måndag 26 november 2007

Linas dröm

Jag vaknade av en mardröm i natt och har inte kunnat släppa den. Jag drömde att jag och min man och två andra personer var ute och reste. Min väska, en lilarosa ryggsäck som jag hade när jag tågluffade för ca 15 år sedan, kom bort. Vi gick på en ganska smal väg i nedförsbacke, på höger sida om vägen var en hög mur som gav skugga och till vänster var havet. Jag kände mig bekant med platsen. Först gick vi på höger sida av vägen men efter en stund gick vi över på vänster sida där själva vägen var mörkare. Jag förstod inte riktigt varför vi bytte sida men föjljde efter ändå. Vid backens slut svängde vägen åt vänster och där stod två tigrar. Vi fortsatte att gå. Plötsligt insåg jag att tigrarna var farliga. En började springa emot mig. Jag försökte snabbt analysera situationen och insåg att det enda jag kunde göra var att försöka skrämma bort tigern. Men den fortsatte rakt emot mig och hoppade upp mot min hals med öppen käft redo att bita. Då vaknade jag.

Efter ett par timmar somnade jag om och då drömde jag att jag var på ett tåg i en kupé tillsammans med en kollega jag ser upp till. Vi satt mitt emot varandra över en sorts provisorisk säng som var bäddad med lakan. Madrassen hade urgröpningar och de var fyllda med strumpor och tygbitar. Sängen var min. Jag försökte berätta om min tidigare dröm om tigern för min kollega, men vi blev hela tiden avbrutna av något, jag vet inte vad. Senare gick jag i tågvagnen och tittade in genom kupédörrarna. Jag letade efter min plats men hittade den inte.

I verkligheten har jag ett mycket krävande och ansvarsfullt jobb. Jag har sorg över en bruten relation med en nära släkting. Jag vore tacksam om du kunde hjälpa mig att tolka mina drömmar.

Lina


Hej Lina!

Till att börja med: Om det var så att havet låg på vänster sida och muren på höger; var det inte så att det var ljusare till vänster och mörkare till höger där muren skuggade? Jag tolkar det i fortsättningen så även om du skrivit tvärtom, att det var mörkare till vänster där havet var och ljusare mot muren till. Det kan tyckas vara en detalj och en petitess men har faktiskt relevans för tolkningen. Du får väl skriva och rätta mig om jag fattat helt fel.


Det där med att din gamla ryggsäck kom bort tolkar jag som att du tappat något av din frihet och äventyrskänsla. Vilket också kan kopplas till att du kanske någonstans verkar känna att du gett bort lite av ditt eget initiativ till din man, kan det vara så? Som om det gått rutin i ert förhållande (borttappande av äventyrskänsla och frihet/ryggsäcken) och att det kanske känns som att ni mest går hans vägar. Du fattar inte riktigt varför ni ska gå på den skuggade sidan men säger inte emot och gör inte som du själv vill. Du kanske känner brist på självständighet och självbestämmande i relationen? Kanske dags att ta tillbaka lite av initiativet eller lyssna på din egen röst mer? På vänster sida (där det var ljusare, där ni inte gick?) finns havet och havet kopplar jag till dina känslor, vatten kopplas till känslor och det undermedvetna eller omedvetna. Havet och vänster sida, den ljusare sidan står för DIN intuition, din inre känsla (som du valde att inte följa i drömmen). I slutet på vägen eller då ni svängt av på den sidan vägen där du egentligen inte ville gå så träffar du på två tigrar och de är farliga och du blir t.o.m. attackerad. Också ett glasklart budskap… Om du inte följer din egen röst så går det helt enkelt inte bra vill ditt undermedvetna säga dig. Det är inte bra för dig att ignorera din inre röst och att göra det skapar en obehagskänsla. Du känner dig hotad och ställd mot väggen just för att du har förlorat självbestämmanderätten. Nu använder jag starka ord och det kanske inte är så illa i relationen, men kanske kan det ligga ett uns av sanning i det någonstans? Och vilka var de andra som var med på promenaden? Det kan ju också ha relevans. Var en av dem släktingen du tappat kontakt med? I så fall bör ju det också tas med som en faktor i tolkningen…

Den andra drömmen känner jag är lite kinkigare att tolka. Kanske blir du avbruten hela tiden för att din kollega kanske inte var rätt person att vända sig till angående detta. I verkligheten kanske ni har en jättepersonlig och privat relation och pratar om precis allt, vad vet jag egentligen. Men jag känner ändå att drömmen kanske vill säga att du inte ska försöka göra om din arbetsrelation med din kollega till en personlig relation. Det är det enda sättet jag kan se på det just nu, kanske trillar poletten ner på ett annat sätt senare men då får jag i så fall komplettera med det då. Kanske Vandrarvild har någon annan idé om det…

Men också det här med att ni sitter i/vid en provisorisk säng och på en mycket provisorisk madrass (strumpfylld och gropig) tycker jag tyder på det jag skrev ovan. Att den personliga och privata stunden som du har med kollegan just då egentligen inte är riktigt stadig eller befäst, att den inte har någon riktig grund. Och senare hittar du inte ens tillbaka till tågkupén/situationen med kollegan. Jag kan vara helt fel ute, men det är ju naturligtvis upp till dig hur mycket du vill ta till dig av det jag skriver. Tror du vet själv mycket väl om jag har rätt eller fel. Lyssna på din egen röst. Vad säger den?

/SoulEvolver

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för ditt genomtänkta svar och ditt engagemang!

Ursäkta, jag kanske var otydlig. På höger sida om vägen fanns en hög mur som gav skugga, själva vägen var ljus där. Till vänster om vägen fanns havet, där lyste solen starkt men vägen, inom ett ca 2 meter brett område, var mörk. Vi gick först på den högra skuggsidan där vägen var ljus och gick sedan över till den vänstra solsidan där vägen var mörk.

Jag känner igen mig i din tolkning av den första drömmen så till vida att det finns något i mitt liv som styr mig. Det är nog inte min man utan snarare allt omkring mig: jobb, ekonomi, vänner, släktingar och annat som ställer krav. Det som framträdde klarast i den första drömmen var 1. vägen 2. sidbytet 3. tigrarna och situationen där jag blev mer eller mindre överrumplad och inte kunde skydda mig mot angreppet trots att jag registrerat dem tidigare, som om min tanke var för trög.

Efter att ha läst din tolkning och mitt eget inlägg igen börjar det gå upp för mig att drömmen handlar om att jag släppt eller undanträngt en sida av mig som tidigare varit framträdande. En sida som jag alltid varit stolt över. En sida av medlidande och förmåga att inte vika undan blicken utan att se världen som den är... Jag får inte ihop symboliken, men känslan är påtaglig.

Tolkningen av den andra drömmen är glasklar, huvudet på spiken. Tack!

Lina

Anonym sa...

Jag drömmer väldigt mycket o minns mina drömmar, och i natt drömde jag så lustigt. Jag drömde att jag la mig i min säng o helt plötsligt såg jag en jättestor spindel, stor som en hand, i sängen. Den hade två "vanliga" ögon o stirrade på mig. Det var någon annan person i rummet som ville döda den men jag hindrade den o sa att spindlar är nyttiga djur! Jag tog en sopborste o borstade ner den men den hamnade på min fot och satt fast där så jag fick vifta jättemycket på foten för att få loss den. Den ramlade på rygg på golvet o jag var fortfarande mest bekymrad för att den skulle skadas så jag försökte vända den i rätt läge. Där slutade drömmen! Bara knäppt - eller vad? :-)

Anonym sa...

När jag drömmer mardrömmar så befinner jag mig oftast i vattnet. I ett stort öppet vatten. Jag ser alltid mig själv utifrån. Vattnet är väldigt klart och jag ser en massa "monster" i vattnet. Dessa monster är antingen förhistoriska liknande stora monster eller större format av djur som finns (som jag tycker är äckliga). Jag är inte nära att drunka men jag simmar för mitt liv ofta mot ett mål precis som att jag skulle veta vart det är. Monstrerna har så vitt jag minns aldrig attakerat men jag är väldigt rädd för dem i drömmarna. Det är oftast med andra människor i drömmarna men ingen jag känner. Vad kan detta betyda?