fredag 18 april 2008

Carolins dröm

Hejsan! Jag skulle vilja att ni tyder en dröm åt mig. Min sambo Mattias har varit död i ca 6 månader nu och det är en otrolig sorg att bära. Vi var förlovade och planerade vårt bröllop o vår familj... Men det blev aldrig mer än planer...
I måndags drömde jag att han ringde mig. Jag kunde så tydligt höra hans röst. Jag berättade för honom om en kompis jag umgåtts med sen Mattias gick bort. Då sa Mattias att han inte trodde att den killen var i livet. (Mattias umgicks med den killen innan.) Vad betyder det att Mattias ringde och vad betyder det han sa? Jag måste få veta. Jag kan inte sluta tänka på det. Och det är väldigt obehagligt nu, för jag kan inte få tag i den killen vi "pratade" om...
Tacksam för svar!!


Hej Carolin. Först och främst: beklagar sorgen, det måste vara en svår chock att smälta…

Jag har tänkt lite på din dröm och jag kommer fram till flera olika alternativ på tolkningar. Som jag påpekat förut: vi är inga sierskor här som ska peka ut ETT färdigpaketerat och korrekt svar. Drömmar kan dessutom vara väldigt mångbottnade och fungera på flera plan. Det vi kan göra här är att hjälpa till att bolla och associera lite, komma med förslag och öppna upp för egna tolkningar.

Det jag först tänker är nog att rollerna kanske blivit lite ombytta i drömmen. Jag klurar på om det här kanske är en önskedröm du har, att du önskar att din bortgångne pojkvän fortfarande är i livet och att du får prata med honom igen och att du kanske bytt roller på pojkvännen och kompisen. Kanske har den här kompisen i verkliga livet tagit lite av din pojkväns plats och att det undermedvetna kanske bearbetar det som hänt genom att föreställa sig det värsta; att även din kompis dör, liksom för att leva om samma trauma igen, för att bearbeta och smälta. Kanske du blev rädd att din kompis såsom din pojkvän oväntat skulle ”ryckas bort”, och att det var den rädslan som genererade drömmen. Det kan alltså ha varit en dröm som avslöjar en inre rädsla, som kanske också är dold för ditt medvetna jag. I de här scenarierna skulle det i så fall vara så att din pojkvän får agera budbärare just för att visa på att du har ”pojkvänskänslor” för din kompis. Det kan vara så att det är lite förvirrade känslor kring relationerna här?

Vad vet jag egentligen, men jag tror ändå inte att drömmen är en sanndröm, d.v.s. att din kompis också har dött. Många gånger har vi drömmar som verkar ”profetiska” men som inte är det. Den kan också vara så att drömmen kan vara ”profetisk” på annat vis, t.ex. att det skulle kunna visa sig att den här kompisen snart försvinner från ditt liv (utan att för den skull dö fysiskt), men låt oss inte sia och spekulera om det. Det visar sig nog ändå OM det skulle vara så.

Kan hända använde sig ditt undermedvetna av Mattias som verktyg för att säga att det kanske inte är någon idé att bygga vidare på någon relation med den här ”kompisen”. Men i så fall är det egentligen inte Mattias som kommer med det budskapet utan din egen övertygelse som tagit en omväg via det undermedvetna som i sin tur genererar en dröm.

Det kanske inte låter logiskt något av det här, men drömmar är ju sällan logiska, och man kan få klura lite på symbolspråket som drömmarna bör tolkas genom. Vad säger drömmen egentligen om man bortser från utanpåverket och personerna? Det undermedvetna kan använda sig av personer som verktyg för att visa på känslor och föreställningar man har, så se bortom personerna och se på vad de här personerna egentligen representerar inom dig. Jag hoppas i alla fall att något av det jag skrev kan öppna upp och leda dig vidare i din egen tolkning.

/SoulEvolver

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Tack för tolkningen. Jag fick brev av kompisen i drömmen idag. (Känns jättekonstigt att det kom samma dag som tolkningen...)Han kommer att vara borta minst ett år...och han skrev att han hade mer känslor för mig än "kompiskänslor", att jag hade anspelat lite på det så han undrade om de va så. Jag har inte tänkt på det så. Jag har bara varit så uppslukad av sorgen över Mattias bortgång... Men när jag tänker på det kan det vara så. Han är ju ganska lik Mattias i sitt sätt att vara. Tack för svaret. Och som sagt, känns konstigt att ni och min kompis svarade samtidigt, men sammanträfffande finns ju. //Carolin

SoulEvolver sa...

Oj då, ja där ser man. Var visst int helt fel ute med tolkningarna heller då...

Sköt om!

Anonym sa...

Hej!
Jag hade en dröm för ett tag sedan om en liten bebis som låg i en vagga.Såg ut att vara någon gång förr i tiden.Plötsligt såg jag hur den dog.Det var en hemsk syn. Det är så att min dotter drömde samma sak.Vet ni vad detta kan betyda? Är tacksam för svar.
/Eva

SoulEvolver sa...

Hej anonym! Kan nog inte säga mer om din och din dotters dröm, att det kanske är något karmiskt mellan er, eller att det är någon energi ni känner av där ni bor. Kan ju hända att ett barn dött där. Jag är inget medium så jag spekulerar bara...

Om man ser på drömmen rent symboliskt så kan det ju betyda att något som manifesterats, någon situation eller något händelseförlopp som påbörjats aldrig fick någon fortsättning. Men, som sagt, jag spekulerar bara. Vad tänker du själv?

Anonym sa...

Jag har haft flera �trekommande dr�mmar om glass. Jag �r i en j�tte stor mataff�rd�r dom liksom har j�tte stora hyllor med glass i stora l�dor. de �r typ kulglas fast i j�tte stora paket. F�rst f�r man smaka p� glassen och jag kommer ih�g att jag smakade p� n�n gr�n som jag tyckte var j�tte god. Plcoakde sen hur mcyek som helst av den glassen. sista dr�mmen ag dr�mde om glass s� var den slut och jag s�g n�gra andra som k�pt en hel kundvagn med den smaken. Jag g�r fram till dom och s�ger att dom f�r dela med sej. De g�r dom sen plockar jag n�gra andra smaker sen vaknar jag.. Aldrig dr�mmt om glass p� de h�r viste f�rut s� de skulle va skoj att veta vad de byder =)

Anonym sa...

Jag måste börja med att säga att vilken bra idé ni kommit på! Sen vill jag berätta om en återkommande dröm jag har som det skulle vara intressant att få reda på lite om.

Drömmen kan börja lite hur som helst, jag har varit hemma eller utomlands men det slutar alltid med att jag tittar upp i himmlen som oftast är stjärnklar. Plötsligt lyser någonting upp, det har varit två helikoptrar som krockat eller en komet, sist var det en rymdstation som var i brand. Föremålet faller mot mig och jag försöker att springa. Jag hinner undan alla föremål som faller i marken men sedan blir det en tryckvåg av explotionen som lyfter mig och jag dör av själva explotionen och trycket. Ibland har jag varit själv och ibland med någon vän som också dör.

Jag känner inget stort obehag inför de här drömmarna utan är mest nyfiken på vad de kan betyda.

Mvh Tove

Anonym sa...

Hej!
Jag skulle gärna få denna dröm tydd, som jag drömde natten till idag.

Jag drömde att jag höggravid, i nionde månaden. Jag var jätteglad och förväntansfull över att bli mamma (jag är 19 år), även om det skrämde mig en del också.
Nu tedde det sig som så, att en söndag flög jag ner till Sthlm från Norrbotten (där jag bor) för att provsjunga vid en folkhögskola, med klassisk inriktning. Provsjungningen skulle ske onsdagen den 21 maj (precis som i verkligheten.)Min mor hade följt med ner till Sthlm, och vi gick i en park och pratade och jag berättade om hur livligt barnet var i min mage. Mamma sade glatt att hon tyckte att det skulle bli så roligt att få bli mamma. Jag hade tydligen varit och åkt motorcykel tidigare samma dag, och efter det hade barnet "dansat av glädje inom mig" som jag sa.
Det smått problematiska blev det, att väl nere i Sthlm så hade barnet så småningom bestämt sig för att vilja komma ut till världen, och det bar av till sjukhuset och förlossningsavdelningen.
Resten av drömmen är lite blurrig, men jag minns att jag oroade mig över att jag skulle missa provsjungningen p.g.a. detta. Hur det hela slutade vet jag inte, det sista jag minns frå drömmen var att jag stod på sjukhuset med en massa sköterskor runtomkring mig.

Jag ska provsjunga på riktigt nästa onsdag, kan denna drömmen ha något att göra med det?

Jag vore tacksam om ni skulle vilja försöka tyda den åt mig!
Tack på förhand!
Oundra

Anonym sa...

Ska snart sluta nian och har svårt med engelska. Min dröm handlade om att jag frågade min lärare om jag hade fåt betyg i engelska och hon svarde nej tyvär, du har mer att lära. Jag blev helt uprörd och när jag vaknade sen kändes allt så verkligt och jag började nästan gråta.
Skulle vara till stor hjälp att få veta om den här drömmen vill sägga något oc vad isånfall. Tack i förhand för en bra blogg och ett svar förhoppningsvis :)

Anonym sa...

Sіmply ωant tο ѕay your articlе is as aѕtonishing.

Thе сlеarness in yοuг ρost is just spectacular and і can aѕsume you're an expert on this subject. Fine with your permission allow me to grab your feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please keep up the rewarding work.

Check out my homepage - erotic massage in london home page