lördag 23 februari 2008

Dröm om död

Jag drömmer att jag ska dö, dagen efter, exakt när och varför vet jag inte, jag har accepterat det, är inte tokledsen utan gör vad jag kan min sista tid, träffar vänner och mina djur


Hej, som jag sa i inlägget nedan, man ska inte ta drömmar bokstavligen. Så drömmen betyder verkligen inte att du ska dö på riktigt. Även om drömmar kan ge starka känslor av varsel eller realitet så är det inte så att de speglar vad som ska hända utan jag tror att det här handlar om att du går igenom en tid av förändring, eller att det kanske är ett budskap om att du borde förändra något i ditt liv som egentligen är destruktivt. Såna här drömmar kan ju verkligen ge en en ny känsla av liv, att man uppskattar och värderar sådant som man kanske tidigare tagit för givet. Det är jättebra att du tar bättre vara på din tid, värderar vänner och relationer lite mer kanske. Men du ska inte dö, ja det ska vi ju alla i sinom tid, men det är inget du ska oroa dig för nu. Och helst inte pga en dröm. Drömmar ska man se på symboliskt, inte ta bokstavligen. Så oroa dig inte i onödan, försök njut av livet istället.

/SoulEvolver

10 kommentarer:

Anonym sa...

hej! skulle bli tacksam om jag fick det här tolkat:
1. Inatt dröme jag om att jag blev dödad på alla möjliga sätt, bland annat blev jag skjuten och fick halsen avskuren, men jag dog inte. Jag vill verkligen bara dö tillslut för jag hade så ont, men det gick inte. Det var en väldigt obehaglig dröm.
2. jag har också drömt om massa mjölk som surnar. vad kan det betyda?
3. även drömt om att jag kollade i en badrumsspegel, och plötsligt blev min näsa jättestor. vad kan det innebära?
tacksam för svar!

SoulEvolver sa...

Hej n!

Det är väldigt svårt att svara på vad en dröm betyder om man bara utgår från en så komprimerad förklaring av drömmen. Drömmar fungerar på det viset att mycket av symboliken ligger i detaljerna så om du vill ha ett seriöst tolkningsförsök så får du nog skriva ner drömmarna mer detaljerat från början till slut. Hur ser händelseförloppet ut i drömmen, hurdan är miljön, vad känner du, vad leder fram till klimax? Dessa frågor kan vara bra att svara på.

MVH

/SoulEvolver

vandrarvild sa...

Som kommentar till inlägget om drömmen om död så håller jag med SoulEvolver om att det handlar om förändring, kanske ett val du måste göra lite plötsligt eller som du vet att du har framför dig och som du tvekar inför. Att drömma att man ska dö betyder inte att man faktiskt dör, utan att man går från ett tillstånd till ett annat, som t ex puppan som plötsligt blir fjäril


Som kommentar till den första kommentaren av N här så handlar även den om döden och om förändring. Kanske inte en lika lätt övergång eller mindre plågsam men ändå något som man måste ta sig igenom. Är det så att du är med om saker som inte är så roliga just nu, som du helst vill slippa men ändå måste ta dig igenom? Plågsamt uppbrott från något välbekant, flytt till nytt ställe mot din vilja?

Mjölk som surnar: mjölk är färskvara. Håller du fast vid något som börjar kännas gammalt, nått du borde släppt taget om för länge sedan? livssyn, vänner, jobb?

din näsa blir jättestor när du ser dig i spegeln. Näsan är ju en rätt avslöjande del av ansiktet som _ingen_ skulle missa om den plötsligt blev stor. Jag gissar på att det är något med ditt utseende som oroat dig, du är rädd att någon ska se ditt verkliga jag. Vilket även har med något slags pinocchiosyndrom att göra; du är nervös att någon ska komma på dig som en bluff, eller se igenom dig. Kanske du t o m ljugit om något och skäms över det nu efteråt.
//Vandrarvild

Anonym sa...

Hej jag brukar kunna tyda mina drömmar själv. Men den här är det inte ricktigt en dröm, eller? Det är en väldigt obehaglig kännsla som gör att jag ligger på helspänn.

Jag vet inte om jag drömmer eller är vaken (det värkar så värkligt) men jag har en kännsla av att något går i min säng. Att sängen går ner på olika ställen och sedan en tyngd som går över mig. Jag försöker vakna och se vad det är men det går inte, försöker nypa mig skrika, det går inte. Oftast försvinner det och jag drömmer vidare. Men idag lyckades jag öppna ögonen och kastade mig upp på golvet. Inget där. jag gick ner och såg en man(min pappa?) genom altandörren. Jag gick fram och försökte prata med honom men han hörde inte. Plötsligt smillade han upp och drog mig genom fönsterrutan!! (jag sov tydligen fortfarande!? Jag blev så rädd, trodde jag var vaken)jag nöp mig i armarna slog mig i huvet men vaknade inte. Sedan var jag i sängen igen och saken gick runt i sängen. Jag försökte pilla upp mina ögon men märkte att dom redan var öppnade! Då vaknade jag på ricktigt.

Vore väldigt tacksam för svar om vad detta är för något och hur man ska tyda det??

Anonym sa...

Oj, jag ska tyda din dröm så snart jag bara hinner men det där som du upplever går runt i sängen, är det en stor tung sak, som en människa, eller skulle det inte kunna vara att du haft en hund eller katt som nyligen gått bort som du kanske känner av i din säng? En hund som brukade sova vid din fotända kanske? när man är i drömmen eller i mellantillståndet är man mycket mer öppen för sådant. djur brukar komma tillbaka och göra sådana saker om de känner att man är ledsen över att de är borta. En tröst från andra sidan, med andra ord.
Resten av drömmen tyder jag snarast!

//Lena ak a vandrarvild

SoulEvolver sa...

Hej Emelie! Det där är helt klart en ut-ur-kroppen-upplevelse. Ett tydligt tecken är att det börjar med sömnparalys (d.v.s du känner dig medveten och har ögonen öppna men kan inte röra kroppen) och fortsätter med att du kämpar dig ut ur kroppen. I det här fallet trodde du iofs att du hade kroppen med dig, men det kan vara så när man upplever det här på en mindre medveten, mer drömaktig nivå.

Ibland sker astralprojektioner på en väldigt medveten nivå då sinnet är 100% närvarande och man vet precis vad som händer och ibland kan de vara mindre medvetna och upplevs då mer som drömmar som mam inte kan styra över, och ibland kan det upplevas som en mix i en och samma upplevelse. Det finns inga tydliga skiljelinjer, drömmar och astralprojektioner kan överlappa, beroende på medvetandenivån, som även kan förändras medan du har upplevelsen/drömmen. Ska dock inte skriva mer om det här eftersom Vandrarvild redan lovat dig en tolkning. Du kan ju läsa lite mer om det själv på nätet om du googlar på "ut ur kroppen" och "astralprojektion" t.ex.

Det är dock inget att oroa sig över, försök behärska ångesten och skräcken nästa gång du blir medveten om att du har en liknande upplevelse och bege dig ut på upptäcktresa. Tänk dig till nåt ställe du vill bege dig till. Kan vara svårt men blir bättre med träning. Passa på att utforska och experimentera! :) Fråga gärna om det är nåt mer du vill veta.

Anonym sa...

Hej!
Jag har haft en dröm som jag nu oroar mig lite för.

Min dröm handlar om att en person som står mig nära precis har fått ett barn men barnet är väldigt litet och en gång i drömmen upplevde jag att det det fick svårt att andas dock ej att det dör vad jag kan komma ihåg utan snarare att det blir bättre med andning men att barnet verkar vara väldigt yrt/snurrigt då det precis har börjat andas igen. Efter detta minns jag inget mer om barnet eller om omgivningen runt detta utan jag befinner mig på en ny plats vid en hiss, antingen i någonting som liknar en sjukhuskällare eller ett stort parkeringshus...jag känner mig jagad och får lite panik då en kvinna står i min väg för att komma in i hissen.

Det var allt om drömmer men nu kommer vi till verkligheten, idag ringde den här personen som fött barnet i drömmen och berättade för mig att hon är gravid men att chansen att hon haft spiral och att chansen att bli gravid då är oerhört liten plus att det finns risk för utomkvedeshavandeskap o endel risker som detta innebär. Dock verkade det tydligen inte som att det var så i hennes fall efter vad läkarna sa. Men jag undrar ändå om det kan finnas något samband med min dröm och detta.

Skall även tillägga att jag hade sett på ett program på tv dagen innan drömmen där en ullapa fick en baby men inte ville ha den utan försökte döda den. Och denna baby var väldigt liten.


Jag är jätteförvirrad över om vad som hänger ihop med vad, skulle vara jättetacksam om ni kunde säga vad ni tror om min dröm och allt kring den.

Tack på förhand

Anonym sa...

"berättade för mig att hon är gravid men att chansen att hon haft spiral och att chansen att bli gravid då är oerhört liten"

Det blev lite fel i formuleringen där skulle ha varit:

"berättade för mig att hon är gravid men att hon haft spiral och att chansen att bli gravid då är oerhört liten"

Anonym sa...

Hej hej emelie här och tittar in igen :) jag har varit inne och funderat på samma spår som ni båda.
Jag har läst en bok om drömmar där dom tog upp det som soulevolver skrev om. Så funderade på om det var jag själv som kom tillbaks ifrån en resa.
men sedan finns det ochså den möjligheten att det kunde varit ett katt. För det var inte tungt, det bara sjönk ner lite på dom ställerna där det gick och sedan la sig lätt uppepå mig (tryckte inte ner även om jag tyckte det då).
Min faster har tagit bort sina 3katter nyligen och jag fick aldrig se dom en sista gång. Kan det värkligen vara så att det var någon av dom som hälsade på?? Eller var det bara en konstig dröm allt ihoppa..? väntar på den "fulständiga tolkningen"

SoulEvolver sa...

Hej Emelie, vad gäller trampet i sängen så är jag är också helt inne på Vandrarvilds linje om att det kan vara fasters katter som är på besök. Både Vandrarvild och jag har varit med om det där själv. Jag har känt en av mina bortgångna katter trampa runt i sängen då jag varit i det där mellanstadiet mellan dröm och vakenhet. Du hade kärleksfullt besök helt enkelt :)