fredag 26 oktober 2007

Helenas dröm

""Min dröm som jag skulle behöva hjälp med är väldigt kort och återkommande. Jag drömmer ofta att jag tappar förmågan att gå. Jag faller ihop och måste krypa fram. Dom drömmarna kan också höra ihop med att jag kör bil och plötsligt slutar bromsarna att fungerna. Vad kan dessa drömmar betyda?""



En fråga bara: vad i ditt liv tar ifrån dig all handlingkraft och förmåga till rörelse? Det är nått som håller kvar dig, håller ner dig och det är det du känner; du kan inte gå, du har gett bort all din egen kraft till någon eller något annat och det är därför du drömmer som du gör: Samma sak när bromsarna slutar fungera på bilen; du har ingen kontroll över ditt eget liv, du kan inte bromsa utan vet att du, symboliskt sett, måste kasta dig ur den här bilen i farten för att överleva, du måste ta dig ur situationen du är i för att du ska kunna gå.
För annars kommer du, onekligen, att krascha. Gå in i väggen. Inte för att skrämma dig här men om det är återkommande drömmar så har det här som tar kraft av dig hållt på ett tag och du har gett din kraft till nån annan. Drömmarna talar om för dig att det är dags att sluta med det nu. Du kan gå din egen väg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag har drömt varenda natt i flera år att jag står vid våran ytterdörr och försöker låsa dörren, men det går inte, hur mycket jag än vrider om låset, så öppnas dörren. Paniken griper mig och det är alltid en man som öppnar dörren. Sen vaknar jag av att jag är svettig och hjärtat dunkar i 180. Snälla, behöver hjälp. Har funderat i flera år vad det kan betyda. Tack förhand!

SoulEvolver sa...

Hej Maria! Står du utanför eller inne i huset/lägenheten?

Jag tycker i alla fall det låter som en fråga om säkerhet gällande dig själv och din person, något psykologiskt förslagsvis. Du kanske försöker dölja någon aspekt av dig själv för omvärlden eller skydda dig själv och att det inte riktigt lyckas tyder på att du känner dig otrygg och är rädd för att inte kunna stänga till om dig och skydda dig själv. Jag tror att din privata sfär är mycket viktig för dig och du är mån om din integritet och att det är frågor kring det som du kanske ska fundera lite extra kring: Känner du dig för öppen? Ger du ut för mycket energi? Eller är det tvärtom, att du inte vågar släppa in någon alls? Mannen symboliserar bara det där hotfulla som du kanske känner rädsla för ifall du öppnar upp. Han symboliserar bara din rädsla alltså, och bara du kan definiera vad den rädslan består av.

Kom gärna med feedback på det här :)

SoulEvolver sa...

helena: Ser du den gemensamma nämnaren i dina drömmar? Samt kontrasten?

Båda drömmarna handlar om att ta sig fram, färdas, (=utvecklas/handla) och de skiljer sig på så vis att i den ena kan du inte ta dig fram alls och i den andra tar du dig fram för snabbt, utan förmåga att kontrollera.

Alltså, det kan vara klokt att titta på din känsla av kontroll eller snarare brist på kontroll i de skeden av ditt liv där du känner att det sker saker. Gör du saker av egen kraft eller blir det bara som det blir? Är du verkligen så hjälplös och utan kontroll som du tror och hur kan du isf jobba med det? Vad kan du göra för att öka kontrollen över ditt liv?

Kanske känner du att ditt liv växlar mellan långa perioder av stiltje och långa perioder av mycket aktivitet? Hur ska du få balans på det isf? Balans och kontroll över ditt liv kan vara frågor som du alltså bör fundera över.