torsdag 13 december 2007

Tanjas dröm

Jag drömmer väldigt mycket o minns mina drömmar, och i natt drömde jag så lustigt. Jag drömde att jag la mig i min säng o helt plötsligt såg jag en jättestor spindel, stor som en hand, i sängen. Den hade två "vanliga" ögon o stirrade på mig. Det var någon annan person i rummet som ville döda den men jag hindrade den o sa att spindlar är nyttiga djur! Jag tog en sopborste o borstade ner den men den hamnade på min fot och satt fast där så jag fick vifta jättemycket på foten för att få loss den. Den ramlade på rygg på golvet o jag var fortfarande mest bekymrad för att den skulle skadas så jag försökte vända den i rätt läge. Där slutade drömmen! Bara knäppt - eller vad? :-)

Hej Tanja. Jag kanske inte är den rätta att tyda just den här drömmen eftersom jag är aningens rädd för spindlar, haha, men spindlar brukar symbolisera en naturkraft, en grundläggande kraft och en symbol för moder jord, modern. Man vill inte döda dem för det sägs att det blir regn då, de spinner spindelväv som är vacker men förgänglig och en del spindelhonor äter upp hanen efter att han befruktat dem. Man säger ju även att man kan vara spindeln i nätet i olika situationer. En spindel må vara både synlig och osynlig men hennes liv gör alltid skillnad i naturen, på fler sätt än man tror.

Jag tror din dröm handlar om en kraft i ditt liv som du värnar om och när den andra personen i drömmen(även den personen är du själv, en del av dig) vill döda den skyddar du den. Att den sätter sig på foten - grunden/basen hos dig - är för att det är något grundläggande kraftfullt hos dig som vägrar lämna dig. Du är inte rädd för den och den ser på dig med vanliga ögon, mänskliga: det är inte konstigare än att drömmen säger att den här kraften ser dig. Att du sedan skakar bort den så att den hamnar på rygg, åt fel håll är kanske för att du inte vill ha eller har tid med den just nu men du är ändå rädd att den ska bli skadad av det du gör.

Jag vet inte vad som händer i ditt liv just nu men jag får en känsla av kreativ kraft hos dig. Eftersom du i drömmen la dig i sängen tar jag det som att du vill vila men den här kraften/spindeln med människoögon ser dig och låter dig inte vara ifred.

Nu blev det kanske lite rörigt men jag hoppas du blir hjälpt av det.
Min eminenta medtydare SoulEvolver får komma in här och lägga till ytterligare saker när hon är hemma igen.

Hoppas du får en trevlig avslutning på året!
//Vandrarvild

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj!! Det här var nästan kusligt..! Jag HAR en kreativ förmåga som har pockat på i många år, men jag har inte vågat släppa fram den, men tänker alltid mycket på den. Förmodar att mitt undermedvetna nu tycker att jag kanske borde ta tag i det här och inte försöka "skaka bort" den här kreativiteten som vill fram. Tack! Du gav mig en hel del att tänka på :-)
Önskar dig trevliga helger!

Anonym sa...

drömde inatt om en korsspindel i köket på skåp luckan men det kom tillbaka en hela tiden fast man tagit bort den andra. hoppas du vill hjälpa mig.
maria