fredag 21 december 2007

Ann-Sofies mungegga

Jag drömmer om att jag har något som liknar tuggtobak i konsistensen i munnen fast det är ljust till färgen och det är precis överallt i minsta lilla skrymsle i munnan. Jag gräver och gräver för att få bort det men det kommer bara mer när jag kastat bort det jag fått ut. Jag skäms och känner mig dum när jag gräver i mun så där eftersom det för det mesta är en massa folk runt mig då. När jag grävt bort nästan allt så får jag tag i en sträng i slutet av skräpet som jag drar i och den strängen går ner i halsen. Och jag känner i magen när jag drar i strängen.


Det känns välbekant det här temat med att man har något i munnen som bara växer ju mer man gräver och försöker spotta ut det.

Om jag ska spåna lite spontant:
Kanske känner du att du har ett visst behov av att kommunicera något specifikt, men att du hur du än försöker, hur mycket du än pratar, inte får ut det på rätt sätt. Den här strängen som går mellan magen och munnen var riktigt intressant tycker jag. Det är ju uppenbarligen någon sort koppling mellan halschakrat och solarplexuschakrat, kommunikation kopplat till självkänsla på något vis.

Kanske din blockering i halschakrat (för mycket eller för lite kommunikationsenergier) är kopplad till din självkänsla och integritet. Kan det vara så att du känner att du ger för mycket av dig själv, pratar för mycket, blir alldeles för självutlämnande så att det nästan känns som att du våldför dig på din egen integritet? Det kanske är dags att börja lyssna? Eller kan det vara alldeles tvärtom, att det börjar i magen med en dålig självkänsla och att kommunikationsenergin därför blockeras? Att du inte får sagt det du vill…

Sen en alternativ tolkning om jag får tolka enligt de traditionella indiska chakrana:
Halschakrat heter på sanskrit Vishudda och det betyder "att rena", vilket ju är intressant med tanke på att du känner att du har munnen full med gegga av något slag. Vishudda är kopplat till både mun, öron och hals. Vishudda handlar om att utveckla tillit till det högre och att följa sin innersta röst (som är naturligt kopplad till det högre).

Det får mig att tänka att det här skräpet i munnen nog inte är något som kommer inifrån utan kan vara pådyvlade falska ideal och påverkan utifrån. Det är kanske från det du behöver rena dig och lära dig lyssna mer på din egen röst, din egen intuition, din inre vilja. Det kanske är precis det du genomgår just nu, den reningsprocessen då du lär dig identifiera falska ideal och urskilja dina egna.
Den egna viljan är för övrigt kopplad till solarplexus/navelchakrat som heter Manipura på sanskrit. Kanske är det så att det här skräpet i munnen har blivit så internaliserat (geggan är på något vis kopplad till magen/viljan) av dig så att du nästan inte kan skilja på vad som är din egen vilja och vad som är pådyvlat av föräldrar, samhälle etc. och att det kanske är det du håller på att medvetandegöra dig om. Hänger du med i hur jag tänker?

En annan intressant grej är att solaplexuschakrat relateras till bukspottkörteln som är nära kopplat till gallblåsa och lever som ju tillverkar galla. Galla är så vitt jag vet gult/ljusbrunt till färgen. Kanske behöver du rena dig från en massa galla/ilska? Och det gör du INTE genom att förtränga det och låtsas att det inte finns utan tvärtom genom att medvetandegöra dig om det och låta dig själv få vara ARG. Det får man vara, det är naturligt. Ilska blir endast destruktiv då den inte får uttryckas naturligt. Rena dig genom att låsa upp ilskeblockeringen och låt det flöda fritt.

Ja, många förslag blev det och det är ju naturligtvis upp till dig att fundera på och välja ut det som du tycker verkar relevant för dig. Det är inte på något vis menat att vi ska vara spåkäringar som kommer med spikade svar: ”Så här är det, punkt slut!”, utan mer att vi kan hjälpa till att hitta rätt, att spåna kring vad det kan vara som det undermedvetna försöker säga. Kom gärna med feed back på vilket förslag du känner är mest nära dig. Kanske stämmer allt? Vi är ju komplicerade varelser och det ena behöver inte säga emot det andra :)

/SoulEvolver

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ofta en mycket irriterande dröm. Det är ofta i olika sammanhang, att jag tävlar mot någon annan eller springer av rädsla, osv. Problemet är att jag springer så sjukt långsamt. Jag försöker lugna ner mig och få in tajmingen i stegen men ändå går det jätteklumpigt och det går inte snabbare än att gå.

Anonym sa...

Hej, har undrat väldigt mkt över en dröm jag hade och det skulle va kul om du kunde tyda den! Jag står vid en gata och ett litet barn på kanske 1 år står på trottoaren i bara blöja fast det är mitt i natten och kallt. Barnet håller på att gå över vägen så jag lyfter upp henne och säger till min kompis som är med mig att det är konstigt att barnet är här ensamt mitt i natten, men det tycker inte hon. Sen längre bort på gatan ser jag barnets mamma och jag ropar på henne men hon kollar bara på mig o sen springer hon därifrån. Sen börjar drömmen om och nu är barnet omkring 6 år och står och ska korsa vägen, fortfarande bara i blöja. Jag lyfter upp barnet och säger samma sak till min kompis som också säger samma sak som innan. Sen ser jag mamman längre bort på gatan och jag ropar på henne och den här gången kommer hon och hämtar barnet. Men jag kan se på henne att hon verkligen inte vill ha barnet och tar motvilligt emot det. Mamman är utländsk och jag får en känsla av att hon inte talar samma språk som mig. I drömmen känner jag mig ganska hjälplös. Det känns som att drömmen försöker att berätta något för mig och jag skulle bli glad om du kunde berätta vad. Tacksam för svar, Frida.

Anonym sa...

Hej!
Fantastiskt bra hemsida!

Jag undrar som en av ovanstående drömmare varför jag i flera drömmar inte kan springa ordentligt?
Precis som det skrivs ovan går det som sagt sjukt långsamt. Jag försöker i drömmen öka farten, men det går bara inte. Benen känns tunga som bly, och hela jag som en dunderklump.
I "verkliga livet" är jag en rätt bra löpare och är ute på joggingrundor 2-3 ggr i veckan regelbundet om det kan tillföra något i sammanhänget...
Tack på förhand.