fredag 30 januari 2009

Föräldrarnas rum

Inatt drömde jag att jag var i ett hus, och i det huset fanns ett rum som var mina föräldrars rum som jag försökte gå in i när de inte var där. Huset var tomt förutom jag och min pojkvän, och det mesta var målat i vitt, och i början när jag gick in i rummet så kändes det konstigt, som om luften försvann och som om det spökade, och sen blev det värre och värre när jag försökte gå in där och sista gången så gick jag in och då blåste det jättekraftigt när jag öppnade dörren, dörren blåste nästan igen bakom mig men lämnade en glipa öppen och jag försökte prata och säga till spökena att sluta med vad de höll på med, men jag hade ingen röst. sen vaknade jag av att jag hörde min egen röst säga Sluta.
det var jätteobehagligt att vara där inne och der kändes liksom tomt eftersom mina föräldrar inte var där men ändå kändes det lite spännande, som när man var ensam hemma och kunde gå in i deras rum utan att de märkte nått.

vad betyder det här?


Hmm, vet inte hur abstrakt jag kan bli här och om det ens skulle ge dig något. Vet ju inte hur gammal du är och vad du har för bakgrund och så, men jag kan ju bara skriva om det jag ser och det jag ser just nu är att det är ett tema som skulle kunna handla om att integrera motsatta krafter. Yin och Yang. Du är med din pojkvän (kvinna, man) i dina föräldrars hus (mamma, pappa/kvinna, man). Ett hus står traditionellt för dig själv, dina egna rum. Du försöker ta dig in i dina föräldrars rum, d.v.s högre arketyper av dina egna kvinnliga och manliga uttryck. Det handlar om dina ”inre föräldrar”. Dina överjag, eller snarare det integrerade "självet". Men rummet är än så länge tomt, det spökar lite på sin höjd. Kanske har du börjat öppna upp för ett mer balanserat högre tänkande?

Enigt Jung står fadern (som arketyp och symbol) för det expressiva, manifesterade, världsliga, aktiva, det kollektiva medvetna. Medan modern står för introversion, intuition, underströmmar, det kollektiva omedvetna, det okända osv…
För att bli hela människor och för att kunna hela mänskligheten måste vi inse att vi har båda dessa sidor i oss. Ingen av delarna bör ignoreras, som vi ju tyvärr gjort hittills i historien. Vi (både män och kvinnor) bör inse att vi består av båda delar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Eller så kanske det handlar om att t ex inte kunna få barn, inte kunna träda in i 'sina föräldras rum', att inte kunna göra vuxna val som ett steg mellan ungdoms- och vuxenvärlden, där vuxenrummet inte vill ha en riktigt ännu, inte vill ta emot en.

//vandrarvild som inte orkar logga in just nu.

Anonym sa...

Hej! Det här är lite läskigt. Vet ej om det är slump eller inte.
Några dagar innan tsunamim i Thailand drömde jag att jag badade. Plötsligt kom en gigantisk våg mot mig som jag aldrig trodde jag skulle överleva, men jag lyckades simma igenom den. Minns inte så mycket mer än så, men det var väldigt skrämmande att läsa om tsunamin några dagar senare. Jag hade dessutom ingen aning om vad en tsunami var innan drömmen. Efter katastrofen återkom drömmen i olika former flera gånger. Alla gånger lyckades jag "simma över vågen" medans massa andra personer försvann.
Nästa läskiga dröm var för ett par dagar sen. Jag drömde att jag passade en bondgård när en skogsbrand börjar. Branden närmar sig huset och sträcker sig längs åkern och jag lyckas släcka den, men senare börjar det igen. Morgonen efter hör jag om skogsbränderna i Australien där massa människor har dött av bränderna.
Slump eller ej? Vad betyder vattendrömmarna?

vandrarvild sa...

Snabb tolkning av Tsunamidrömmen: Det låter som olika former av föraningar genom drömmar som människor världen över har och alltid har haft. Inget att vara rädd för egentligen men det kan ju vara till hjälp för andra om du får namn på platser och personer.

Annars är vattendrömmar alltid om att vara flytande i livet, eller känns som att man drunknar i sin egen tillvaro. Att simma över en våg betyder att du klarade av något som du såg var på väg och visste skulle bli svårt, men du simmade över det och klarade dig: Det är positivt. Men att du drömmer det i samband med, eller snarare efter, tsunamin kan även bero på skuld över att du överlevde, en lättnad över att du inte var med personligen: Du klarade dig.

Anonym sa...

Hej, igår snubblade jag över eran blogg när jag surfade runt. Tänkte att jag skulle försöka minnas mina drömmar (vilket jag i princip aldrig gjorde som barn, men gjort mer ju äldre jag blivit..kanske har ngt att göra m sömnproblem ;).. hade inga direkta planer på att skriva hit..mer lite intressant sådär för mig själv, men nu skriver jag ner det iaf;

dröm/del 1)
Jag går förbi ett fönster på en gata i ngt halvsjaskigt stadsområde, bakom glaset ser jag en ung mans ansikte, jag ser bara överdelen (panna, ögon), det är mörkt och dammigt därinne, han ser ut att ha arabiska rötter, han röker.
Jag fortsätter och vänder till höger runt hörnet på kvarteret, jag bär på två plastpåsar en med torkade kath-blad, en med egna ägodelar-småsaker jag vet inte vad. Det är grått ute och vind prasslar i påsarna. Jag vet att mannen kommer komma efter mig så jag ser efter att jag har bladpåsen i vänsterhand så han ska ta den påsen jag inte bryr mig om. Han springer förbi och tar påsen (vet inte om jag upplever det eller bara "vet" det..lite sådär som det är i sömnen)

dröm/del2)
En okänd kvinna går på samma väg som jag. (jag tror jag bara fortsätter rakt fram efter "stölden"). Hon är lite äldre än mig men ännu ung.. runt 30, hon är ljus, blond. Vi talar med varandra. Omgivningen är fortfarande grå, intetsägande, anonym. Vägen går ner i en tunnel. Det är som en cykelbana mellan två billeder, stora grå (betong) pelare och lysrör i taket. Vi ser att vägen i tunneln sträcker sig långt och kvinnan säger att det är längre än hon trodde. Jag berättar om vad som hände; någon gång under berättandet är jag istället inne i, (kommit tillbaks till), lokalen som hörde till fönstret jag såg.

dröm/del3:
Jag är i det vänstra rummet. 3 män ligger på olika ställen i rummet. Jag anar att det kan finnas lik av andra kvinnor längre upp/fram i detta eller nästföljande mindre rum. Dvs de vill/kan döda mig.
Det är dunkelt, männen sover eller halvsover.. en jobbig situation. Jag slår två av dem i huvudet med ett runt blockljus, om det har en färg är det svagt gult. Slår dem omväxlande, är förvirrat, någon sov och vaknade när jag slog honom och därför måste jag slå och slå för att han ska tuppa av, jag är frågande till om det är en så bra idé, om det hjälper. De två jag slår är den rundare samt den ondaste/farligaste. De är betydligt äldre än mig, medelålders. Någon av dem ligger på en soffa till höger. Den tredje mannen ligger på golvet, bakåt/ner i rummet, när jag ser på hans ansikte ligger han och tittar. Han verkar inte vara på någons sida, känner någon bra känsla inför honom (tillit, förälskelse, vänskap?), han har ingen ålder eller är yngre än de andra två. Jag behöver inte göra något åt honom.
Det rinner blod i ansiktet på de två jag slog. Jag går till det högra, nedre rummet det är bara en korridor som leder upp till det högra övre rummet.
Går in där och stänger dörren. Är ljusare och på något vis mer "mitt" rum, här finns saker jag behöver eller åtminstone kan använda och ha hjälp av. Jag beväpnar mig med en papperskniv (?vet inte vad rätt namn är, sådan med avbrytbara bitar) med några centimeter skärbitar utfällda. Väljer en smutsig med blyertsdamm för att det ska bli fulare ärr. Det knackar svagt på dörren, jag öppnar, är inte beredd på att det är 'den onda' som kommer (kanske trodde det var den tredje..eller bara aningslös). Han skjuter mig men det kommer inga kulor bara ljus och rörelse, jag hade omöjligt hunnit parera det eller böjt mig undan. Jag håller fast hans huvud och skär flera gånger djupt i hans kind, det tar lite tid. Märker även att det saknas dörr från högra till övre vänstra rummet.
Hör han ondas röst därifrån (ö.v. rummet), efter jag skurit/besegrat honom då han pratar med den tredje, ser dem inte, är själv kvar i ö.h. rummet. Den tredje säger något om att den onda slarvat, inte kommit ihåg att byta magasinet (från tomt till fullt) till pistolen. Det ö.v rummet verkar vara ngt slags förvaringsrum. Vapnet var alltså inte laddat.

(Förtydligande: Lokalen är som en rektangel, med ett stort rum i nedre v hörnet, en korridor i nedre h hörnet (här borde ingången vara men ser aldrig dörrar som leder ut/in i lokalen och ser heller aldrig fönster), jag vet inte hur lokalen ser ut innan jag ser rummen/går igenom den)

dröm/forts?) Är ensam i ett rum på en säng, (om det är det övre högra så är det bara det som finns nu..är ensam men inte hotad..inte medveten om andra dörrar/rum) det är ljust, kanske finns det ett fönster, det är lugnt det är tyst, kanske lite isolerat, lite tomt, jag funderar på att skaffa en kattunge, tänker på deras blåa ögon och tänker att jag ska kolla på annonser.

..puh... drömde ännu fler drömmar, men de var sina egna historier, och blir långt att skriva ner.

Allt gott /Fanny