torsdag 31 januari 2008

Natalies drömmar

Dröm 1, Detta är en återkommande dröm i mitt liv. Jag drömmer att jag och mina vänner är hemma hos mig. Under kvällen så kommer en man in och mördar mina vänner en efter en. Jag springer och gömmer mig och fösöker att hjälpa dem jag kan men när jag inser att alla redan är döda så springer jag ut för att få hjälp då träffar jag mördaren (en äldre man) vid vårt garage och helt plötsligt drar jag ett skämt för honom. Han skrattar och i hans skratt inser jag att han vill mörda mig ju, så jag tar en spade och slår ner honom. Sedan vaknar jag...


En vanlig dröm med enkel tydning: Du och delar av dig(vännerna)upplever ett hot mot personligheten av den äldre mannen(yttre påverkan). Om det nu är en återkommande dröm kanske du ska se på mönster i ditt liv, om situationer återkommer där du känner dig kränkt eller hotad, t ex att du jobbar med något där du inte får bli ha åsikter eller liknande. Mannen i drömmen är en skuggsida av ens personlighet och vanligt förekommande för att man ska vara uppmärksam på sitt liv och tankar. Jag drömmer om mannen(han har alltid väldigt otäck blick i mina drömmar, t ex)när jag kommer bort ifrån mig själv och behöver en påminnelse om att jag har en livsplan, ett högre syfte och ska stå på mig i olika situationer. Den mörke mannen är ett hot av en anledning; något i ditt liv vill få dig uppmärksam.


Dröm 2, Denna drömmen har jag drömt två gånger, dock så är det olika killar.Första gången jag drömde den så var det med min bästa killkompis. jag drömde att jag var otrogen med min bästa killkompis. Jag visste att det var så fel, men jag
var ändå otrogen. Det var dock bara kyssar men fortfarande otrogen mot min pojkvän. Andra gången jag drömde den så var det en gammal kompis till min pojkvän som jag var otrogen med och denna gången var den nästan hela vägen..


Att ha sex, eller nästan-sex, med någon som står en nära kan handla om intimitet men även om en rädsla om att gå över gränsen och göra fel. Det tror jag det handlar om i ditt fall. Du vet vad som är rätt och riktigt för dig men är rädd att kanske gå för långt. Drömmen behöver nödvändigtvis inte handla om just de personerna som figurerar i din dröm utan står nog snarare för något. Om du tänker på hur du uppfattar de där människorna som du hånglar med så kanske drömmen klarnar mer.


Dröm 3, denna drömde jag för inte så länge sedan. Jag drömde att mina föräldrar skulle skilja sig och när vi kommer hem till huset där vi bor nu så stod det en rosa bil (likande en porsche) på uppfarten och mina föräldrar diskuterade hej vilt om ett avskedsfest, en för vänner och en för familjen/släkten. Att mina föräldrar ska skilja sig är en av mina stora fasor och har alltid varit. Vad vill mina drömmar säga? Den andra drömmen har jag tolkat som att jag räds över att förlora min pojkvän och min bästa killkompis som jag är otrogen med är som en sorts trygghet för mig och därför så är jag otrogen med honom, men då den andra drömmen kommer med den andra killen så blir jag knäpp.Skulle bli tacksam för svar! / Nathalie Nilsson


Om en av dina fasor är att dina föräldrar ska skilja sig så kan vi enkelt säga att drömmen handlar om att du är i en situation som skrämmer dig men ändå pratar ni om att fira det. Men eftersom jag inte tror det är så enkelt så tar vi det lite djupare:
Föräldrarna står för grunden och tryggheten i drömmen. Du upplever att något av din trygghet vacklar lite, skakas i grunden. Men ni pratar om att fira det. Jag vet inte hur gammal du är men pratar du om att flytta hemifrån kanske? Byta skola eller jobb?Att dina föräldrar diskuterar att fira sin skiljsmässa måste te sig ganska bisarr för någon som är rädd att de faktiskt ska skiljas, så jag tolkar det helt enkelt som att något som känts tryggt nu är på upphällningen och även om det är skrämmande så är det samtidigt värt att firas.
Vad gäller den porschelliknande bilen är det intressant att den är rosa så det är färgen för hjärtchakrat så jag blir inte förvånad om det som sker dig nu har med hjärtat att göra, kärlek, något som ligger dog nära hjärtat. Att det är en bil kan dessutom tolkas som att det är en resa drömmen handlar om, något som för dig framåt.

Hoppas du blir hjälpt av tydningen. Om SoulEvolver har mer att tillägga så skriver hon det säkert i kommentaren.

3 kommentarer:

Freja Rico sa...

Hade en stark dröm där jag låg och sov i drömmen. Bredvid mig satt en gammal tant och höll min hand, det var ett rött sken runt oss som en svag röd lampa. Jag kände trycket hur hon höll min hand även precis när jag vaknade kände jag trycket och tordes då inte titta, var helt säker på att hon skulle sitta där. Samtidigt kände jag ett tryck på mina fötter under drömmen och även när jag vaknat. Drömde samtidigt att min systerdotter låg död i sängen bredvid mig. Hon var då på riktigt i Thailand med sin familj, hon var då ca 5 år och hade varit i Thailand i ca 6 månader och skulle vara borta i 1 år. Det som var otäckt var den starka känslan jag hade när jag vaknade, att jag kände hur tanten tryckte min hand.

Anonym sa...

Jag har haft två drömmar de senaste dagarna...som jag tror har en röd tråd..jag har skrivit om dom i min blogg bara för att det är lte långt att skriva i ett kommentatorsinlägg..kan ni läsa där och komma med nåt konkret? kan inte sluta tänka på det

Anonym sa...

lilu: Det skulle hjälpa om du ville länka till din blogg isf ;)

SoulEvolver (som inte orkar logga in)