fredag 6 april 2007

Idas dröm

"Jag drömde en underlig dröm inatt. Jag hade helt plötsligt en tvillingsyster. Vi gjorde alla möjliga utmanande saker så att vi jämt gjorde illa oss och hamnade på sjukhus. Jag minns tydligast att vi hade bränt (eller liknande) sönder fötterna som bandagerades med vita skosnören (!). Men min tvillingsyster blev bättre först och fick därför helt plötsligt plocka åt sig av en massa leksaker i en affär som låg vägg i vägg med sjukhussalen där vi låg. Hon fick en rödprickig klänning med svartprickigt skärp. Och sen berättade hon att hon var lesbisk. Och hon fick min välsignelse att dejta en gemensam kompis till oss. Jag själv däremot hamnade på en badstrand med två män varav den ena var någon slags farbror (släkting) som skulle para ihop mig med en kille. Vi började vår relation, killen jag blev ihopparad med, med att ha sex på stranden. Och jag minns att jag egentligen inte ville. Och att det gjorde ont. Sen minns jag inget mer.
Hur galet är inte detta? "


Ursäkta dröjsmålet med tolkningen. Men hoppas ändå att du fortfarande har kvar känslan av drömmen och att den fortfarande känns nära.

Det låter som att du i denna dröm splittrat upp dig i två personer (Nähä! Ganska uppenbart kanske) och att den andra systern (det jaget som du inte vågar vara?) är den som vågar lite mer, tar för sig mer, är modigare och friare. Initialt verkar det som om ni båda tar för er och lever ut men att hon sedan fortsätter sitt ärliga och raka självutforskande resa ensam medan du går och gör något som förväntas av dig; du träffar en kille som någon annan valt åt dig istället för att träffa någon på dina egna villkor. Två vägar, två alternativ ges här. Frågan är: ska du följa din egen röst och vilja eller andras?

Din farbror kan, förutom det mest uppenbara som förväntningar från nära och kära, också representera samhället och förväntningar man har på sig utifrån. It takes guts att gå emot det förväntade och att lyssna på sin egen röst och kanske göra något riktigt udda. Föräldrar, kompisar, etc. förväntar sig naturligtvis att man ska träffa en passande kille fast man själv inte vill eller ens har lust att binda sig och kanske har man till och med lust att vara helt crazy och dejta en tjej. Varför inte liksom? Alltså jag menar inte att det är så i ditt fall, att du har en underliggande förträngd lesbisk önskan, men allt det här kan ju symbolisera något mer allmänt. Att du har en konflikt mellan det du tror du måste leva upp till och din egen vilja att utforska och experimentera, att vara modig, att vara en modig version av dig, helt på dina egna villkor. Dessutom, när du följde din farbrors önskan så resulterade det ju inte i något bra – endast obehagskänslor och t.o.m. smärta. Din dröms tycks vilja säga att du ska våga vara lite mer modig och framåt och crazy, att följa dina egna önskningar även om de går emot det förväntade. Det funkade ju utmärkt för din tvillingsyster som återhämtade sig snabbt och fick belöningar för det.

Den rödprickiga klänningen med svartprickigt skärp tycker jag klart och tydligt symboliserar det där modiga, galna och utstickande som din tvillingsyster stod för. Hon vågade ta risker, sticka ut och synas!

De brända fötterna verkar vara en påminnelse om den riskfyllda aspekten i att leva ut, vara modig och hela tiden söka nya äventyr. Det är ju en naturlig och självklar aspekt på det hela. Ju mer action, desto mer risktagande. Alltså, förmodligen bara en liten påminnare från ditt sunda förnuft.

Att ni sen bandagerades med skosnören har jag ingen direkt tolkning till men kanske symboliserar skosnörena att ni inte var helt nere för räkning. Även fast ni inte kunde ha skor på er så kunde ni åtminstone ha skosnören… En liten puff framåt liksom. Kan du inte trampa på i skorna så kan du iaf trampa på i skosnörena, typ. Förstår du hur jag menar? Hade ni fått vanliga bandage så hade det ju betytt handikapp, vila och rehabilitering. Nu blev ni ju iofs inlagda på sjukhus, men skosnörena manar ändå på till fortsatt action. Är du med? Kanske är jag ute och cyklar på den punkten men det kändes lite så.

Nåja, detta var endast min tolkning. Kanske har Vandrarvild fått helt andra associationer och tankar. Vi får se :)

/SoulEvolver

7 kommentarer:

vandrarvild sa...

Jag håller med om tolkningen så jag har väl egentligen inget att tillägga. Det där med brända fötter fastnar jag dock hela tiden för, det känns underligt välbekant...

well, kommer jag på något mer så återkommer jag.

Anonym sa...

Tack för tolkningen! Vilken fin och rättvisande tolkning! Först blev jag brydd och nästan rädd över hur mycket det går att läsa ur en dröm som faktiskt har med mitt liv att göra. Några korta rader om en dröm som kan säga så mycket. Men sen lät jag det sjunka in lite och nu är jag mest nöjd, för tankar som dessa förtjänar en stor plats i mitt medvetna. Både två och sju varv i hjärnan. Tack så mycket!

vandrarvild sa...

jamen, det är ju just därför vi tycker om att tyda drömmar som en hobby. för det finns alltid mycket mer när man väl börjar gräva lite i det.

SoulEvolver sa...

Åh, vad kul att du tyckte att det stämde och att du faktiskt känner att det här är aktuellt i ditt liv just nu. Jätteroligt att höra. Det uppmuntrar till fler tolkningar :D

Tusen tack själv!

Professor Howdy sa...

Hello!
Very good posting.
Thank you - Have a good day!!!

J sa...

Spännande att läsa era tolkningar, har alltid varit intresserad av mina och andras drömmar. De har något att säga oss från vårt undermedvetna som känns viktigt att ta tillvara på.

Drömde en dröm inatt som ni gärna får tolka:

http://epistlar.blogspot.com/2007/04/skumma-drmmar.html

Eva sa...

Hej
Det är så att jag och min dotter har haft samma dröm.I drömmen såg vi en liten baby som låg i en vagga.Det hemska var att vi såg den dö,den synen glömmer jag aldrig.
Vad kan detta betyda?