lördag 12 januari 2008

Blöjbarnet

Hej, har undrat väldigt mkt över en dröm jag hade och det skulle va kul om du kunde tyda den! Jag står vid en gata och ett litet barn på kanske 1 år står på trottoaren i bara blöja fast det är mitt i natten och kallt. Barnet håller på att gå över vägen så jag lyfter upp henne och säger till min kompis som är med mig att det är konstigt att barnet är här ensamt mitt i natten, men det tycker inte hon. Sen längre bort på gatan ser jag barnets mamma och jag ropar på henne men hon kollar bara på mig o sen springer hon därifrån. Sen börjar drömmen om och nu är barnet omkring 6 år och står och ska korsa vägen, fortfarande bara i blöja. Jag lyfter upp barnet och säger samma sak till min kompis som också säger samma sak som innan. Sen ser jag mamman längre bort på gatan och jag ropar på henne och den här gången kommer hon och hämtar barnet. Men jag kan se på henne att hon verkligen inte vill ha barnet och tar motvilligt emot det. Mamman är utländsk och jag får en känsla av att hon inte talar samma språk som mig. I drömmen känner jag mig ganska hjälplös. Det känns som att drömmen försöker att berätta något för mig och jag skulle bli glad om du kunde berätta vad. Tacksam för svar, Frida.


Hej Frida…

Det var inte alltför lätt det här. Jag får en känsla av att barnet representerar en sida av dig själv som du kanske känt att andra negligerat… Kanske kunde du som barn känna att du inte betydde något för dina föräldrar eller att du inte blev så uppmärksammad och väl omhändertagen som du borde blivit? Och att du nu, när du ser hur nonchalerad du blev, blir frustrerad över den insikten… Du fattar liksom bara inte hur din kompis och barnets mamma kan strunta i det lilla barnet som ju självklart behöver en vuxen som tar hand om det. Jag spekulerar naturligtvis bara, är ju lite vanskligt att komma med så starka påståenden om din barndom, men kan det ligga nåt i det? Kanske hände det dig något då du var ett respektive sex år?

Känner du inte alls igen dig i det här personligen så kanske du i drömmen bearbetade något du sett eller läst om misshandlade barn. Men om det nu var så som jag skrivit ovan: förlåt dem som inte förstod bättre. Kanske mådde de mycket dåligt själva och var inte tillräckligt starka själva för att kunna ta hand om ett barn på ett bra sätt.

Hur det nu än kan stå till med den här saken: Du vill och behöver ta hand om ditt inre barn. Värdera det högt och älska det/dig själv så som varje unik liten varelse här på jorden är värd.

------------------------------------------------------------

Om inte något av ovan känns det minsta bekant för dig så kan en mer renodlat symbolisk tolkning vara på sin plats:

Det är natt, d.v.s. du befinner dig i det omedvetna och du är vid en väg där folk färdas (det kollektiva omedvetna) du får syn på ett barn som är övergivet, ingen känns vid det och du känner att du måste gripa in och ta hand om det. Barnet kan här stå för en idé eller ett tankefrö som för dig är självklar men som ingen annan ser eller uppmärksammar. Ta hand om den där idén och gör det till din sak att föra fram den och medvetandegöra andra om den.

Tja, det är allt jag kan uppamma just nu, Frida. Kanske lägger Vandrarvild till ytterligare en alternativ tolkning på detta.

Ta hand om dig!

/SoulEvolver

3 kommentarer:

Nathalie sa...

Hejsan, jag skulle behöva få tre drömmar tydda..



Dröm 1, Detta är en återkommande dröm i mitt liv. Jag drömmer att jag och mina vänner är hemma hos mig. Under kvällen så kommer en man in och mördar mina vänner en efter en. Jag springer och gömmer mig och fösöker att hjälpa dem jag kan men när jag inser att alla redan är döda så springer jag ut för att få hjälp då träffar jag mördaren (en äldre man) vid vårt garage och helt plötsligt drar jag ett skämt för honom. Han skrattar och i hans skratt inser jag att han vill mörda mig ju, så jag tar en spade och slår ner honom. Sedan vaknar jag...



Dröm 2, Denna drömmen har jag drömt två gånger, dock så är det olika killar. Första gången jag drömde den så var det med min bästa killkompis. jag drömde att jag var otrogen med min bästa killkompis. Jag visste att det var så fel, men jag var ändå otrogen. Det var dock bara kyssar men fortfarande otrogen mot min pojkvän

Andra gången jag drömde den så var det en gammal kompis till min pojkvän som jag var otrogen med och denna gången var den nästan hela vägen..



Dröm 3, denna drömde jag för inte så länge sedan. Jag drömde att mina föräldrar skulle skilja sig och när vi kommer hem till huset där vi bor nu så stod det en rosa bil (likande en porsche) på uppfarten och mina föräldrar diskuterade hej vilt om ett avskedsfest, en för vänner och en för familjen/släkten. Att mina föräldrar ska skilja sig är en av mina stora fasor och har alltid varit.



Vad vill mina drömmar säga? Den andra drömmen har jag tolkat som att jag räds över att förlora min pojkvän och min bästa killkompis som jag är otrogen med är som en sorts trygghet för mig och därför så är jag otrogen med honom, men då den andra drömmen kommer med den andra killen så blir jag knäpp.



Skulle bli tacksam för svar! / Nathalie Nilsson

Anonym sa...

näe, jag kommer fortfarande inte in på den här sidan med rätt namn och lösen. men men.... jag vägrar ge upp. eller så får DU bjuda in mig, om det går, och jag skapar ett nytt konto.

Jag tycker barndrömmen är intressant: det är natt så något ligger i mörker än så länge, och barnet är en del av dig själv som inte uppmärksammats och som mamman, som är en del av dig även hon, inte uppmärksammar. Men eftersom barnet återkommer har du ju ändå funderat vidare på det(vad det nu är); barnet är ju äldre senare i drömmen(och har alltså utvecklats ytterligare) och du ger henne till en moder, ett ursprung som du inte förstår; ni talar inte samma språk och du känner dig hjälplös. Jag är lite inne på linjen att du har en idé hos dig som du (modern, en annan del av dig själv) inte riktigt vill lyssna på. Sen om det handlar om något du vill göra men inte riktigt vågar, om det handlar om att börja plugga eller lämna ett förhållande/jobb/livssituation så måste påpekas att du ändå lämnar över barnet/tanken till modern(den andra delen av dig själv) och att hon faktiskt tar emot det,om än motvilligt men hon gör det ändå, vilket betyder att du någonstans börjar ge vika för den nya tanken, den nyfödda idén, och det är alltigenom positivt för då kommer drömmarna ändras snart.

//Lena, vandrarvild

Anonym sa...

Oj, det första var menat till SoulEvolver och den andra delen till Frida...