söndag 17 augusti 2008

Helenas dröm


Hej hej!
Vad duktiga ni ar som kan tyda allting! Befinner mig i Barcelona nu sa jag hoppas att ni forstar vad jag skriver aven fast jag inte har alla bokstaver.

Detta ar mina aterkommande drommar!
Jag star pa en stor platta som finns mitt i Barcelona och skriker allt vad jag orkar men det kommer inget ljud. En annan drom ar att jag blir nerslagen i en grand och kravlar mig till min pojkvan som jag har har nere och ringer pa hans port telefon, sedan vaknar jag oftast. Kan detta ha nagot med att gora att jag ska fara hem till Sverige snart och lamna honom har?

Tacksam for svar!




Hej Helena! Jag tycker det låter som om du känner dig lite bortkommen i Barcelona och lite bortglömd på många sätt eftersom du skriker men inget hörs: du har ingen röst där.
Drömmen om gränden handlar om att förlora kraft och att du kravlar till din pojvän är även det att något tar så mkt kraft av dig att du inte kan resa dig igen. Sen bir det ju lite symboliskt att du ringer på just porttelefonen och sedan vaknar: Du försöker få kontakt med din pojkvän och ringer på hans dörr, och det är inte ens den inre dörren han har utan en yttre som han delar med andra människor. Öppnar han i någon av drömmarna du haft?

Om du ska åka hem från Barcelona snart och lämna honom kvar där så är det väl inte helt konstigt, kanske har han blivit sluten och tyst nu innan din avfärd och planerar saker han ska göra när du åkt? Därav drömmen att du blir nerslagen och ringer på hans dörr: du vill ha lite mer kontakt och närvaro av honom.

Hoppas du är nöjd med tolkningen!
//Lena

3 kommentarer:

Anonym sa...

Min Dröm

Jag drömde att min morfar (som inte har levt på många år) precis har gått bort. Jag vill jättegärna åka till huset för att spendera en sista natt där men vågar inte själv utan övertalar sedan min mamma att vi ska åka tillsammans, vilket vi gör. Vi åker buss dit och jag frågar hela tiden min mamma om min morfar kommer att befinna sig i huset den sista natten och hon svarar "ja" (Jag frågar detta flera gånger och hon svarar ja varje gång... detta är lite av anledningen att jag inte vågar åka dit själv). Vi kommer till huset ( när jag skriver detta vill jag skriva lägenheten hela tiden istället för huset) och den är väldigt tom, så när som på en del möbler så som soffan i vardagsrummet. Planlösningen i lägenheten ser lika dan ut som den gjorde i verkligheten hos mina morföräldrar ( iaf i de rum jag befinner mig i) sånär som på det rum som jag kommer spendera natten på (i verkligheten var det en liten toalett i drömmen ett långsmalt rum med en säng i.) Jag tänker hela tiden på om min morfar ligger inne i sängkammaren men intalar mig också hela tiden om att han inte kan göra det eftersom jag anser det vara konstigt att man lägger någon som nyss avlidit en natt i ett tomt hus. Jag vet inte om jag går in och tittar så att han verkligen ligger där eller inte, men i min tanke bestämmer jag mig för att han inte gör det. (När natten är över åker jag till en annan stad för att träffa några vänner, också det med buss, men där stannar jag inte länge för någon kommer och hämtar mig och vi åker tillbaka till huset (är inte säker på om jag gör detta innan eller efter jag pratar med min närmaste släkt)) När natten är över befinner vi oss i rummet och min närmaste släkt, mamma, mina bröder och min mormor (tror inte min pappa var med.) Min mormor (som även hon gick bort för flera år sedan) är sprudlande och glad och hon känns ung i sinnet. Vi har någon typ av utvärderingsmöte om den förgångna natten och hur jag har upplev den. Vid mötets början får jag en känsla av lättnad i hela kroppen kroppen. Under mötet får jag bla. reda på hur min morfar har gått bort (minns inte hur) och att in morfar hade beställt en resa med det företag som jag har arbetat på nu under sommaren, vilket han inte hann åka på. Jag vet att jag säger fel till min mormor och säger farmor i stället ( något som jag ofta gjorde fel som liten).

En annan sak som kanske är betydande är att jag känner mig mycket förvånad att det är min morfar som har gått bort eftersom han inte levt på många år och att min mormor lever eftersom hon inte heller har levt på länge.

Jag brukar aldrig tänka på drömtydning men denna drömmen kändes så pass stark att jag ville kolla upp den.

Tack på förhand

Anonym sa...

Jag och en vän är någonstans på en offentlig plats när vi plötsligt hamnar mitt i en dramatisk livräddningsscen. En man håller på att dö och någon av oss måste ge första hjälpen. Min vän vägrar och springer därifrån. Jag har inget annat val än att sätta igång med hjärtlungräddning. Plötsligt är kroppen jag försöker rädda helt genomskinnlig och man ser att det forsar blod inuti. Mannen dör och jag raglar därifrån, med blod över hela mig. Jag hamnar i något sorts chocktillstånd och blir hysterisk och skriker och sparkar och slår om någon kommer nära. Jag slår till och med ner okända människor på stan om jag minns det rätt. Jag låser in mig i en stuga någonstans och sitter där och vaggar fram och tillbaks och många av mina vänner (dock inte den vännen som sprang i början, denne dyker inte upp igen) försöker ta sig in i stugan men jag blir helt ursinnig på dem för att de vill ha något att göra med mig, jag som "dödat" den där mannen. Till slut stormas stugan av en kyrkokör. Tio pers tränger sig in och ställer sig runt mig och sjunger psalmer och då brister allt. Jag börjar gråta hysteriskt och väcks till slut ur drömmen av att jag ligger och skakar av gråt och kudden är helt blöt.

Anonym sa...

Jag har drömt inatt om min far som gått bort för 4 år sen.Han kör fram till min lägenhet i en mersa cabbe visar att han e arg på min flickvänn och försvinner, sen dyker han direkt upp på min balkong och bara stirrar på mig i ett antal minuter.efter han tittat klart går han genom köket och jag skriker " FÖRLÅT PAPPA!!" men han bryr sig inte går vidare å försvinner. jag vaknar och har en jätte rädsla. VARFÖR??? Vad betyder det???