söndag 30 mars 2008

Drömmar om pappa

Hej! Jag har nu flera nätter i rad under cirka 2-3 veckor drömt om min pappa som tog livet av sig för 1 och ½ år sedan. Det kom väldigt plötsligt, ingen hade trott att han skulle göra det, så det kom som en chock för alla. Han dog av en deprimerad sjukdom, vilket han kom fram med cirka 2 veckor han gick bort, så det gick ganska snabbt. I drömmarna säger han inte särskilt mycket, knappt ingenting, han bara finns där.

I drömmarna är han i det tillståndet som han var veckorna innan han gjorde det. Han är likgiltig, bara finns där. Inatt drömde jag att jag lyfte locket på hans kista. Han fanns bredvid mig på något sätt. Sedan målade jag av en bild på en annan tjej som också skulle läggas i en kista. Jag målade streck bredvid hennes kropp på ett papper som låg under henne, och detta pappret lade jag sedan ner i en hennes kista. Jag vet inte varför.

Jag tycker inte att det är särskilt jobbigt att drömma om honom, i början tyckte jag det var skönt. Men nu börjar jag undra varför jag drömmer så mycket om honom?

Sedan har jag även drömt mycket att jag är gravid, eller att jag har ett litet barn. Varför gör jag det?


Hej Anonym. Jag beklagar din pappas död, och förstår verkligen att du fortfarande bearbetar det. Det har ju faktiskt inte gått så lång tid. Att du drömmer om honom är ju naturligt under omständigheterna. Man bearbetar mycket under drömmar som man kanske inte riktigt vet hur man ska hantera i det dagliga livet. Och… jag tror att din pappa kanske bara vill göra sig sedd för dig, visa att han finns där. Kanske även visa den där känslan för dig, att han var i just det där tillståndet av uppgivenhet och hopplöshet så att du kanske får bättre förståelse för att han valde att ända sitt liv, för det måste vara svårt att förstå när någon som står en nära tar livet av sig. Men han finns med dig, det vet du ju, och du säger ju också att du tycker det är skönt att han visar sig. Ta emot honom bara. Var med honom. Tacka honom för att han är med dig. Att du lyfter på locket på hans kista kanske är ett uttryck för att du, hur svårt det än är, har accepterat faktum, att det liksom börjat sjunka in i dig att han faktiskt inte finns längre. Det tar ju tid att finna sig i att en människa inte existerar längre…

Vad gäller tjejen som du målade av och som sen skulle läggas i en kista så har jag svårt att komma med någon tolkning faktiskt. Jag är ledsen men det står liksom helt still i huvudet. Är det kanske en bild för att en del av dig liksom dog med pappa? Jag vet faktiskt inte...

De återkommande drömmarna om att du är gravid och får barn tyder på någon sorts kreativitet som är i skapelsestadiet, att du har en del idéer som du kanske vill göra verklighet av. Eller så är det din biologiska klocka som börjat ticka :) Kanske finns det en önskan om att få barn hos dig?

/SoulEvolver

1 kommentar:

vandrarvild sa...

Jag tror samma sak om din pappa; att han är där med dig just för att du ska veta att han är det, för tryggheten i att veta att du när som helst ska kunna prata med honom om du vill.

Och du målade en bild av en tjej som skulle läggas i kista. Det kan vara en slags avbild som du begraver, kanske en bild av dig själv som du skapat och nu lämnat bakom dig. Att du ritar strecken runt henne kan vara för att begrava även avbilden. Alltså, föreställningen om henne(bilden) och den du blev(tjejen).

Men jag kommer att tänka på hur man ritade sådana där bilder på dagis, man la sig på ett papper och någon målade av en och sen skulle man fylla siluetten med färg, helst svart, och den hängdes upp på väggen som en slags jämförelse mellan barnen i längd och storlek. Och sen kunde man gissa vem som var vem och/eller sätta namn ovanför så att besökare såg dem. Jag vet inte om det har med din dröm att göra, dock, det är bara en känsla jag fick. Av jämförelse och en slags skugga. Som nu är begravd. Är det 'pappas flicka' du begravt kanske?