fredag 2 oktober 2009

Annas dröm

Jag och några vänner skulle gå ut. Det var snö ute och det var något slags jippo utomus. Vi kommer fram till tillställningen och då stirrar en man vid 30årsåldern på mig och såg verkligen aggressiv ut. Han hade en kniv i handen och var arg för att jag var så "glad" och "tramsig". När jag sedan höll med honom och verkade laid back så lät han mig vara och jag fick gå.

Jag drömmer också ofta att jag blir jagad. En annan dröm är att jag umgicks med några vänner och sedan hade jag tydligen gjort något fel, så jag hoppade ut genom fönstret och sedan fick jag hitta olika gömställen att gömma mig på, medan dessa då jagade mig. En gömma var under några plankor på en tunnelbanestation.


Hej Anna!

Jag ser ett gemensamt tema för dessa drömmar och det berör det här med om och hur du får/fått vara spontan, vara dig själv och agera som du vill, hur det bemöts/bemötts och problematik kring det. Den arga mannen med kniv kritiserar ditt glada, tramsiga jag och vännerna tycker att du har gjort något fel. Både mannen och vännerna är självkritiserande aspekter av dig själv. Du känner dig alltså jagad av dessa. Att du gömmer dig ser jag också som ett uttryck för skammen som följer på kritiken.

Alla har vi väl någon gång under uppväxttiden blivit kritiserade för att, eller hejdade när, vi visat spontana uttryck för känslor eller kanske gjort något obetänksamt. Vi har blivit stoppade i ett spontant flöde och blivit upplysta om att något med det vi gör är fel. Vare sig det är aggressiviteten som blivit hämmad eller glädjen som hejdats så är det här nog ”sår” som de flesta bär på. Är mamman eller pappan ständigt kritiserande mot barnet så internaliseras självklart dessa röster och görs till barnets egna. Den vuxne kritiserar sedan sig själv utifrån föräldrarnas värderingar. Jag tror att du i drömmen bearbetade just denna problematik.

Som vuxen kan man ju reagera på olika sätt inför den här självkritiken. De två ytterligheterna är väl att man antingen blir väldigt censurerande och hämmande mot sig själv (har en inbyggd tyrann) eller att man i revolt mot kritiken agerar totalt ohämmat. Sen finns det ju naturligtvis nyanser däremellan. Har man blivit lagom mycket kritiserad på ett bra sätt vid relevanta situationer så har man internaliserat en sund aspekt av föräldern. Man har en i grund och botten förståndig och bra "förälder" i sig, som kan vara oss till hjälp istället för att stjälpa oss.

Jag tycker det är helt fantastiskt hur vi genom drömmar påminns om (bland annat) psykologiska sår som vi kanske inte är så medvetna om i vardagen och att dessa bearbetas av det undermedvetna medan vi sover. Jag tror vi gör oss själva en tjänst om vi lägger märke till dessa drömmar och deras budskap - de delar av oss som de belyser. Drömmar kan ses som verktyg till ett psykologiskt helande, helt klart. Det är gratis terapi kan man säga och vår uppgift är att tolka våra drömmar, vilket inte är helt lätt men lyckas man med det så kan man lära sig mycket om sig själv, eller bli påmind om det man redan vet. Man kan inte bli påmind för ofta.


/SoulEvolver

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Inatt drömde jag att jag umgicks massa med en kille jag var kär i för ett par år sedan. För att beskriva vår bakgrund: Vi var goda vänner och han var först intresserad av mig men sedan ville han bara vara vänner men jag fortsatte att vara kär i honom en lång period och vi kysstes en gång och hade lite sex för oss ett par gånger. I vilket fall träffade han en tjej sedan men de är inte längre tillsammans. Jag däremot har träffat en fantastisk kille och vi ska nu flytta ihop och jag älskar honom. Men i drömmen då så spenderar jag en massa tid med den här gamla killkompisen och gillar att vara med honom. Vi är hemma i hans föräldrahem och jag tror till och med jag träffar hans mamma (som jag känner med). Sen är vi på hans gamla rum och han förför mig, tar på mitt bröst och kysser mig. Och jag vill det, och får därför jättedåligt samvete mot min pojkvän och någon sekund ändras killen till min pojkvän o sen tillbaka. Jag slutar kyssas för jag får dåligt samvete. Senare kommer det in en massa folk i rummet, bl.a. min pojkvän (minns särskit att jag såg hans skor!) och han är besviken och arg.

Saken är den att jag drömde förra veckan med att jag var otrogen i min barndomsträdgård, med en okänd snygg kille. Men detta var för att drömmen blev så för att jag först då drömde att min pojkvän var otrogen och låg med sin exflickvän i min trädgård (och sen blev det jag och en okänd kille istället.) Min pappa kom som ett spöke och svävade nån dm och såg arg och besviken ut på mig för jag varit otrogen mot pojkvännen.

Och drömmen inatt fortsatte att jag spenderade massa tid (nu hemma i min barndomsträdgård) med den gamla kärleken och vi hade jätteroligt. När jag gick in i huset sedan berättade mina syskon o systers pojkvän att min pojkvän hade åkt och roat sig med andra.

Massa text blev det nu men vad kan allt detta betyda?

Elin sa...

Jag hade en dröm inatt om massor av stora spindlar. Spindlarnas bett var giftigt, och vi var massor av människor som försökte att undkomma dessa spindlar. I drömmen fanns även min hund med, hon hade lyckats bli biten utav en spindel. Rädslan för att giftet skulle göra henne aggressiv (förvandla) eller bara skada henne var förvirrande. En man sa till mig att om jag tog vaccinet mot svininfluensan skulle detta göra mig mer eller mindre resistent mot spindlarnas gift, så jag skyndade att ta detta så jag kunde hjälpa min stackars hund. Mer han jag inte drömma då jag vaknade alldeles kallsvettig mitt i natten.

Har du någon teori på vad min dröm kan ha för innebörd?

"oroshjärta" Lotte Fernandez sa...

hej är "abstraktioner illusioner& klarsyn" din blog? den har varit stängd snart ett år...saknar den! kan man bli inbjuden? det vore en ära! kram!

SoulEvolver sa...

Hej Oroshjärta. Det gläder mig att någon saknar min blogg - tack - men den är tyvärr nerlagd. Kram tillbaka!

Anonym sa...

Jag drömmer ofta om att rebeller tar över stan. Jag drömmer om att jag dödar flera med en sax. Hugger dom i halsen och i bröstet, men de dör aldrig. Denna dröm har jag drömt så många gånger.

Jessica sa...

Hej, jag har börjat få återkommande drömmar om att åka hiss och oftast kommer jag aldrig fram. Det blir ett virrvarr och varje gång jag kliver av är jag på fel plan. En gång var det en space:ig hiss som for fram och tillbaka i banor och svängar fram och tillbaka. En annan skulle jag hitta ut från ett universitet/studenthus och nu nyligen ville jag från mitt jobb och hem, men våningen 3 som jag försökte nå fanns aldrig som val i hissen.

Någon idé om vad detta kan handla om?

Malin. sa...

Jag drömde om en kille som jag kan svära på att jag aldrig har sett förrut. Jag drömde att vi var hysterist förälskade, och jag minns en stark & klar bild av att vi står i en stor tom sal och han håller mig i famnen och snurrar runt - och vi skrattar så lyckligt! Han viskar att han ska vara min för evigt & att han älskar mig, men sedan försvinner han. Jag snurrar runt i panik, och vaknar upp i gråt. Jag trivs så bra med att vara singel, men jag kan verkligen inte släppa den här drömmen. Jag blir så deppig varje gång jag tänker på den. Jag drömde den i förgår. Vad kan det betyda? Snälla hjälp!

Valentina sa...

hej.

Drömde idag om en kille som jag är intresserad av, han är även intressread av mig. och just nu lär vi bara känna varandra men jag är jätte förtjust i honom!
så här är det. drömde att jag var hemma hos honom med både min familj och hans familj och han hade ett hus på 13 våningar. vi åkte i hissen och strulade i hissen som bara den. sedan helt plöstligt var jag och min mamma i en bröllopsbutik och jag köpte en bröllopsklänning. efter att vi hade gått hem så ångrade jag mig och började tycka att klännigen var OTROLIGT FUL. jag hade paniiiiiik och ville bara byta klänningen. jag gick ut i altanen utanför huset och där var den killen. jag bad honom hjälpa mig med min klänning. dragkedjan där bak hade öppnats.. och jag ville attt han skulle hjälpa mig stänga den. han försökte göra det men den öppnades och han stängde den på fel sätt hela tiden. Jag gick sedan till butiken och pratade med butiksbiträdet.. jag sa: snälla, jag måste verkligen få byta denna klänning den är så ful. jag har ångrat mig och jag vill ha en annan från er butik (vilket inte alls var sant ville lämna tillbaka den helt och leta klänning i en annan butik). butiksbiträdet svarade: men har ni bokat blommor, festlokal, limousine? jag: men det är på gång. (vilket det inte alls var, jag ljög igen). jag bad henne att få lämna tillbaka klänningen som jag hade haft på mig under hela dagen egentligen... hon log snällt mot mig... och jag tänkte jaa jag kanske får!

men jag vaknade sedan upp och fick aldrig veta vad som hände.

vill verkligen veta vad min dröm betyder!! hoppas ni svarar!!!
tack.