måndag 30 april 2007

Malins dröm

Det här är tolkningen på drömmen som vi fick som kommentar i föregående inlägg.

"På senare tiden handlar var och varannan av mina drömmar om att jag är inne i ett slott eller en stor herrgård och är jagad. Det är inte samma dröm varje gång, utan de har lite olika handlingar. Men varje gång är det så att jag precis har upptäckt eller hittat herrgården eller slottet. Det är alltså så att det ligger på en bekant plats alldeles nära mig, men jag har aldrig lagt märke till herrgården förrän nu. När jag har upptäckt det magnifika huset är jag alltid innuti det fast jag inte får. Jag vet inte hur jag har hamnat i det, men det är någon eller några (antagligen de som bor där) som har upptäckt mig och jagar mig. Nu blir jag rädd och panikslagen och försöker fly. Men det är inte så lätt eftersom det är så stort. Det är rum, dörrar och gångar överallt. Ibland hittar jag de mest trånga gångar som jag måste krypa igenom för att komma vidare. Samtidigt som jag är rädd är jag dock alltid så fascinerad över herrgården och dess utseende och planlösningar. Vad jag kommer ihåg slutar drömmarna innan jag hittat ut.Jag tror jag har läst eller hört att ett slott symboliserar ens inre tankar och känslor. I så fall skulle väl den här drömmen kanske betyda att jag är förvirrad känlomässigt?Hoppas det här intresserar er och att ni kan tolka det!/Malin"


Det kanske helt enkelt handlar om att du i ditt Jag, eller Självet, känner dig jagad och inte riktigt hemma just nu? Du kanske är stressad och tycker att du kanske gett dig in på saker du inte riktigt vet hur du ska ta dig ur, samtidigt som du är lite nyfiken på vad som händer sen? Att springa runt i olika rum i en byggnad tolkar jag som att du är inne i dig själv, huset är du(en magnifik byggnad är du i alla fall, det tyder på bra självkänsla) och alla rum är allt det där du bär på. Du är lite nyfiken på slottets/herrgårdens utssende för att du anat nya sidor hos dig själv som du vill utforska lite mer.
Vad tror du i drömmen att de ska göra om de får fatt i dig? De som jagar dig står för saker du inte vågat dig på att utforska med dig själv, saker du upplever som hotfulla just för att du inte vet vad det är. Om man kunde styra sina drömmar mer skulle det kanske vara en idé att sluta springa ifrån dem och istället fråga dem vad de vill? Vill de döda dig eller hålla dig kvar?

Så om du känner dig känslomässigt förvirrad kanske drömmen har med saken att göra, ja. Det kanske är dags att du skriver ner saker för en översikt, och då lättare ser vad du ska hålla kvar vid och vad du ska släppa taget om? Annars kan det vara svårt att gå vidare.
Dessutom kanske du ska observera vad som finns i de olika rummen nästa gång du har drömmen, om du får den igen, och skriva ner det så snart du vaknat. Jag måst erkänna att jag är en smula nyfiken. Ett tag drömde jag om att det spökade i olika rum i slottet men det handlar ju bara om olika saker som jag inte tagit uti med och släppt taget om.

Hoppas det här hjälper dig lite på vägen!

2 kommentarer:

SoulEvolver sa...

Jag håller med vandrarvild på alla punkter. Jag tror också att slottet symboliserar det egna jaget och att där kanske finns delar eller aspekter av en själv som är i konflikt med andra delar av en själv. Svårt att ha några teorier om något specifikt utan detlajer dock. Skriv gärna upp en dröm i sin helhet och posta här sen.

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Hej

Den här drömmen hade jag i natt (finns även refererad på min blogg)


"Inatt drömde jag att jag hade "lånat" två fåglar från ett zoo, och hade dem inne på en liten toalett. När jag skulle lämna tillbaka dem hade jag satt ihop deras ben och lindat in fåglarna i papper eller folie. Någon frågade var det var, och det enda jag kunde komma på var sparris. Eftersom jag hade varit på zoot bara några dagar tidigare, när fåglarna försvann, skulle det vara misstänkt om jag var där samma kväll som de kom tillbaka också (jag var lite orolig för själva återlämnandet, jag måste ju frigöra dem innan jag slängde in dem i buren, och tänk om de blev arga och anföll mig då?). Därför fick min kollega J lämna tillbaka dem."