måndag 7 januari 2008

Springa i slow motion

Anonym 1

Jag har ofta en mycket irriterande dröm. Det är ofta i olika sammanhang, att jag tävlar mot någon annan eller springer av rädsla, osv. Problemet är att jag springer så sjukt långsamt. Jag försöker lugna ner mig och få in tajmingen i stegen men ändå går det jätteklumpigt och det går inte snabbare än att gå.

Anonym 2

Hej! Fantastiskt bra hemsida!

Jag undrar som en av ovanstående drömmare varför jag i flera drömmar inte kan springa ordentligt? Precis som det skrivs ovan går det som sagt sjukt långsamt. Jag försöker i drömmen öka farten, men det går bara inte. Benen känns tunga som bly, och hela jag som en dunderklump. I "verkliga livet" är jag en rätt bra löpare och är ute på joggingrundor 2-3 ggr i veckan regelbundet om det kan tillföra något i sammanhanget...

Tack på förhand.


Hej och tack! Det är SÅ KUL att få positiv feedback! Det tillför lite ny energi till det hela så man orkar och vill fortsätta, så tack ”Anonym 2” (som jag kallat dig) :)

Jag har precis som er upplevt den här drömmen många gånger. Det är nog en väldigt vanlig dröm törs jag påstå. Det handlar alltså om att allt går i slow motion i en situation då man har extremt bråttom, för att man t.ex. är jagad eller tävlar med någon.

Jag menar att det här är kopplat till viljan på ett eller annat sätt. Att man vill något i det mentala som inte riktigt vill sig i den tröga verkligheten. Viljan kan inte manifesteras på det sätt man önskar. Man är prestationstyngd eller rädd och jagad och behöver komma iväg snabbt men kroppen sviker, eller verkligheten blir helt plötsligt trögflytande, vilket skapar en otrolig stress och frustration. Det verkar alltså finnas en viss diskrepans mellan den mentala viljan och den fysiska kroppen/verkligheten. Kan det bero på den stress man redan känner i situationen? Är det på grund av den som allting plötsligt blockeras, vilket ju naturligtvis leder till att man känner sig ännu mer stressad, men stressen fanns ju ändå där från början. Kan det vara så att det undermedvetna säger åt oss att det som föds ur stress skapar mer stress? Att man ska titta på sin faktiska upplevelse av stress, prestationsångest och rädsla i vardagen.

Kan det kanske också vara så att den här drömmen illustrerar vissa motsättningar mellan känslor och vilja som man kan behöver medvetandegöra och titta på hos sig själv. Man kanske medvetet vill en sak (eller tror att man vill för att man är nödgad eller tvungen på ett eller annat sätt) fastän känslorna undermedvetet drar åt ett helt annat håll vilket skapar stagnation och stillastående?

Annars kan man ju bara allmänt fundera över i vilka situationer i vardagslivet man upplever den här motsättningen mellan viljan och dess manifestation. Varför jobbar sakerna emot varandra i det här fallet? Hur kommer det sig och vad kan jag göra för att ändra på det? Kan jag kanske minska prestationstänket, stressen och rädslan som ändå inte ger några goda resultat och istället ta in och ge ut mer glädje? Man kanske kan lära sig lyssna mer på kroppen och tänka mer icke-resultat-inriktat och på så vis må bättre? Livet är inte en tävling i vem som åstadkommer mest på kortast tid eller en uppvisning i prestationer…

I en dröm då man är jagad av något ont upplever man det naturligtvis som att man inte har mycket till val, det är bara att springa så fort man bara kan, tror man… men det GÅR ju inte! Att få genomföra den egna viljan till varje pris är inte universallösningen till allt. Ibland tvingar livet oss att stanna upp och lyssna. Lösningen kanske ligger någon helt annanstans än i det att lyckas springa iväg fort eller att lyckas återta kontrollen på det sätt som (man tror) är bäst. Vad skulle hända om man bara tvärstannade och vände sig om och mötte det man var så rädd för? Att man bara gav upp sin inbillade kontroll över livet och gav upp den hårda kampen man för dagligen för att slippa möta sina demoner. Det kanske vore något att prova på nästa gång man drömmer denna dröm? Sluta spring och titta på vad det är som jagar dig här i livet i stället. Kanske upptäcker man att man tror att man vill saker på grund av yttre ideal som pådyvlas oss, som jagar oss. Stanna upp och möt det som jagar dig och titta sen inåt och lyssna uppmärksamt.

/SoulEvolver

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vill såklart också tacka för att ni hjälper till att tyda drömmar :)

Det här är en dröm jag tänkt mycket på. Den är återkommande och jag har kanske haft den i nästan ett år.
Jag är idrottare och har aldrig haft det minsta behov av att röka. Jag är inte ens sugen på att feströka eller liknande, men i mina drömmar är det på helt annat vis. jag drömmer att jag tycker att det är så gott att jag inte kan hålla mig ifrån det. Behovet i drömmen är starkare än något jag känt tidigare. Utan att jag vet det (kanske när jag är i skolan eller hos en kompis) så tittar jag neråt och ser att jag håller en cigarett i handen. Behovet är så starkt att det inte ens är min egen kropp som avgör när jag ska röka eller inte!
Har som sagt inget som helst behov av att prova i verkligheten!

Anonym sa...

Alltså, är det inte så simpelt att man ligger på mage och då man vill springa och dånkänner kroppen att det är nåt motstånd?