torsdag 13 december 2007

Corinnes dröm

När jag drömmer mardrömmar så befinner jag mig oftast i vattnet. I ett stort öppet vatten. Jag ser alltid mig själv utifrån. Vattnet är väldigt klart och jag ser en massa "monster" i vattnet. Dessa monster är antingen förhistoriska liknande stora monster eller större format av djur som finns (som jag tycker är äckliga). Jag är inte nära att drunka men jag simmar för mitt liv ofta mot ett mål precis som att jag skulle veta vart det är. Monstrerna har så vitt jag minns aldrig attakerat men jag är väldigt rädd för dem i drömmarna. Det är oftast med andra människor i drömmarna men ingen jag känner. Vad kan detta betyda?


Hej! Din dröm är väldigt talande tycker jag. Det handlar helt enkelt om att det ligger så mycket saker och problem under ytan hos dig som hotar dig, eller du upplever att det hotar dig. Att vattnet i drömmen är klart är jättebra, för då ser du ändå att det finns saker under ytan! Men att vara ensam i ett stort klart vatten och se monster som hotar är för att du i ditt liv känner dig ensam, saker kanske känns lite hopplösa, inget land i sikte, ingen räddning.

Att du simmar för ditt liv men inte har land i sikte är för att du försöker komma ifrån de här sakerna som du måste se närmare på, monstren under ytan. Du vet vart du ska men inte när du kommer dit eller vart det är. Misströsta inte., du kommer nå land.

Det ÄR ingen hopplös dröm. I själva verket är det en bra dröm även om jag förstår att den känns obehaglig. Jag ska förklara: Det är positivt att du vet att det finns monster under ytan och att du ser dem klart. Det betyder att du är medveten om att de finns där. Hade du inte varit det hade du kanske drömt att du blev huggen i ryggen helt överraskande eller blev neddragen undet ytan för att möta dem öga mot öga: ingen trevlig dröm det heller.

Men att du ser monster under ytan är för att du måsts ta itu med dem för att de ska försvinna. Det är saker i ditt liv som du tycker hotar dig och det är saker som du måste, om man säger, ta upp till ytan och titta på i annat ljus. Du kommer se att de inte är så farliga. Du har helt enkelt saker i ditt liv som du borde ta hand om, även om du kanske inte vill.

Förhistoriska monster och djur som du inte gillar är symboler för det där i ditt liv som du inte vill ha att göra med men dessvärre måste ta itu med. Det kan vara alla möjliga saker de står för, problem med kärlek, vänner, jobb, familjen, en känsla av ensamhet och underlägsenhet, hopplöshet och förtvivlan. Att några av monstren är förhistoriska är för att du upplever dem som gamla, det är problem som funnits där länge, som om du aldrig varit utan dem.

Personerna i drömmen är delar av dig själv, du skriver inte om de brukar agera på vissa sätt eller säga något men är det personer du har i ditt liv så försäk tänka på vad de betyder för dig, tycker du om dem eller är det människor du stör dig på som alltid tenderar att agera på samma sätt, säga samma saker, eller är det människor som du känner ömhet för, eller främlingskap? De är delar av dig själv som du kanske inte tycker om eller beundrar massor, beroende på.

Om du kan identifiera monstrena i din nästa dröm, se om de står för olika saker - det kan jag garantera att de gör- så kan du ta tag i problemen ett i taget så kan du se att drömmarna kommer att ändras.
Så var inte rädd.

Det är förvirrande att vara ensam på stora vatten men ibland måste man ner under ytan för att ta död på monster, komma till klarheter om sig själv. Det är nödvändigt, för drömmarna talar om för dig att öven om du simmar som fasen för att komma ifrån det så hinner de ifatt dig. Så ta en dag eller två när du är ensam och skriver ner allt du tänker på, allt som bekymrar; är det något som känns som om det skulle kunna växa så mycket att det slutligen skulle kunna dränka dig. Skriv ner om du är rädd för något av det och se om några bilder ur drömmen kanske passar in på situationen.

Och du, det kommer att lösa sig, vad det än är som känns sådär stort och hopplöst.

//Vandrarvild

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag drömmer om att jag har något som liknar tuggtobak i konsistensen i munnen fast det är ljust till färgen och det är precis överallt i minsta lilla skrymsle i munnan. Jag gräver och gräver för att få bort det men det kommer bara mer när jag kastat bort det jag fått ut. Jag skäms och känner mig dum när jag gräver i mun så där eftersom det för det mesta är en massa folk runt mig då. När jag grävt bort nästan allt så får jag tag i en sträng i slutet av skräpet som jag drar i och den strängen går ner i halsen. Och jag känner i magen när jag drar i strängen.

Anonym sa...

Jag drömmde inatt att jag var utomlands på semester. fast på ett ställe där jag har varit två gånger tidigare.
Denna gången var jag där med vissa av mina vänner vän1: min tjejkompis som inte känner de andra där.(stod vid min högra sida) 2 en som jag nästan blev tillsammans med en, krossade hans hjärta(stod på vänster sida) 3 två killkompisar som vi har gemensamt. (stod mitt emot mig)4 en tjej (bekant till mig) vän till honom(satt mellan mig och honom på en stol)(min vänstra sida). I drömmen hade vi precis vaknat. stod i en ring. alla var helt nyvakna men jag ville bara ut! vi fördelade vem som skulle vara livräddare? å jag bara kollade ut genom fönstret smörjde min näsa med 70SPF å satte på mig en bikini.
Många gånger i drömmen så sa jag att jag skulle gå ner och simma och kollade ut över havet där vi var. (i ett hus som mina föräldrar har hyrt en gång innan).
I drömmen var det mycket musik. men killen som enbart fortfarande vill ha mig! höll hela tiden på att vad ska man säga "flörta"med den här tjejen som bara är bekant till mig. å jag ville bara ner ner ner till vattnet för att simma. det var morgon ingen annan var i den staden och det var jätte varmt och soligt.

(killen befinner sig nu på semester lonon, å jag har inte haft någon riktig semester på väldigt länge)