar alltså om att hantera UTMANINGAR och PRESTATIONER(du ska ta dig upp för en helvetisk uppförsbacke på en lömsk grusväg och du har iakttagare), KONTROLL (som polis tillhör du kontrollmakten och du tappar dessutom kontrollen över ditt fordon), TILLIT (du litar inte riktigt på hjälpen du ber om och får) och känslor av osäkerhet kring det. Alltså: rädsla för att tappa kontrollen vid ett prestationsmoment, för att saker och ting ska gå fel och rädsla för att man står ensam då något olyckligt sker. Men som Vandrarvild sa: utmaningen du mötte klarade du ju fint i och med att ditt undermedvetna faktiskt var övertygat om att du hade styrkan fast du själv brottades med tvivel kring din styrka. Jag tycker helt enkelt att din dröm säger att du faktiskt har tillit till dig själv och att du känner dig rätt självtillräcklig när det verkligen gäller även fast du skulle hamna i knipa, vilket ju är super. Även det att kunna be om hjälp så som du gjorde är en styrka, men sen så blev du lite skraj att de du bad om hjälp inte riktigt värderade dig som person och människa utan mest var ute efter din motorcykel (din styrka, ditt redskap) och att tjäna på det själva. Det handlar alltså också om din känsla av tillit till andra. Det kanske är så att du medvetet eller omedvetet har den inställningen att när det verkligen gäller så är det bara sig själv man kan lita på. Du kanske skulle jobba på att ge andra lite mer credit och jobba på den där tilliten :)

Kanske gick du igenom något som du kan relatera till de här sakerna tiden kring då du hade drömmen?

Jag ska försöka ta en av de andra drömmarna vid tillfälle. Hav tålamod! :)

Niklas sa...

Jag tror du har rätt i min brist på tillit. Den har kommit, både när det gäller att fixa saker i tid och när det gäller relationer, under de senaste 5-6 åren.

Det är speciellt tilliten när det gäller att fixa saker som är svår att vända, men jag försöker :)

Återigen - en väldigt givande och intressant tolkning!
Tack!