torsdag 22 maj 2008

toves dröm

Jag måste börja med att säga att vilken bra idé ni kommit på! Sen vill jag berätta om en återkommande dröm jag har som det skulle vara intressant att få reda på lite om.

Drömmen kan börja lite hur som helst, jag har varit hemma eller utomlands men det slutar alltid med att jag tittar upp i himmlen som oftast är stjärnklar. Plötsligt lyser någonting upp, det har varit två helikoptrar som krockat eller en komet, sist var det en rymdstation som var i brand. Föremålet faller mot mig och jag försöker att springa. Jag hinner undan alla föremål som faller i marken men sedan blir det en tryckvåg av explotionen som lyfter mig och jag dör av själva explotionen och trycket. Ibland har jag varit själv och ibland med någon vän som också dör.

Jag känner inget stort obehag inför de här drömmarna utan är mest nyfiken på vad de kan betyda.

Mvh Tove


Hej Tove och förlåt för att du fått vänta en månad på svar!
Jag har lite svårt att tyda din dröm eftersom jag får en känsla av verklighet i den, men vi lämnar det så länge: Som återkommande drömmar oftast vill säga en så är det något i ditt liv som du inte är uppmärksam på men som du måste vakna inför. Eftersom drömmen kan börja lite hur som helst så vet jag inte riktigt vad den baseras på, men du ser upp på en, oftast, stjärnklar himmel och något lyser upp: Jag tycker det låter som om du haft ett hopp om något, en dröm och den sedan har visat sig vara något helt annat. Du vet, lite "ljuset i tunneln var ett tåg" men ändå inte: det är där jag får den där verklighetskänslan, som en föraning om något. Men var inte rädd, det är en förändring, död i drömmar betyder förändring.

Hur som helst: Föremålet på himlen faller ner mot dig, du klarar dig undan sakerna; Jag tycker det låter som om du i verkliga livet har klarat dig undan några smällar men sen när tryckvågen kommer, d v s verkan av saker som hänt dig, så blir förändringen i livet så stor att du dör: förändringen kommer oavsett. Du kan inte stoppa det eller komma undan.Jag kan grovt jämföra det med att t ex (och det här har givetvis inte med dig att göra personligen)äta godis och inte röra ett finger och plötsligt bli smällfet över en natt, eller ha oskyddad sex och få ta smällen med könssjukdomar, o s v. Du förstår liknelsen. Men jag tror inte ditt orsak verkan-förlopp har med sådana saker att göra utan snarare med en dröm eller förhoppning, och jag tror dessutom att du nästan v'ntade dig att något skulle hända som en följd av orsakerna. Men att drömmen återkommer är definitivt en hint om att du ska vara uppmärksam på vad du gör och hur du tänker om saker. Det måste ju inte vara något som man kan uppfatta som negativt, men det är bra att vara uppmärksam.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nästintill skrattretande att jag inte sett liknelsen själv förän nu..

Senaste halvåret har jag inte haft drömmen medan jag har behövt söka proffesionell hjälp för att tackla "tryckvågen" efter de olika smällar jag klarat mig själv (och vänner) undan. Detta har pågått under lika många år jag haft drömmen och jag har fokuserat på att klara mig undan smällarna och förmodligen haft en föraning om att det leder till att jag en dag kommer att stupa.

Det jag undrar lite över är om det med vetskapen om anledningen går att göra en ytterligare tolkning. Jag vet att jag vid första anblicken av föremålen blir häpen och tagen över att det är vackert. Sedan kommer skräcken. Mina smällar har mest handlat om kraschade förhållanden men med "tryckvågen" kom även insikt över att jag aldrig riktigt stannat upp och kännt efter.

Det är väl mest det där med att jag dör jag undrar över. Kan det vara både positiv och negativ förändring?

Jag är SÅ tacksam att äntligen fått klarhet i detta, och att veta att "tryckvågen" redan innfunnit sig är skönt. Som jag idag ser på det hela har förändringen varit otroligt positiv med framförallt en ökad självinsikt.

vandrarvild sa...

Tove. Drömmar om döden betyder förändring, att något kommit till ett slut(vilket det ju har gjort eftersom du nu sett och insett vad det handlar om)och att du först blir häpen och tycker det är vackert kan ha att göra med att saker ju ibland verkar vara bättre än de är. Som när man går in i ett förhållande så är man hoppfull och tänker att "Den här gången ska allt bli så bra, så bra" men sen märker man att det inte är det.

Att du drömmer om det och det är snabbt övergående tycks ju vara att du inser att smällen är värre än vad saker ter sig vackra. Vilket du ju gjort om du kommit till insikt. Så jag kan bara gratulera dig: du har gått vidare.

Drömmer du drömmen igen kan jag tänka mig att den har ändrats en del nu när du förstått den: du behöver den inte längre.

Vad gäller drömmar om döden och negativ/positiv så ser jag på det som att det bara är ens kroppsliga Jag som håller fast vid de värderingarna: själen bryr sig inte mycket om hur du kommer till en insikt, bara att du gör det. Att drömma om döden är helt enkelt att komma vidare, släppa taget om ett tillstånd och gå vidare. Sen kan ens kropps-Jag tycka något är negativt av helt egoistiska syften men det är en hel annan historia.
Men nej, jag upplever aldrig drömmar om döden som något negativt utan för mig står det bara för förändring. Och när insikterna kommer förstår man att det inte behöver vara negativt för en. Så var inte rädd för förändringen eller insikterna. Låt det ta sin tid att läkas och inse saker.

Anonym sa...

Alla drömmar jag har haft det senaste halv året handlar alla om samma sak. Jag sitter och äter middag med min släkt fast bara med dem som har gått bort, och under drömmens förlopp så försöker någon döda mig, inte någon släkt medlem utan det brukar vara en militär, soldat. Han lyckas alltid att så kallat döda mig fast jag dör inte. Ett exempel är drömmen jag hade inatt, jag och min släkt (dem som är döda) satt och åt middag i min mormors gamla lägenhet på 5 våningen och i höghuset bredvid står soldaten med ett krypskytts vapen och siktar på mig, jag ser honom men rör mig inte utan tittar tillbaks. Efter en stund så avlossar han ett skott som träffar mig i bröstet och skottet går igenom, jag reser mig upp och tittar på såret vilket redan har läkt. Jag tar själv upp ett vapen och dödar soldaten och fortsätter sedan med middagen som om inget har hänt. Jag brukar komma ihåg drömmarna i detalj och jag har dem 1-2 gånger per vecka, och det handlar hela tiden om samma sak fast på olika platser och jag blir attackerad på olika ställen på kroppen men såren har läkt så fort jag tittar på dem, jag dödar alltid soldaten innan drömmen är slut. Drömmarna brukar också vara långa. Jag skulle vilja veta vad detta betyder, om det går att tolka.

Freja Rico sa...

Har haft en väldigt stressande dröm, det var nästan så jag hyperventilerade när jag vaknade. Drömde att jag var på mataffären Lidl och sökte jobb. Vid anställningsintervjun frågade chefen mig en massa konstiga frågor som jag inte fattade vad hon menade så jag kunde ju inte svara på frågorna. Jag blev mer och mer frusterad och stressad ju fler frågor hon ställde. Inte en enda fråga kunde jag svara på. Vad betyder det?