onsdag 3 oktober 2007

Glaskeramik och den helige Franciskus

Idag tar jag mig friheten att posta en egen dröm: Leeena! Need your help! (Andra som läser detta och som ser något tydligt tema är också välkomna att diskutera detta i kommentarerna) Som alltid är jag blind när det kommer till att tolka egna drömmar. Har du lust att hjälpa mig till att se några ingångspunkter i denna dröm:

Jag (och en grupp tror jag, jag är iaf inte ensam) är i Italien i en liten glaskeramikfabrik av något slag. Och vår guide berättar om fabrikens historia: Att det var ett par som träffades i Italien, killen svensk, tjejen italiensk. Vad jag förstod så hade han någon sorts militär befattning och stod som vaktbefäl någonstans, en gränspostering av något slag tror jag. De hade träffats då hon var där och gick igenom någon slags tull och då hade han lagt märke till ett halsband som hon hade: en ikon av den helige Franciskus i vacker himmelsblå glaskeramik.

Sen hade de alltså blivit störtförälskade, blivit ihop, och öppnat det här glaskeramikföretaget tillsammans, till minne av den helige Franciskus och hennes halsband... Det var liksom företagets varumärke. De tillverkade glaspärlor och annat smått i smyckesväg och på den lilla mysiga fabriken fanns också ett pärldraperi som var en replika av det där halsbandet som hon hade haft på sig vid deras första möte.

Ett ögonblick som jag minns tydligt i drömmen är då jag känner en aha-känsla och en sorts förundran över hur de hade mytologiserat sitt förhållande, liksom byggt en sorts historia kring sitt möte och lät andra ta del av den på det här något kommersialiserade viset... och folk, köpte det, det var inget konstigt med det liksom. Men alltså, det var bara positiva känslor kring det här. Jag hade inga kritiska tankar om det hela, bara en ren förundran (som i: Jaha, kan man göra så här också).

Sen så fick jag och ett annat par, tillsammans med guiden gå in i en av keramikugnarna. Det var jättelitet och vi fick knappt plats allihop. Det var trångt och jag och guiden, en lite rödlätt och väldigt attraktiv kille, hade närkontakt hela tiden. Det blev väldigt intimt för vi var ansikte mot ansikte och jag satt i stort sett i hans famn, men det var jättemysigt och bara behagligt. Och när vi kom ut så småkelades vi av bara farten, haha. Det hade lätt kunnat gå över i något sorts kärleksrus men vi höll det på ett vänskapligt stadie och vi skrattade hjärtligt åt det hela när vi kom ut ur ugnen igen. Nåväl, när vi var i ugnen så visade det sig att det samtidigt var en hiss och vi åkte ner en bit. När vi nådde botten så kände jag att ugnsgolvet var alldeles elastiskt och flexibelt och formades efter underlaget, det som fanns under. Det var en väldigt underlig sensation att känna underlaget förändras under fötterna. Men stämningen var hela tiden lättsam och fin. Sen kom vi i alla fall ut hela gruppen, vi skrattade och skämtade och det var mörkt ute, det var sommar och ganska svalt... och där tar drömbilderna slut.

Ser du (eller någon annan) nåt uppenbart här som jag missar? Spåna gärna så hakar jag på, om du har tid och lust förstås!

(En sak som jag kom att tänka på nu när jag skrev detta är en annan dröm som jag hade för några dagar sedan där jag kände blöt päls under fötterna då jag simmade, också en underlig och tydlig sensation under fötterna just. Vad kan det innebära?)



/SoulEvolver

11 kommentarer:

vandrarvild sa...

Okej. jag börjar bakifrån: fötterna är grunden och du känner nått under fötterna som förändras kanske för att en livsituation/förståelse ändras. Att du derömde om päls under fötterna häromnatten; päls borde ju stå för något slags vilddjur, päls i vatten är vild, flöde och under fötterna; grund. Vilddjur är fria, i alla fall i teorin.
(Men det finns ju nått pälsdjur som lever i vatten, men det var inte nått som framkom i din dröm så vi skiter i det. *haha*)

Men okej, du är på en fabrik där det tillverkas pärlor av glas. Fabrik: skapande. Glas. Pärlor. Glaspärlor används i olika kreationer, använder du dem i något du gör? Samtidigt är glas bräckligt och glaspärlor kommer i olika färger. Pärlor är ju f ö skapade av naturen men glaspärlor är något som människor tillverkat i tusentals år. men jag tror inte det har med saken att göra egentligen.
Så okej, i fabriken(kreativ process)får du höra om kärlek mellan __gränsvakten__(HINT!) och kvinnan med halsbandet. börjar du fatta snart? Vad för slags gränser vaktade han, och hon har ett halsband med en blå(intuitionens färg)IKON av Fransiscus(som förordade fattingdom och enkelhet och har grå kläder och säger bröder och systrar istället för munk och nunna..).

Gränsvakten(den manliga svenska) blir kär i (den kvinnliga italienska) bäraren av ikonen för enkelhet.

De startar en fabrik och där hänger ett draperi av de här ikonerna: man ser genom draperier men ändå skyddar de från insyn. enkelhet som skyddar från insyn/hindrar insyn. Okej. I din dröm inser du att de har mytologiserat sitt förhållande; alltså baserat en illusion kring sin kärlek för att sälja fler(intuitivt blå)glaspärlor; du ser igenom bluffen men förstår den samtidigt, du tycker inte det är en bluff utan är förundrad att du inser något om kärlek.

Ugnsdelen tycker jag är en annan del av drömmen.
Och när du läser det här blir det tydligt. Du är med en guide/vägledare i en liten ugn. Vad görs i ugnar? Trånga utrymmen? Vad gör guider? Du är attraherad av din vägledare, ett slags hunoristiskt flörtande.

så, ugn. den var inte varm då, och dessutom var det en hiss som tog er till en annan nivå mitt under kelandet? Grunden i ugnen var även den lite flexibelt och formades efter det som fanns under: det som fanns under grunden. Jag vet att du inser det intuitiva i det här nu. och med tanke på vad som hänt i ditt liv den senaste tiden är det inte konstigt att grunden du står på förändras, eller att du är ute i vatten och simmar och känner päls under fötterna.

nu blev det ingen tydning. Jag återberättar bara din dröm för dig så att du ska se den bättre.
vi kan ta det på msn annars, nån dag snart. kramkram!

SoulEvolver sa...

Tack så jättemycket vännen för tid och energi. Men det krävs mer än hintar när jag ska fatta mina egna drömmar. Det krävs: "Men titta här så tydligt, så här är det!" Hahhaha. Tusen tack för idéerna. Det lyser ingen lampa riktigt än men det kanske kommer när jag tittat igenom det ett par ggr.

Det där med sensationer under fötterna kopplar jag dock ihop med intuition och undermedvetna förnimmelser rakt av...

SoulEvolver sa...

Eller så kanske det har med rotchakrat att göra, att man börjar känna sig mer jordad, att man har mer kontakt med det som finns under fötterna jorden/marken...?

SoulEvolver sa...

Sökte lite på Franciskus nu. Gissa vilken dag hans helgondag firas då? 4 oktober, idag alltså! Coolt :)

Anonym sa...

Hej!

Jag drömde precis en sån dröm som jag tror kommer hänga kvar hela dagen, den var så obehaglig! Jag stod i ett rum i en tom lägenhet. En okänd man kom in och ville döda mig. Han hade ett kort svärd i handen. Jag hade också ett svärd, och verkade vara bättre på svärdhantering än honom, så jag lyckades hugga honom i halsen flera gånger. Det kom mycket blod, och han blev svag, men ville liksom aldrig ge upp, utan kämpade vidare. Jag fortsatte hugga ibland. Jag tror han ville hämnas för något som jag inte gjort. han tog fram någon sorts kaststjärnor som såg ut som jättevassa cd-skivor ungefär och försökte kasta dem på mig. Jag skar mig lätt i fingrarna på vissa, men ådrog mig inga större skador. Jag tror att han dog tillslut, eller så vaknade jag bara...

Vad kan det här betyda??

✿Ewa sa...

För en tid sedan hade jag en märklig och fantastisk dröm som jag så gärna skulle vilja ha hjälp att tyda för att den var så levande och så stark.
----------
Jag stiger upp ur en säng. Är glad att något är över. Jag tittar ut mot en dörr formad som en valvbåge ljuset från rummet utanför är varmt och starkt. När jag går mot dörren upptäcker jag att jag endast är 6 centimeter lång! Jag bor precis under taket till en stor sal med stuckatur i taket och med stora höga fönster som släpper in massor av ljus.

Jag ska lära mig att flyga. Min inre lärares röst peppar mig hela tiden.

-Jaa, det är bra!
-Precis så!
-Jättebra!

När jag närmar mig fönstrena
tar jag tag i persiennsnörena vid varje fönster och svingar mig vidare.
Jag har en jätteskön och glad känsla i hela mig.

Helt plötsligt så dimper jag ner på en kläddstol. Tyget och stopningen är så gamalt att jag åker rakt igenom och står på botten av stolsitsen. Där inne silar ljuset in lite dovt, spiraler och damm runt om mig.

Tittar upp och ser revan i tyget. Hoppar för att komma ut men hålet är aldeles för högt upp. Mina vackra stövlar med pärlemor klackar gjorde nog hål i tyget konstaterar jag.

Då börjar min inre lärare att prata igen.

- Såå, var inte rädd, det här går bra!

-Gör bara precis som du gjorde när du flög där uppe.
Jag fyller min kropp med känslan som jag hade när jag flög och kommer upp direkt.

Nästa sekvens.

Jag landar i en jadegrön plychsoffa som är glitter beströdd. Sitter där /är fortfarande lika kort/. Jag njuter av att tyget är så mjukt.

-Jag är hemma!! Jätteglad i helakroppen!

Jenny Penny sa...

Hej!
Detta är ju ingen dröm men jag grejar massor i sömnen. Och härom dagen så vaknade jag med 4 medaljer runt halsen. Medaljerna har jag vanligtvis ovanför min säng på en hylla. Men denna natt så har jag tagit på mig dom. Kan ni veta vad det betyder kanske?

SoulEvolver sa...

jennypenny: *asgarv* Det var det roligaste jag läst på länge! Haha. Kanske du behövde påminna dig själv om hur bra och duktig du faktiskt är! :D

ewa och alla andra stackare som skrivit här och inte fått svar än: Vi ligger visst lite lågt här just nu, men... Hold on! Det kommer!

Anonym sa...

Min dröm som jag skulle behöva hjälp med är väldigt kort och återkommande.

Jag drömmer ofta att jag tappar förmågan att gå. Jag faller ihop och måste krypa fram. Dom drömmarna kan också höra ihop med att jag kör bil och plötsligt slutar bromsarna att fungerna. Vad kan dessa drömmar betyda?

vandrarvild sa...

Fan, jag kommer inte sitta vid datorn på jobbet imorrn heller, men jag kanske hinner nästa vecka, att tyda några drömmar. Har fullt upp nu med mina tre(!!!) jobb men nästa vecka ska jag nog kunna skriva några tydningar, har en annan som ligger och väntar på utkast här på bloggen med.

Så håll ut liiiite till bara, är ni söta!

vandrarvild sa...

Jenny Penny, jag tyckte det lät kul jag med. Det var nog för att du ska minnas hur bra du egentligen är som du vaknade sådär! :)